Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

byta hårdisk i Ibook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-02 11:25

10 GB räcker ju inte riktigt om man skall ha 2 operativ system, + lite utrymme för program och RToffline material från FCP. Hur svårt är det att byta sin interna hårdisk till en 20GB som sitter i Pismo maskinerna eller motsvarande? har nån provat? finns det ännu större som ändå håller samma hastighet ?

Det är riktigt eländigt att byta HD på en vit iBook. Sök på nätet, det finns bilder och instruktioner. Har t.o.m. för mig att jag postat länken här på 99mac tidigare.

Jag har gjort det en gång, och tro mig, det var ingen lek. Men som sagt, det finns en bra guidesida med bilder å allt.

Totalt lossade jag nog på 30-35 skruvar och dom var uppdelade i 7-8 kategorier...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-03 02:00

Olika typer av diskar som är större och snabbare finns det gott om. Kolla dock innan vilken höjd som är max i datorn, vanligtvis finns det 9,5 eller 12,5 mm 2,5"-diskar. IBM´s nya serie har tex diskar upp till 60GB och 5400 rpm..

Kolla gärna andras kommentarer på konfigurationer innan köp, tex fick en del folk problem med magnetfält som gjorde att datorn inte kom upp ur vila när de bytt ut disken i Wallstreet mot en IBM Travelstar. Jag hade dock inga som helst problem med detta vid mitt byte.

Drive Compatibility Database kan vara ett bra ställe att titta på.

I iBooken ryms bara 9.5mm diskar tyvärr, så IBMs nya 5400 varvare ryms inte. Det störta som finns tror jag är 40gig 4200 varvare just nu.

En länk i denna tråden beskriver hur jobbigt det är att byta hårddisk själv.

1
Bevaka tråden