Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöringstips tack

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har något bra tips på hur jag ska hålla min Titan hel och ren?
Jag är lite orolig för att skada skärmen när jag "putsar" den.
Vad är det lämpligt att använda för typ av duk?
Kan den vara fuktig?

Bra tips någon???

Det finns speciella dukar som följer med t ex nya iMac:en och Oakley solglasögon...

Gör rent datorn med T-röd, då är den toppenfräsch men använd INTE det på skärmen för då blir plasten "frostad"...

Bra torkduk är en mikrofiberduk, köpte själv på ICA (märke "Maria Exclusive", det låter det...). Skärmen ska man vara försiktig med, isopropanolbaserade putsmedele är ok, dvs fönsterputs! Köp med så lite tillsatser som möjligt (doftmedel etc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-22 20:29

Vanlig enkel fönsterputs är mest skonsam. Undvik lösningsmedel och / eller sprit i alla former! Använd glasputsduk eller bomullstrasa (ingen konstfiber!).

  • Oregistrerad
  • 2002-04-22 20:58

En gammal extremt urtvättad och luddfri t-shirt, fuktad med rent vatten bör räcka utmärkt.

Om skärmen är extremt smutsig kan du blanda till en 5%ig isopropanollösning. (5ml isop. och 95 ml kranvatten)
Ren isopropanol finns på Apoteket, det är bra till mycket

Det här låter löjligt, men det bästa sättet att hålla Tibookskärmen ren är att lägga något över tangentbordet när man stänger den.
Tangenterna kladdar nämligen av sig fett från fingrarna till bildskärmen eftersom den ligger mot tangenterna i stängt läge.
Det finns till och med speciella dukar att köpa för detta ändamål.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-04-23 09:51

"Mirakeltrasa" (registrerat varumärke!), alltså en microfiberduk. Finns på bla. Obs. Förpacknig med en blå och en gul kostar ca 45 spänn tror jag.

Fukta den med varmt vatten och torka av skärmen. Tar bort allt fett! Inga lösningsmedel behövs.

Använder den även som tgb-skydd, men den suger ju bort fettet från tangenterna och släpper igenom det till skärmen efter ett tag. (högst personlig teori/iakttagelse!).
Men det är ett sätt att alltid ha den med...

Jag har en Wettex trasa som jag brukar fukta och torska rent min iBook med.

Funkar jättefint.

  • Medlem
  • 2002-04-23 18:37

Jag brukar använda stålull och om det är något som sitter hårt, femmans sandpapper.

Men egentligen ska man i möjligaste mån undvika vatten på tft-skärmar... Ytskiktet är permeabelt, så vatten kan dra igenom in till elektroniken (som med tiden korroderar). Använd torra "mirakeltrasor" så mycket som möjligt, men är skärmen riktigt smutsig är isopropanol bäst. Har för mig att de t.o.m. använder det hos tillverkarna...

Glömde nämna att jag inte brukar torka skärmen men den, det är för själva datorn. Skärmen brukar bara bli lite dammig efter ett tag, det löser man med en tygbit.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-04-24 08:48

Något man ska undvika är att peta på skärmen. Petar man blir det fettfläckar. Petar man inte blir det bara damm, och då räcker det med en torr trasa.

Petande på skärmar över huvud taget är bara dumt. Man får ljusbrytningar och suddighet som gör att man tröttar ut ögonen.

Bästa sättet att hålla datorn hel och ren är att inte smutsa ner den.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-04-24 09:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Men egentligen ska man i möjligaste mån undvika vatten på tft-skärmar...
... Använd torra "mirakeltrasor" så mycket som möjligt...

Jo. Men fuktig är ju inte samma som blöt. När jag "mirakeltrasar" är trasan ordentligt urvriden och den fukt som bildas på skärmen dunstar i stort sett omedelbart...
Hjälp!
Den kanske dras in i skärmen istället och så ser det ut som det dunstar!!

Då blir det ju Aqua2!

Nä, skärmt och sido. Jag har inte märkt några problem. Men som sagt. Fuktig, inte blöt.

1
Bevaka tråden