Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på iBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon här på forumet som kör OS X 10.1 på en iBook och då främst 500 mhz modellen.

Har nämligen funderingar å att köpa en iBook 500, och som operativ känns det naturligt att köra OS X då, eftersom jag även kör OS X på min stationära G4.

Datorn kommer väl mest att användas till ordbehanling, mp3-spelande, mail och surfning. Ev lite mer avancerad användning men i väldigt liten utsträckning.

Ta en sväng förbi Umdac, där står en iBook 500 MHz med OS X 10.1...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Lelle:
Ta en sväng förbi Umdac, där står en iBook 500 MHz med OS X 10.1...

Då måste de ställt den där nyligen då, för senast jag var där fanns det ingen där, ska så fort jag är i närheten gå in och testa den.

Kör själv MacOS X på en iBook 600/384/15.

Funkar tillräckligt bra tycker jag, klart det är lite segt men det är det på alla maskiner.

Var förbi Umdac och testade iBooken som stod där, och jag måste då säga att uppstarten av OS X gick minst lika fort som på min G4/400 (Ja, jag var tvungen att starta om den från Classic).

Men sedan tyckte jag den korta stund jag provade datorn att det gick lite segt, skulle ha varit kul och testa lite program på den men fick nöja mig med att starta Explorer och lite andra program fråpn Apple.

Får nog testa fler gånger innan jag fattar beslut för en iBook.

iBooken i Butiken har "bara" 128MB ram och sitter på ett nät som är segare än sirap.

Med 128mb ram Kommer det gå segt, MacOSX vill gärna ha 256mb eller mer för att det öht ska funka dugligt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: nicke30:
iBooken i Butiken har "bara" 128MB ram och sitter på ett nät som är segare än sirap.

Är det bara 128 MB ram så kan jag förstå att den är lite seg 128 är ju alldeles för lite, har 192 på min G4 och till och med det är för lite. Ska titta in i butiken igen och hårdköra iBooken lite mer.

Nätet segt som Sirap, var av detta. Synd att man inte kan få låna hem den i så fall och verkligen testa, för nätet här hemma är det inga problem med.

Jag har 384mb RAM i min iBook och MacOSX snålar inte, när man har ett par program igång så slukar MacOSX utan problem ca 300mb.

Ska uppdatera iBooken lite extra nu i sommar eller så, byta ut 256:an mot en 512:a och skaffa en större hårddisk.

1
Bevaka tråden