Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G3-problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en PB G3 ("Lombard") som inte vill starta. När man trycker på startknappen knäpper den till och hårddisken går igång, men inget annat händer. Något liknande hände med en annan dator (Pismo) och då var det något med moderkortet. Kan det vara något annat?

Var sitter reset-knappen på moderkortet på den här modellen? Finns det något annat sätt att återställa PowerManager?

Tack på förhand!

Om jag minns rätt så räcker det med att låta maskinen sitta utan ström (bort med batteriet, ut med strömkabeln) en stund, typ en kvart, så skall powermanagern nollställas. Hurvida detta löser problemet är en annan sak. Det kan göra det...men det kan ju vara nåt annat som e fel också.

Lycka till!
Per

hittade det här hos Apple...från manualen för PB G3
------------------------
"The method of resetting you should always try first is to press the Command, Control, and Power keys simultaneously.

If the computer does not start up, connect the power adapter (if it is not already connected) and press the reset button on the back panel.

If the reset described in the previous paragraph does not start up the computer, remove the battery and unplug the power adapter and hold in the reset button for 30 seconds.

Then reconnect the power adapter and put in the battery and try starting up again. "
------------------------
Hade lite fel om kvarten...men men..man kan inte komma ihåg allt..

Tack för tipsen!
De hjälpte tyvärr inte, så det är nog moderkortet som tackat för sig...

Din beskrivning påminner om när jag pajade moderkortet på min 6400. Knäpp. HD:n snurrade. Inget startljud och inte heller någon chime of death. Tyvärr svarade jag ja på frågan om jag öppnat datorn när jag ringde min ÅF.

Hmmm, ett klasiskt problem på denna modellen (jag har haft två) är att strömmen inte laddar. Kontaktblecken inne i datorn går på något vis "ur läge". Vad jag försöker säga är att det kanske kan vara så att datorn helt enkelt inte får någon ström? Även om du har kontakten i och batteriet slut. Dina symptom är exakt de som jag har haft, det knäpper till (laddströmmen som är kvar i batteriet). Prova att ta ut batteriet, behålla strömkabeln i och testa om det knäpper även då?)

NVH mattias

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq9

PowerBook G3 Series (Bronze Keyboard) (M5343)

1. If the computer is on, turn it off.
2. Press the reset button on the rear of the computer. The reset button is located between the external video and modem (RJ-11) ports.
3. Wait 5 seconds.
4. Press the Power button to restart the PowerBook computer.

Note: When you reset the power manager, wait at least 5 seconds before pressing the power button to start up the computer. If you do not wait at least 5 seconds, the reset procedure may fail. (If you suspect that the reset procedure has failed, press the reset button again and wait 5 seconds before pressing the Power button.)

1
Bevaka tråden