Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aj som f*n

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-05-05 01:24

Aj som f*n, fick just min andra stöt på 10 minuter från tangentbordet på min iBook (2002), returtangenten för att vara specifik. Hur kan detta ske, tangentbordet är ju av plast??? Har aldrig hänt förut heller.

  • Medlem
  • 2002-05-05 01:42

uj... det har hänt mig en gång också, fick några stötar i lillfingret via returtangenten skumt (jag har en ibook 500/DVD)

Jag får alltid stötar när jag går ur bilen. Otroligt plågsamt.

Det är nog inte returtangenten som ger dig stötar, du kommer förmodligen år magnesiumet precis bredvid.

Varför det händer vet jag dock inte, har aldrig hänt mig.

Kolla med Apple, de kanske vet något.

Här diskuterades lite om ström i PB/iBook.

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=9;t=000269

fick också stötar av min bil när jag klev ur den... tills jag bytte jacka då försvann det... så testa att byta kläder

Jag får stötar på krogen.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-05 15:32

Asså nu får jag en stöt varje gång jag har lämnat datorn ett tag och sedan kommer tillbaka. Började som sagt igår, har haft iBooken i 3 månader nu aldrig hänt förut.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-05 18:30

Jag har upplevt detsamma. Mendet försvann om jag använde ett jordat uttag.

Jag får stötar av min PB Ti nu när det börjar bli vår och sommar. Det var likadant förra året när jag hade en PB G3. Får även stötar av bilen. Nåt i luften, kanske?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-05 23:10

"Å Å det ligger i luften"
Aja but the goddam machine is killing me. Men "what doesn´t kill you, makes you stronger" hoppas jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-06 02:53

Vad gäller stötar då ni kliver ur bilen har jag för ovanlighetens skull bättre support än på data-stötarna:

Se till att ta tag i bildörren (typ i dörrkanten, inte ett innerhandtag) då du öppnar dörren för att stiga ur - släpp sedan inte det greppet förrän du satt foten i marken!

Glöm sedan de vidriga stötarna...!

Det är väl så att statisk elektricitet ökar under våren..? Iaf har jag upplevt det de senaste åren.

"Harsh love is in the air."

Borde man inte kunna modda sin laptop en smula så att den blir jordad?

Har du heltäckande matta i det rummet?

Det är inte datorn du får stötar av. När du promenerar på ett golv belagt med någon typ av plastmaterial (tex heltäckande matta, linoleum-golv och golv med plastmattor) så skapas det i din kropp statisk elektricitet (några meter kan motsvara flera tusen volt, har hört siffran 50.000 volt tror jag). Prova att gnugga en ballong i håret, hårt en stund, sedan kan du sätta fast den på väggen. Den statiska laddningen i ballongen skiljer sig från väggens, därför fastnar den.

När du kommer tillbaka till din dator är den delen av dig som är minst isolerad och därför lättast att ladda ut ur, dina fingrar. Så även om du sätter dig så laddas du inte ur (byxorna och stolen leder inte så bra), men dina fingrar och datorn går bra. Så därför upplever du att du får stötar av datorn, för det är den du rör vid först när du sätter dig vid bordet och som är lite ledande.

Om du tycker detta är väldigt störande, peta i ett jordat uttag (metallblecken för jordningen förstås) eller på ett element eller kanske en lampa innan du sätter dig, bara det är något kopplat till jord. Eller investera i lite bommullsmattor ovanpå de du har, luftfuktare, jordning av mattorna du har eller ett nytt golv.

/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Om du tycker detta är väldigt störande, peta i ett jordat uttag (metallblecken för jordningen förstås) eller på ett element eller kanske en lampa innan du sätter dig, bara det är något kopplat till jord. Eller investera i lite bommullsmattor ovanpå de du har, luftfuktare, jordning av mattorna du har eller ett nytt golv.

/Ola

*skrattar* Om man bara läser lite snabbt så kan jag inte påstå att det låter speciellt charmigt att stoppa in handen i kontakten för att slippa få stöt.. min mamma lärde mig precis tvärt om

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Palle:
Se till att ta tag i bildörren (typ i dörrkanten, inte ett innerhandtag) då du öppnar dörren för att stiga ur - släpp sedan inte det greppet förrän du satt foten i marken!

Tack för tipset Palle! Det fungerade!

  • Oregistrerad
  • 2002-05-14 01:16

Ja, tänk om man kunde leverera lika snabba och enkla lösningar på alla problem...

1
Bevaka tråden