Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur trivs ni med eran iBook?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har själv en iBook 600/384/15, kör MacOS X på den och är helnöjd.

Tänkte kolla med er andra, vad är det ni älskar respektive saknar på eran iBook?

Tycker det är underbart att det är så liten och kompakt, saknar ingenting med den. Skulle väl inte sitta fel med en G4 processor med jag tycker den är snabb nog iaf

Är verkligen glad över den, den kommer hänga med vid min sida ett bra tag framåt!

Tja, min mor har en, och det jag stör mig mest på är att den inte har CardBus eller IR. Visst, det är en "Svensson"-dator, men det finns ju fortfarande vanliga dödliga som vill synka med mobilen eller dylikt.

Och så blir den så helvetes repig i plasten.

Så kan den ju inte trycka ut mer än 1024x768.

Men annars är den jättetrevlig.

Jag är jättenöjd med min iBook 500. Repor i plasten är inte ett stort problem för mig, det gör bara att den känns robust... Men att den saknar IR har jag faktiskt stört mig på lite, om jag vill surfa via min mobil måste jag skaffa mig en svindyr USB-kabel. Och att man bara kan spegla och inte dubbla skärmen är synd, men Apple vill väl låta vissa nyckelfunktioner bara finnas i PBG4 så de säljer mer av den. Tyvärr.

Tja, "bara" 1024x768.. skulle du verkligen vilja köra högre upplösning på en 12.1" skärm? Nej, trodde inte det. När det gäller 14" iBooken så har den inte samma charm som 12.1" iBooken.

Så det är inget vettigt argument, inte när det gäller just iBooken.

Repig blir den inte heller om man är försiktig när an förflyttar den, min iBook är i princip helt repfri. Fast det är klart, det kommer med tiden.

Trivs än sä länge utmärkt med min iBook. Liten och lätt och med Airport kort så är man ju verkligt mobil

Saknar däremot som så många andra ir-port för synkning med diverse bärbart, PDA, mobil , cpen mm

  • Oregistrerad
  • 2002-02-11 15:16
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Visst, det är en "Svensson"-dator, men det finns ju fortfarande vanliga dödliga som vill synka med mobilen eller dylikt.

Spelar väl ingen större vilken Mac man har, möjligheterna att synka med mobilen är väl rätt begränsade ändå? Eller nån som har klurat ut ett sätt att synka med ex vis Ericssons lurar?

Tja, IR kanske inte hade skadat.. inte för jag använder det, men det verkar vara en hel del folk som som gör det.

Det hade väl inte kostat speciellt mycket heller, dock finns det väl rätt ont om plats i iBooken. Den är väldigt kompakt som den är och det finns väl nästan ingenstans som man kan tänka sig att en IR port hade fått plats.

[ 11 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

  • Medlem
  • 2002-02-11 16:11

IR som synk känns förlegat, skulle hellre se ett AirPort combo Bluetooth så kan man köra samma fina maskin som nu. Har haft tre olika iBooks, just nu en iBook 500 som endast kör X. Fruktansvärt nöjd en av Apples absolut bästa modeller på länge. Liten och behaglig men kraftfull ändå.

Hur fungerar den med OS X?

Tja, tycker min 600/384/15 funkar utmärkt, så vitt jag vet funkar det finfint på 500Mhz modellen också. Har flera vänner som kör MacOS X på sin 500Mhz iBook och är mycket nöjda.

Synka via IR är en av sakerna jag saknat också. Även om det är förlegat som någon skrev är det vad jag vet enda möjligheten att kunna surfa/kolla mejl om man har en Nokia 8210. Eller känner någon till något sätt att komma runt detta? en ir-enhet att ansluta via USB? En kabel att koppla till Nokian via USB?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Tja, "bara" 1024x768.. skulle du verkligen vilja köra högre upplösning på en 12.1" skärm? Nej, trodde inte det. När det gäller 14" iBooken så har den inte samma charm som 12.1" iBooken.

Så det är inget vettigt argument, inte när det gäller just iBooken.

Det var ingen som snackade om högre upplösning på iBookens skärm, utan vad man kunde ta *ut* från den. Och det är ett vettigt argument!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Lukas:
IR som synk känns förlegat, skulle hellre se ett AirPort combo Bluetooth så kan man köra samma fina maskin som nu. Har haft tre olika iBooks, just nu en iBook 500 som endast kör X. Fruktansvärt nöjd en av Apples absolut bästa modeller på länge. Liten och behaglig men kraftfull ändå.

Jag läste ett rykte om att skälet till att Apple inte satsat på Bluetooth är att det krockar med AirPort.

IR på iBooken skulle vara perfekt för mig. Jag ska på läger en vecka i dalarna och tänkte ta med mig min iBook. Med en gprs-telefon och ett comviq-abonnemang skulle jag kunna surfa gratis hela veckan hur mycket jag ville. Men det fattas en detalj: en kabel. Om jag haft IR på iBooken skulle jag slippa skaffa en dyr kabel.

Citat:

Det var ingen som snackade om högre upplösning på iBookens skärm, utan vad man kunde ta *ut* från den. Och det är ett vettigt argument!

Tja, Apple tänkte nog aldrig att folk skulle koppla in externa skärmar och jobba med högre upplösningar. Tror utgången finns främst för att t.ex kunna koppla in iBooken till TV:n när man ska tilla på DVD filmer.

Sen som du sa tidigare, det måste också finnas skäl att köpa PowerBooken.

  • Medlem
  • 2002-02-12 08:05

Eller så tänkte de PRECIS det men ville ha en vettig skillnad mellan PB G4 och iBook då den faktiska prestandaskillnaden i början var marginell. Dock har utupplösningen alltid skiljt. Det är så man fångar reklambolags-segmentet.

Tja, Apple tänkte nog aldrig att folk skulle koppla in externa skärmar och jobba med högre upplösningar. Tror utgången finns främst för att t.ex kunna koppla in iBooken till TV:n när man ska tilla på DVD filmer.

Det är två olika saker. Det finns video ut för att koppla till tv och så finns det vga ut för att koppla extern skärm. Apple är nog fullt medvetna om att folk vill koppla in en till skärm, men som sagt, då vill de tvinga en att köpa en Powerbook istället. För vad jag förstått så är grafikkretsarna i iBooken fullt kapabla att köra högre upplösning och dubbla skärmar (som på Powerbooken) men Apple har valt bort det.

Eller så tänkte de PRECIS det men ville ha en vettig skillnad mellan PB G4 och iBook då den faktiska prestandaskillnaden i början var marginell. Dock har utupplösningen alltid skiljt. Det är så man fångar reklambolags-segmentet.

Jo, visst är det så. Men för oss som inte har råd med det dubbla bara för den finessen så känns det lite synd. Med iBooken har ju annars Apple gjort en nästan fulländad mac tycker jag, den är så liten och smidigt (bättre än Powerbooken faktiskt!) och den är snabb nog att jobba med.

Fast det är klart, om den var lättare, hade bättre batteritid, ännu snabbare processor, Radeon Mobility, IR, skärmdubblering...

Förresten: Finns det någon bärbar på PC-sidan som har vettig scrollfunktion? Jag vill inte ta i en mus som inte har scrollhjul längre, som tur är finns det ju utmärkta alternativ till Apples möss, men på dom bärbara är det inte så bra. Jag vet att IBM har det på sin Thinkpad genom att man håller nere en knapp så blir styrpinnen (som är en rätt smart sak!) en scrollpinne istället. När jag väl hade vant mig vid det så var det mycket uppskattat.

Citat:

Det finns video ut för att koppla till tv och så finns det vga ut för att koppla extern skärm.

Jo, men det är fortfarande samma utgång på datorn som används, och det vore ju konstigt om man kunde koppla in sin iBook till TV:n men inte till en skärm.

Så Apple valde att begränsa den möjligheten helt enkelt, ifall någon nu endå skulle vilja koppla in en extern skärm (om t.ex iBookens går sönder).

Även om det "bara" är 1024x768 när du kopplar in en extern skärm så blir endå allt "större", så det kanske passar folk som har sämre syn bättre (fast nu finns ju 14" iBooken också).

Hursomhelst, vi är endå överens om att de begränsade till spegling så PowerBooken skulle ha fler fördelar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jo, men det är fortfarande samma utgång på datorn som används, och det vore ju konstigt om man kunde koppla in sin iBook till TV:n men inte till en skärm.

Nej, det är två helt olika portar på datorn.

Citat:

Så Apple valde att begränsa den möjligheten helt enkelt, ifall någon nu endå skulle vilja koppla in en extern skärm (om t.ex iBookens går sönder).

Jag kopplar in extern skärm, externt tangentbord och extern mus hemma varje dag, för att jag trivs bättre med riktigt tangentbord, större skärm och en mus (med två knappar och scrollhjul). Jag tror inte jag är den enda som använder sin bärbara på det sättet.

Citat:

Även om det "bara" är 1024x768 när du kopplar in en extern skärm så blir endå allt "större", så det kanske passar folk som har sämre syn bättre (fast nu finns ju 14" iBooken också).

Jo, men om man t.ex. har en 19-tumsskärm så blir det väldigt stort, då skulle man gärna köra 1280 x 1024 istället.

Citat:

Hursomhelst, vi är endå överens om att de begränsade till spegling så PowerBooken skulle ha fler fördelar.

Jepp!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-12 14:26

Min farsa fick sin iBook i förra veckan (600 mhz, 640 ram, 30 gig, dvd/cd-rw) och den är grym. Vi har haft iBooks på lån tidigare o alla modeller är väldigt trevliga.

Angående sladden till TVn får man köpa till den. Jag köpte min på NK ljud o bild för 295:-. Och den kopplas faktiskt, tro d lr ej, in i ljudporten. Den är lite längre än vanliga ljudkontakter och får på så sätt ljud o bild från samma. O då får man nya inställningar under monitors så man kan ställa in den mot tvn. O det funkar hur bra som helst, jätte smidigt. Såg på DivX film från den i helgen o man tänkte knappt att det var från datorn.

Åfan, kopplar man inte TV:n i ljudporten på iBooken? Det visste jag inte

Okey Adrian, du får rätt på den..

Jag själv använder bara extern mus till min iBook, och det är rätt sällan.
T.ex när man ska jobba i Photoshop eller något annat program där man behöver lite precition (stavade jag rätt där?).

Jag älskar iBookens tangentbord, det är verkligen skönt att skriva på. Angående att koppla in en extern skärm så var väl det just Apples avsikt, att man inte ska koppla in större skärmar än 17" t.ex. Så folk ska välja PowerBooken för proffesionellt arbete (ja, vi har sagt det 2399 gånger innan ).

Fast det är väl inte så många som köper iBooken för att jobba med processorkrävande saker, så egentligen var det lite onödigt och begränsade alla "vanliga" användare istället.

(Och iBooken är väl avsedd för dessa "vanliga" hemkonsumenter.)

[ 12 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Måste ha en, nu!
Men,
Vad tycker ni om CDRW:n i iBooken? Jag har fått för mig att den är lite slö...

  • Medlem
  • 2002-02-12 16:45

Har DVD-modellen personligen av den enkla anledningen att det är ohemult ovanligt att man bränner så pass mobilt att en FW-brännare inte skulle göra jobbet snabbare och bättre. (hmmm slog mih just att det inte finns ngn DVD modell längre... tisk tisk)

Samma här, köpte DVD only modellen och sparade ca 2000kr på det. Den inbyggda brännaren i iBooken är 8x, vilket är rätt slött.

Håller med Lukas, jag själv behöver inte bränna så mobilt så att en FireWire brännare inte skulle klara det. Idag får du en 16x-24x FireWire brännare för pengarna du skulle kunnat spara genom att skippa brännaren.

Dock har ju Apple tvingat på alla en brännare nu, synd att DVD only modellen försvann.

Citat:

Jo, men det är fortfarande samma utgång på datorn som används, och det vore ju konstigt om man kunde koppla in sin iBook till TV:n men inte till en skärm.

På de äldre iBöckerna ( de som inte är vita ) så finns det bara A/V port och inte VGA. Så det var en av de riktigt stora fördelarna med den vita ibooken när de kom. ( att man kunde ansluta extern skärm dvs )

Själv sitter man med en limegrön iBook som fungerar rätt bra. Är iofs väldigt trött på den sunkiga upplösningen och lilla hårddisken men det får gå en stund till...tills min iMac 800 Superdrive kommer - då åker den ut !!

Jo, tangentbordet på iBooken är finfint, men ska man pyssla lite med sifferinmatning (t.ex. skriva in CSNs sanslöst långa OCR-nummer *grr*) så är ett externt tangentbord att föredrag (som ju har en numerisk del).

Apples senaste tangentbord är riktigt bra faktiskt, fast nu när det har kommit ett i vitt till nya iMacen så vill man förstås ha det istället, det är sååå snyggt!

Har personligen vant mig vid de "vanliga" nummertangenterna. Så jag skriver lika snabbt på dem, om inte snabbare. Mest en vanesak, om du börjar använda dem som vänjer man sig.

Sen brukar jag nästan alltid ligga i sängen, lite bökigt med ett externt tangentbord då

Man kan ju skaffa en

till sin bärbara så blir det otroligt mycket enklare att betala räkningarna.

Jo, ett exernt numeriskt tangentbord är smart, men om man som jag kör med extern skärm också så vill man ha ett helt separat tangentbord.

Och Patrik, jag tvivlar inte på att det går att bli snabbare på dom vanliga siffrorna, men det är inte i närheten av hur snabbt man kan skriva siffror med ett numeriskt tangentbord, tro mig (extrajobbade på universitet med att sitta och skriva in betyg manuellt i Ladok, då blir man en hejare på siffrorna! eller fråga vilken kassör/ska som helst. Största fördelen är förstås att man dessutom har en hand fri så man kan vända blad och sånt.

Jo, men jag påpekade bara vad jag tyckte

Blir säkert snabbare och lättare i längden med numeriskt tangentbord (än "raden").

Jag diggar att ligga i soffan å kolla DVD och surfa trådlöst. Det blir lite varmt på magen bara.
Jag kör tom min som webserver: www.fetrock.tk

Bevaka tråden