Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite irriterande eller ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Äntligen så har man fått sin efterlängtade Powerbook G4-550. Beställde med Engelskt MacOS för att få den snabbare.
När jag hade packat upp den så märkte jag till min förvåning att det var Engelskt tangentbord, men jag hade ju beställt med Svenskt.

Bara att lyfta luren och slå en signal till Apple. Hoppas att de kan skicka mig ett utbytestangentbord ...
Men det gick ju inte! Jag får skicka tillbaka den till Irland, så skickar dom en ny med Sv tang.bord.

Vänta 2 veckor till, f-n vad less man blir. Men jag han ju leka lite med den, och den verkade riktigt bra.

[ 22-11-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-22 20:25

Måste bara säga att jag tycker att det är ganska typiskt Apple, när jag hade min iMac så fick jag fysiska problem med HD:n, jag lämnade den till Office i Sundsvall eftersom de hade levererat den, men Office fick inte bara byta HD:n utan var tvungen att skicka den ner till Irland där de konstaterade att den faktiskt vr trasig, då skickade de upp en HD från Taiwan via Irland till Office. Så när jag först fått vänta på datorn 2 mån efter väntad leverans änvänt den en vecka fick jag vänta ännu en månad på den där leveransen, Apple verkade inte alls bry sig, man kan tycka att det kunde skicka ut ett litet brev iallfall, behöver inte vara personligt skrivet men nånting iallafall.

Apple måste skärpa sig, annars blir de botrglömda... :eek:

Alla apple auktorieserade ÅF skall kunna byta ut en HD på en iMac, Det är endast dem Bärbara som inte kan repareras hos dem auktoriserade återförsäljarna, det är dessutom inte på irland som de lagas utan i nederländerna för iBook och tyskland för Powerbook tror jag, det det enda som tillverkas på irland är PowerMac G4, och cuben förut.. Så jag gissar på att din ÅF bara var lite lat, och inte visste hur man byter HD:N på en iMac

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2001-11-22 23:32

Näe det var faktiskt så att de var tvungna att skicka ner HD:n inte hela datorn så klart så att det blev bekräftat att den faktiskt vart trasig. Bytet skötte de utmärkt.

Ber om ursäkt för mina brister i sakkunskaper gällande Apples verkstäder och lager...

Ursäkten helt accepterad

Jhonny!

Har Apple ändrat på sina regler om iMacen?
Jag vet att vi var TVINGADE att skicka hela maskinen för ALLA TYPER av rep på iMac och bärbara efter den "genomskinliga" iMacen dök upp.

Det vore ju toppen om det är ändrat nu!

Å andra sidan så funkar inte repet i Holland så bra som det borde göra. Jag skickade ner min PB ti 500 för rep av glappande batteri och strömförande hölje. Efter 20 dagar fick jag tillbaks den i EXAKT samma skick som innan, fast den luktade som ny!

Jag blev tvungen att fixa det själv då jag inte kunde vänta i ytterligare 20 dagar.

- Spoon -

  • Medlem
  • 2001-11-30 17:13

hehe jag har en kompis som har en pb g3 300. Problemet var att cd-spelaren inte ville fungera, därför lämnades den in till återförsäljaren här i umeå, varefter den skickades (till tyskland?) utomlands för reparation. CD:n var trasig konstaterade de Apple och makulerade cd-spelaren och de stoppade in en ny, bara för att uptäcka att det var hela moderbordet som var trasigt. jaja en cd-spelare kostar väl *inget* för apple, men onödigt var det, och lång tid tog det, en månad

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-30 20:00

Efter ha hört många exempel om hur lång tid det tar för apple att reparera datorer, så blev jag förvånad när jag skulle reparera min PB G4 500. Jag lämnade den på tisdag morgon och fick tillbaka den på fredag morgon. De skulle byta en högljud/trasig hårddisk. Dessutom verkar de ha fixat en del annat också den blir mindre varm och fläkten går igång mycket mer sällan. Nu ska jag bara lösa mitt problem med att få min backup att funka, os x vill inte lägga till några skrivare, men det är en annan historia.

F...bannade AppleStore. Min order på en Powerbook 550 (30GB) aktiverades den 19 november med löfte om en byggtid på 9 arbetsadagar samt 3 dagars frakt. (Det var vad som gällde det datumet). Detta borde ha betytt att jag skulle fått den idag eller i morgon. När dom via telefon äntligen hittar ordern så ber dom att få ringa tillbaka eller maila mig. Då får jag reda på att dom i morgon kan ge mig besked om när den kan börja BYGGAS !!! - Jag har bara ett gott råd till dom som ska köpa en mac - gå direkt till en affär och betala kontant där istället. Nu är mina pengar frysta på IKANO-bank och jag blir förvånad om jag ens ser röken av den innan jul Bottenbetyg är ett understatement !

/ Olle

Det var ju inge roligt. Har skickat tillbaka min (igår). Apple lovade skicka en ny i samma stund (kan man lita på det?) som den gamla togs emot av transportfirman. Hoppas att den kommer i slutet av denna veckan.

Men det är väl så här det blir med centraliserat lager och distribution ... Tacka vet ja lokala handlare, då är det ordning och reda. Synd bara att man bor långt från närmaste sån ...

/hegge

Henrik Andersson skrev: Det var ju inge roligt.

- Nej verkligen inte... jag fick ett mail från Apple Nordic Realaitons som jag gärna delar av mig med av, något svar om när Powerbooken börjar byggas den här gången (!) har man inte lyckat klämma ur sig trots löfte. Att dom gillar att ha mina pengar sedan 16 dygn tycks inte bekymmra dom.

Citat:

Hej Olle,

Det var tråkigt att höra över dina problem med att få din PB G4.

Vad gäller leveranser, IKANO etc är detta något jag inte har kontroll över. Det är enbart Applestore som kan hjälpa dig med detta.

Jag kan dock ge en delförklaring på leveranstiden. Den svenska PB G4 550Mhz släpptes i dagarna. Att den skulle ha levererats tidigare än det oavsett varifrån man har beställt produkten är tyvärr inte möjligt. Det autosvar man får på att produkten skall levereras gäller alltså de produkter som finns tillgängliga. Detta borde AppleStore se till att informera kunderna om och jag skall framföra detta till dem.

Övriga problem med Applestore såsom långa svarstider etc skall jag självklart framföra och jag hoppas att vi snarast kan åtgärda detta.

Mvh,
Åsa Björklund
Apple

Min reflektion till detta är - nästa mac kommer jag tveklöst att handla kontant hos en vanlig apple återförsäljare. För mig är det en principsak att som nu inte ha påbörjat amorteringen på de 5.000 kronorna som jag lånade av IKANO och mitt i detta inte ha fått vad jag betalat för.

Jag trodde att när man beställer en anonserad vara så borde det framgå att den inte finns för leverans före ett visst datum, då hade jag kunna göra ett annat val.

/ Olle

[ 05-12-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Har nu fått svar från Apple och jag skäms inte ett ögonblick även om det skulle strida mot god NETIQET - detta svar kom nyss:

Ämne:
Re: Besked eller ?
Datum:
Thu, 06 Dec 2001 14:36:19 -0800
Från:
Hilde Wennberg <[email protected]>
Till:
Olle Jonsson <[email protected]>

Hei Olle,

Beklager forsinkelsen!

Det er bra at du sier i fra fordi vi er underbemannet og flere trenger å
høre det. Jeg har sett dine mail til Åsa Bjørklund og er helt enig i at
rutinene må forbedres.

Jeg på salgsavdelingen har normalt ikke med logistikk eller lån å gjøre, men
jeg har sjekket leveransetid med Sales Suypport for denne ordren. Den ser ut
som du har den torsdag neste uke. Den kommer til å sendes ut i dag eller i
morgen

Mvh
Hilde Wennberg

--

Med vänlig hälsning

Hilde Wennberg
Applestore Europe
Tel (gratisnummer): 020 120 9971, anknytning 1294
Email: [email protected]
Fax: 020 796 084 www.apple.com/swedenstore

Torsdag neste uke, en vecka kvar med svenska ord ...

Det börjar ju likna nåt för din del ... Men är det acceptabelt att det ska vara så här ?
"underbemannet" säger hon, man kanske skulle söka jobb hos dom ? Sälja sig lite Macar och grejer ?

Nu är det bara för dig att vänta på mailet om leverans. Det ser ut så här:

"(WXXXXXX) Leveransmeddelande"

Det borde ju komma rätt snart i din mail. Ett tips är att om det står att TNT levererar, kopiera leveransnumret, 800146XXXX och gå in på http://www.tnt.com/qlaunch/index.html. (Mata in siffrorna och välj reference) Då kan du hålla rätt på vart datorn är.

För övrigt så fick jag mitt leveransmail idag. Men innan helgen kan man inte hoppas på i alla fall. Jag borde ha den på måndag. J-vlar anamma om det är något fel med den leveransen. Då ska jag skicka tillbaka Mac Plus:en till dom.

/hegge

[ 06-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Inte nog med att Apples är långsamma, deras servicepersonal i Holland verkar dessutom vara mer eller mindre oförmögna att göra sitt jobb och har dessutom ingen koll alls. Jag skickade ner min ASD 15 på rep för att den "dog" vid omstart, och första gången jag fick tillbaka den var den inte alls åtgärdad; felet kvarstod. Det enda de gjort var fylla innanmätet med smuts (!), så att det ramlade skräp ur den. Skärmen skickades tillbaka, det dröjde tre veckor och så fick jag veta att de inte tänkte reparera skärmen eftersom den inte hade rätt serienummer. Inuti skärmen sitter tydligen ett serienummer, och det hade bytts mot ett från en Powerbook. Apple utgick därför från att jag var en tjuv och bedragare, så därför lade de undan skärmen i ett mörkt hörn nånstans. Efter många om och men visade det sig att en stackars Powerbookägare här i Sverige också fått långnäsa från Apple, för att serienumret tillhörde en viss Studio Display...

Efter ytterligare ett par veckor kunde idioterna därnere lägga ihop två och två angående serienumren och jag fick tillbaka en fungerande skärm. Dock hade de dresserade schimpanser som Apple avlönar lyckats skada skärmytan, men vid det laget var jag för less för att orka ringa till Danmark och bråka med fullständigt ointresserade telefonister, så det fick vara.

Apple borde göra som Sun - skicka upp reparatörer till kunden, i stället för att tvinga folk att skicka sina datorer till bortkomna pryoelever i Holland...

[ 06-12-2001: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

Henrik Andersson skrev: För övrigt så fick jag mitt leveransmail idag

Jag fick mitt vid lunchtid - lördag, en sak jag undrar över är när dom skriver "Dina produkter levereras av TNT. Frakt datum : 07-12-2001 från Irish Express Cargo, Cork,Irland. betyder det att den tillverkats på Irland, jag trodde hela tiden att det var i Taiwan som man tillverkade dom. Eller har dom ett mellanlager för oss som surnat till på dom - det kan väl inte vara så illa att dom sänder reparerade Powerbookar som nya fast från Irland ??? Fast fullt så illa tror jag inte om Apple.

Jag testade hos TNT men ännu så syns den nte som en påbörjad leverans - kollar imorgon istället.

- Henrik, kommer din från eller via Irland ???

/ Olle

Tjena Olle:

TiBooken tillverkas i Taiwan, har läst det i en annan tråd här på 99mac. Men jag har ingen förklaring på varför de skeppas från Irland. De måste ju ha något mellanlager där. Men jag är tveksam på att de skickar oss jobbiga kunder begagnade maskiner, om så är fallet ska de få se på f-n

När jag hade fått mitt leveransmail försökte jag spåra paketet hos TNT. Men det fanns inget paket i torsdags. Kollade idag igen, och då fanns det (Det tar väl ett tag att få in allt i datorn, ingen mac ). Det konstiga är att TNT påstår att det kommer från Luxemburg (???). Fattar ingenting ...

Så här står det hos TNT:

07 Dec 2001 22:37 Luxembourg Shipped from originating depot

Jag blir bara mer och mer förvirrad. Måste dom skicka min dator runt hela EU för att den ska komma till mig. Jaja, bara jag har den åt veckan så ska det väl ordna sig.

*********************************************
UPPDATERAT:

09 Dec 2001 18:07 Orebro Onforwarded for delivery

Nu börjar det närma sig !

*********************************************
/hegge

[ 09-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

1
Bevaka tråden