Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook+TFT?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-10 09:11

har just köpt en icebook. Är lite orolig att skärmen ska bli för liten vid längre skrivperioder och funderar på att köpa en apple 15 tum TFT (visst heter det så?) Hur fungerar det? Finns det alternativ till Apple?

Det går bara finfint, jag köpte en billig men mycket bra skärm i julas, en LG 568LM, som jag är nöjd med. Rätt skönt med den större ytan faktiskt.

Apples 15" har väl ADC kontakt. Tror inte det går att ansluta den till VGA på något vis.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-10 14:23
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det går bara finfint, jag köpte en billig men mycket bra skärm i julas, en LG 568LM, som jag är nöjd med. Rätt skönt med den större ytan faktiskt.

Tack, då vet jag att det går. Fast det vore ju roligt med en Apple-skärm. Den var inte precis någon estetisk fulländad historia, skärmen du köpt.

Det går INTE att ansluta den senaste varianten av Apples TFT-skärmar till en iBook. Det finns vad jag vet gamla platta Applehistorier som har VGA, men dessa är knappast bra med dagens mått. Personligen skulle jag rekommendera http://www.datorbutiken.com/se/d/HEPROVI720.htm om du vill ha en snygg skärm, men smaken är ju som baken.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ulf Boström:
Tack, då vet jag att det går. Fast det vore ju roligt med en Apple-skärm. Den var inte precis någon estetisk fulländad historia, skärmen du köpt.

He he, näe, jämförst med Apples grejer är det inte det, men den är klart snyggare IRL än på bild faktiskt, har sett betydligt värre... (Och så var den som sagt billig, innan jul kostade den 3995 plus moms på Dustin, nu är den dock lite dyrare.)

  • Oregistrerad
  • 2002-04-10 15:18
Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Det går INTE att ansluta den senaste varianten av Apples TFT-skärmar till en iBook. Det finns vad jag vet gamla platta Applehistorier som har VGA, men dessa är knappast bra med dagens mått. Personligen skulle jag rekommendera http://www.datorbutiken.com/se/d/HEPROVI720.htm om du vill ha en snygg skärm, men smaken är ju som baken.

Suck, jag visste att det bara går att spegla när jag köpte ibooken, men det här med VGA och ADC hade jag inte koll på. Kanske bättre att köpa en vanlig skärm då, för bildkvaliténs skull?

Herculesskärmen har en alldeles utmärkt bildkvalitet, tycker jag. Plus att platta skärmar ju drar typ en tiondel så mycket el och tar lika lite plats. Ska du jobba med grafik eller så är dock en CRT-skärm att rekommendera.

/Martin, som kör CRT på jobbet och TFT hemma.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-10 16:16

tack för goda tips och råd! Nu inser jag att inte ens powerbookarna kan koppla in en ny Apple TFT-skärm. Då känns det bättre.

Inte för att detta hjälper men kan ju vara bra för någon att känna till ???

DVIator (pronounced "deviator") allows the use of Apple´s ADC flat panel displays on any computer with a compatible DVI video signal. DVIator combines a DVI video, USB and external power to drive Apple´s ADC 15", 17" and 22" flat panel displays.

http://www.drbott.com/prod/DVIator.html

Eller annars så är kanske detta från samma tillverkare är något att ha...

VGA Extractor allows the use of a second VGA display on the ADC port (in place of the Apple Studio Display). The VGA displays can be identical (nicest case) or different (e.g. small for palettes and large for layout).

1
Bevaka tråden