Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBookG3 600 eller PBG4 400, vilken är snabbast?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om vi ponerar att man kör OS X, vilken är då snabbast av en iBook 600 och en PBG4 400, om vi antar att de har samma mängd ram, etc.

Gör AltiVec och cachet så stor skillnad att G4an klår iBooken i de flesta fall?

  • Medlem
  • 2002-02-03 02:17

Om man surfar, mailar och sånt är de lika bra. Det går snabbare att "tillverka" väldigt processorintensiva grejor, multimedia och (andra) beräkningar av olika slag med en G4-processor. Så är det.

Jag upplever det som att det är en rätt liten skillnad för nån som inte pressar processorn, typ. Behöver man kraft ska man inte använda förra generationens processor.

Skulle jag välja mellan en 14,1" iBook och en 400 MHz PB skulle jag ta iBooken. OS X är inte optimerat speciellt för G4-processorer utan snarare behövs det nya grafikkort som klarar Quartz och sånt; att G4 är bättre än G3 för OS X beror på att de är bättre på att hantera beräkningar. Som användare märker man ju faktiskt inte om fönster ritas upp någon hundradels-sekund snabbare...

[ 03 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: tott ]

Detta stämmer inte riktigt. Mac OS X är helt klart optimerat för AltiVec. Största delen ligger i grafikaccelerationen av quartz som snabbas upp markant. Har inte hittat enda G3a som kan köra OS X tillfredställande medan en G4 350 mHz kör det helt ok.

350Mhz G4, det var Yikes modellen som bara vara en B&W G3 med G4 processor. Dvs den saknade AltiVec, så den är inte snabbare än en vanlig G3.

För övrigt funkar MacOSX utmärkt på min iBook (600/384/15).

  • Medlem
  • 2002-02-03 23:02

Jag uttrycker min subjektiva åsikt helt enkelt.

Jag använder OS X dagligen på G3 och G4 i olika hastigheter.

[ 03 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: tott ]

Tack för era synpunkter.

Jag är fortfarande lite i valet och kvalet... 600mhz iBook, 400mhz TiBook eller 733mhz G4.

Även om TiBooken är ruskigt snygg känns det kanske som att man inte får riktigt lika mycket prestanda för pengarna. Man får ju nästan två iBooks för samma pris.

Så det blir nog först en iBook och sen en 733a.

Martin, som nog egentligen inte behöver göra en massa radial blur på tunnelbanan.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-03 23:57

Jag tycker Powerbooken. Hastighetsskillnaden är inte mycket att orda om så jag lägger skärmen som klar fördel för Powerbooken. I mitt tycke är skärmen otroligt viktigt på en dator, om inte det viktigast av allt.

Sen fanns det faktiskt två modeller av 350MHz G4. En med PCI-grafik (Yikes) och en med AGP-grafik (Sawtooth).

  • Medlem
  • 2002-02-04 00:04

Skärmen *är* viktig, jag håller med dig, Jens!

En 14,1" iBook kommer man långt med, dock. PowerBookens 15,2" är bara lite bredare än iBookens skärm. Men visst är PBn tjusig!

Ack. Jag hade bestämt mig för iBooken. 600mhz med combodrive för 10k plus moms på inWarehouse. Så hade de just sålt den.

Det får kanske bli en PowerBook ändå...

Citat:

Skapades ursprungligen av: fobie:
350Mhz G4, det var Yikes modellen som bara vara en B&W G3 med G4 processor. Dvs den saknade AltiVec, så den är inte snabbare än en vanlig G3.

Nja. Altivec sitter väl i själva G4-CPU:n? Däremot hade Yikes samma moderkort osv som en B&W G3.

1
Bevaka tråden