Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bärbar Apple produkt är mest revolutionerande?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har levererat bärbara datorer i snart 13 år. Gång på gång har det släppts nya bärbara "revolutioner" och vi har häpnat över hur mycket som får plats i en portfölj.

Men vilken maskin är mest revolutionerande?? Fundera, rösta och diskutera!

Observera att "Powerbook G3" är WallStreet - den svarta modellen.

Läs mer om Apples tidiga modeller på
http://www.everymac.com/

[ 15 April 2002, 23:36: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Min åsikt: Powerbook G3.

Motivation: Sedan WallStreet modellerna lanserades med 13.3" och 14.1" TFT skärmar så har bärbart blivit ett vettigt alternativ till en stationär dator.

Jag anser att gränsen gick vid just Powerbook G3. Idag är klyftan större än någonsin och aktuella Powerbook G4 är superpopulär.

Skönt att staplarna är i top även om det är 0 röster på en rad.. bugg! ! ! ! !

Elak bug ja.. Martin borde kolla till det.. lite störande.

Röstade på PowerBook G4, jag tycker iBook Ice var väldigt revolutionerande, men det blev nog ett större "Wow!" när man fick se PowerBook G4 för första gången.

Internet Explorer 5.5 i Windows har inga problem med staplarna.



[ 16 April 2002, 17:25: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Man kan ju börja att byta ut <DIV> mot <SPAN> när det bara skall verkas på ett mellanslag. Det bör bli bättre då.

//Mikael

Jag har varit med och utprovat ett föremål som de flesta knappt vet existerar, men pga dess mångfald och genomtänkta utseende, måste jag säga Newton. Kolla in den här länken och säg vad ni tycker!

http://www.certec.lth.se/isaac/isaac2.html

MVH Mattias

Det går inte att rösta här eftersom Newton/MessagePad inte finns med !!

[QUOTE]
Men vilken maskin är mest revolutionerande?? Fundera, rösta och diskutera!
QUOTE]

Den mest revolutionerande maskinen ÄR ju den första maccen och den finns inte ens med i omröstningen. Portable var ett missfoster av stora mått (jag hade en).

Lägg till Macintosh 128K så får den min röst.

  • Medlem
  • 2002-04-17 11:43

Själv tycker jag att PowerBook 5300 är den mest innovativa, otrolig tuff feature att den kan börja brinna.

/Oseriös

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Substitute:
Det går inte att rösta här eftersom Newton/MessagePad inte finns med !!

Håller fullständigt med...!!

Egentligen är frågan felformulerad då allting har sin tid. I modern tid och som jag tyvärr inte fick möjligheten att rösta på så saknas Cuben - den har som jag ser det alla tiders mest revolutionerande kompakthet och design. Om jag skulle röstat på äldre prylar så är Newton ett självklart val men även detta saknades. Min röst gick till Powerbook G4 Titanium för att den tog klivet tämligen nära 16x9 formatet och designen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-04-24 14:10

Hej!
Jag tycker att dom tidiga iBook är det bästa som Apple har gjort. Dom liknar en karamel och gick också att köpa för en stakars fattig arbetare som hade drömt i 10 (!!!!!!) år om att få äga en bärbar dator med lite prestanda i och som inte kostade lika mycket som en bil.
........eller.......

  • Oregistrerad
  • 2002-04-24 18:40

iBook 2001 och framåt (icebook). De är ju första gången apple erbjuder en bra bärbar dator till ett rimligt (för den som betalar själv och inte företaget dv.) pris. En bärbar dator för den "vanliga" användaren var innan iBook inte tänkbart. Gamla iBooken var dock för dålig för att kunna vara mest revolutionerande, men den nya är helt klart ett alternativ.

  • Medlem
  • 2002-05-04 14:12

Staplarna funkar fint i Galeon på Linux ...

Rösten går till Pismo eftersom det var den första där de gjorde sig av med alla gamla och onödiga portar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-04 17:35

540c var den första bärbara macen som gick att använda för bildhantering. En sådan och en Nikon eller Polaroidskanner kunde man köpa för runt 50 000. Dessförinnan behövde man en Hasselbladssändare för minst en kvarts miljon. Som dessutom vägde dryga tio kilo. Annars var ju de gamla fågelholkarna bärbara på sin tid. Har en väska liggande någonstans...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-04 18:36

iBooken gav möjlighet för det stora antalet att bli medlemmar i den portabla världen.
Newton var lite före sin tid - synd att man "tappade" bort konceptet.
Den nya PowerBooken är ett sanslöst kraftpaket, men inte slutet på utvecklingen...

Äventyret fortsätter!

Newton fanns ju inte med! Den är ju solklar segrare!

  • Medlem
  • 2002-05-04 19:54

Powerbook G3, ungefär samma kraft som de stationära fast bärbar. Fortfarande konkurrenskraftig och på sin tid grymt mycket bättre än PC.

Powerbook G4 faller automatiskt på att platsen inte är ledig. Den upptas av PB G3.

iBooken var förvisso billig, men knappast en revolution. Lite väl bantad.

iPod är/var inte revolutionerande, eftersom den inte var först. Kanske lite bättre, men inte först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-16 10:51

ibook och imac 1a utgåvan - hands down,

Nyskapande formgivning som slog ner som en bomb bland alla gråvita burkar. Det är bara att gå in i vilken pc-butik som helst och man ser vilket inflytande Mac har haft.

Personligen tycker jag nog att firewire är det som revolutionerat min vardag mest, men det e väl en annan omröstning.

Hehe, räknar du iMacen som bärbar? Den har ju visserligen hantag men ändå...

Mina båda favoriter är inte med:

Powerbook 180: Första Powerbook med dubbla bildskärmar!

Powerbook Duo: Första dockningsbara och den andra (efter PB100) som var riktigt nätt.

Sen håller jag Lombard och 1400 för Powerbookens två "come-backs" efter dåliga perioder. 1400 efter lågvattenmärket med 5300, och Lombard efter den inte speciellt bärbara Wallstreet. Med Lombard kom också dubbelskärm tillbaka efter att ha saknats ett tag. iBook är också en "come-back", för lågprismarknaden.

540c var en höjdpunkt, men ingen revolution. Första Powerbooken med riktigt bra färgskärm (efter 165c som var ganska kass och 180c som var för liten) i och för sej.

Varför är urusla 5300 över huvud taget med i listan? Powerbook Titanic kunde den ha hetat.

1
Bevaka tråden