Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook och 800x 600

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle aldrig drömma om att köra min Ibook i 800x600., men när jag har testat det så blir hela skrivbordet "blurry". Känner Ni igen fenomenet? Är det en "bugg"? Skall det vara så eller går det att fixa?

MVH Mattias

Beror på att till skillnad från en vanlig skärm så har plattskärmarna en fix storlek(ett visst antal pixlar), det enda sättet att visa mindre storlek är att förstora upp 800 till 1024, och då blir det lite blurrigt som du märkte.

Enda gångem man kör i lägre upplösning är väl om man kör spel eller filmer, och då märker man inte av blurrigheten.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-15 14:04

Nej, det ska vara så och går inte att fixa. Det blir likadant på alla Powerbookar och alla andra platta skärmar för den delen också (eller kanske inte plasma-skärmar?)

I alla fall, på enTFT-skärm är ju bildpunkterna fördefinierat lika stora, de sitter där de sitter till skillnad från en crt-skärm där bildpunkterna får olika storlek beroende på vilken upplösning man kör.

När man kör andra upplösningar än den optimala på en TFT-skärm måste ju skärmen förstora bilden genom att sprida pixlarna över flera bildpunkter på skärmen. Och för att detta ska spridas jämnt över skärmen blir man tvungen att "blurra" till bilden. Fast jag har sett skärmar som inte blurrar utan istället bara repeterar typ var tredje pixel när de skalar. Och det blir inte heller så vackert.

Jo, det blir precis samma sak på plasmaskärmar också, i lägre upplösningar extrapoleras bilden ner och blir suddig. En plasmaskärm är principiellt detsamma som en tft-skärm, fast i stället för ljus som filtreras genom polariseringsfilter och celler med organiska kristaller ("sub-pixlarna") består plasmaskärmarna av små lysrör. En plasmaskärm med upplösningen 1024*768 består av 2359296 små lysrör... det ni! (kanske säger en del om varför de är så dyra också)

Vid närmare eftertanke är CRT faktiskt den enda tekniken som visar "skarp" bild i alla tillgängliga upplösningar. Fast "skarp" är ju en tolkningsfråga när det gäller crt-skärmar

Är pixlarna på en plasma lika "vassa" som på en tft eller är dom "mjukare"?

När det gäller hemmabio så är det ju så att ska man ha det allra värsta så ska man ha CRT, gärna i form av en Barco eller någon annan billig projektor... Fast då är ju en linjekvadruplerare ett måste, förstås! (Jag skojar faktiskt inte!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2001-11-22 15:14

Läste någonstans att skärmen i den nya iBooken var samma som i dom gammla dasslocken.. Alltså borde man väl kunna tvinga upp en gammal iBook i högre upplösning? Eller..

Nej, en TFT har fix upplösning, den kan inte ändras. Den i dasslocket var 800, och nu är det 1024.

Skärpan bör vara densamma i en plasmaskärm också, men pixlarna borde ha en mjukare form. Det var ett tag sedan jag tittade närmare på en plasmaskärm, men jag kan iofs knalla iväg och kolla på en...

  • Oregistrerad
  • 2001-11-23 16:42

När du kör 800x600 eller något annat än 1024-standardupplösningen så försöker iBookens monitor emulera icke-standard-upplösningen... det är det som gör att det ser knasigt ut. Den är helt enkelt gjord för att bara köras i 1024.

1
Bevaka tråden