Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord nya Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som jag nämnt i ett annat inlägg så levererades min PBG4 med Engelskt tangentbord. Apples lösning är att skicka tillbaka allt, och få en ny. Har funderat på det och det vete f-n om jag orkar vänta. Ska höra med dom om de kan ge mig rabatt på ett nytt svenskt tangentbord. Det borde man ju få installera själv ? Är det någon som har koll på vad ett nytt svenskt tangentbord kostar ? Kanske någon som vill köpa ett amerikanskt ... ?

/hegge (med en ny pbg4 i kartong)

[ 23-11-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Du kanske kan byta rakt av med någon av Macotekets köpare, borde finnas många där som vill ha en med engelskt tangentbord.

Tror inte de tillåter man byter själv, det fick man inte med den gamla G3:an.

Man borde faktiskt få byta tangentbordet själv för att Apple visar på sin hemsida hur man skall göra. Det finns på den sida där de visar hur man installerar minne och modem mm. Det tycker jag att de man borde få göra.
Har du hört med Apple ang. ditt förslag?
Då Apple inte är helt omöjliga att tas med. Jag fick byta min trasiga iBook mot en ny Titanium 550 med lite pengar emellan. Så stå på dig de ger säkert efter!

Här har du sidorna att kolla hur man byter tangentbordet själv.
http://www.info.apple.com/support/cip/pbg4gecip.html
eller http://www.info.apple.com/support/cip/pbg4cip.html

[ 30-11-2001: Meddelandet ändrat av: kigge_84 ]

Hej på er!

Först vill jag bara säga att Apple kommer INTE att låta er byta ett tangentbord själva.
Om ni anser att ni får en bra bild av hur man gör det i pdf´arna som linkarna ovan visar så tror ni fel.
Vad man gör när man sätter in minne är att man lyfter på tnagentbordet, men kopplar inte ur det. Om man ska byta tangetbord så måste man längre ner i maskinen.
Visst det går om man pular lite och hittar alla fästpunkter mm. men ALL garanti kommer att försvinna som en avlöning i och med att ni öppnar dit ner.
Men som sagt det går!
Se bara till att ni får tag på en beskrivning hur man TAR BORT tangentbordet så att ni inte missar ngt.
Sen hela biten med antistat platta och grejer kan ni förståss.

Fick du fel maskin eller beställde du ett eng. tangentbord?
Har Äpplena gjort fel så måste dom ju kunna byta med ilfart tycker man.

Lycka till

- Spoon -

Hupp!??

Sorry jag var ute och cyklade och tänkte på annat!
Det är inte alls så att man behöver gräva sig ner i en PB Ti för att byta Keyboard.

SORRY!!!

Kolla här så finns det liten QT flick som visar! http://www.info.apple.com/support/cip/pbg4cip.html

Jag satt och drömde om en helt annan model!

Det är ju fredag!

- Spoon -

Hur som helst, trots att man "borde" få byta tangentbord själv så var Apples lösning på problemet att skicka tillbaka hela maskinen.

Så nu på måndag ska den tillbaka. Hoppas att de gör som de utlovade, dvs i samma stund (kanske inte sekund) som transportfirman tar emot datorn så skickar Apple en ny.

/hegge

Ni har fel!
Man får byta tangentbord själv. Apple skickar tex. oss tangentbord med kurir som väntar medan vi byter tangentbord. De tar med sig de trasiga tillbaka.
Problemet kan vara att få köpa ett tangentbord. Det är en reservdel som måste beställas via en serviceverkstad.

Grejen med mitt tangentbord var att det inte var trasigt. Har pratat med Apple vid typ 2 tillfällen om byte av engelsk mot ett svenskt som jag beställde. Men det verkade inte gå att lösa på annat sätt. Undra hur man hade gjort om det hade vart trasigt då ?

Jag tycker det är vansinne att skeppa tillbaka datorn till Irland bara för tangentbordets skull, men det verkade inte kunna komma på något bättre. Inte jag som betalar frakten. Jag orkade helt enkelt inte tjafsa nå mer med dom, det enda jag är intresserad är att kunna använda min ny PBG4.

/hegge

[ 30-11-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Jag har nyss beställt ett sv tangentbord till min frus iBook som har ett int tangentbord.
Serviceverkstaden (ODS i Umeå) behövde serienumret på datorn.
M.a.o. prata med din lokala serviceverkstad eller kontakta ODS i Umeå.
Som jag sagt tidigare, man får byta tangentbord själv.

Micke W:

Tack för alla tips. Nu vet jag vad man kan göra nästa gång det strular med tangentbordet ...

Men som sagt tidigare, transportfirman (DFDS) hämtar upp datorn på måndag, så det är lite sent att ändra sig nu. Är inte så sugen på att lägga ut en massa $ för ett extra tangentbord som jag ändå inte har någon större nytta av (inte just nu iaf). Har förstått att tangentborden inte är speciellt billiga till PB:n ...

Hellre så lägger jag det på en brännare eller varför inte en iPod, lagom passande att ge sig själv i julklapp.

Orkar heller inte hålla på och tjata ännu mer på Apple (ringt 3 ggr) om att de ska skicka ett utbytestangentbord, om nu har sagt att de har som "Policy" att hela datorn ska bytas ut så kan ju inte jag ändra på det ... När datorn är så pass ny (1 vecka) så kanske det är så de brukar göra ???

Man får slita lite mer på Windows 2k ett tag till. Inte illa det !!!

/hegge

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Är inte så sugen på att lägga ut en massa $ för ett extra tangentbord som jag ändå inte har någon större nytta av (inte just nu iaf). Har förstått att tangentborden inte är speciellt billiga till PB:n ...

Vad kostar ett tgb till PowerBook? Är det samma storlek/layout på TiBook och AluBook tangentborden - alltså; passar ett PB17" tgb i en PB 15"?

Jag har bytt t-bord på en TiBook 500. Beställde det som reservdel, fick byta själv och returnera det gamla.
Det kostade strax under 1.000 kr tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Vad kostar ett tgb till PowerBook? Är det samma storlek/layout på TiBook och AluBook tangentborden - alltså; passar ett PB17" tgb i en PB 15"?

Då det är backlight i 17" och inte i 15" så tror jag inte att det passar..
Sen kan väl apple inte gjort de så enkelt att få sig ett alu-tgb till sin gamla 15"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Då det är backlight i 17" och inte i 15" så tror jag inte att det passar..
Sen kan väl apple inte gjort de så enkelt att få sig ett alu-tgb till sin gamla 15"

Tänkte på backlighten precis när jag postat inlägget

Skulle vara ett alldelens för billigt sätt att skaffa den featuren om ja känner Apple rätt

1
Bevaka tråden