Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första mac blev en iBook !

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just införskaffat min första mac en iBook@500.

Det första jag fick göra var ju naturligvis att köpa mer minne, men det kostade ju skjortan. Var köper man Mac prylar över disk billigast i STHLM ?

Kör just nu OS 9.1 och det rockar ju hårt, däremot känns OS X VÄLDIGT segt och tungjobbat (Jag har kurs i administration av Solaris så UNIX är INTE nytt för mig).

Jag har beställt update till 10.1 blir det bättre då ?

Hur lång tid skall man räkna med innan man får sin update från Irland ?

När jag får den skall jag installera ett rent 10.1 system då och formatera med UNIX fs eller skall man behålla classic miljön ?

Det var väl allt för nu

Det blir betydligt mycket bättre med OS X 10.1.2.
Om du vill köra OS 9 på din maskin i Classic miljö så måste du formatera HFS+. Apple rekommenderar att man alltid använder HFS+.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-03 02:45

Gratulerar till Mac-köpet, det är en fin liten dator du skaffat. Om du har bra internetanslutning kan du alltid använda funktionen programuppdatering / software update i både OS 9.x och OS X. Då hämtas uppdateringarna online, ungefär som Windows Update om du är PC-van, men smidigare + snabbare (känns det i alla fall?!). I OS 9.x hittar du funktionen under äpplet -> inställningar (control panels), i OS X hittar du den bland de andra inställningarna... sitter i OS 9.2.2 nu så jag kan inte dirigera exakt...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-03 02:49

Just ja, formatera i HFS+ och partitionera inte (tycker jag), Macens dra-och-släppfunktion är inte så kul om man har fler partitioner, då kopierar den alltid, så får man delete´a det man ville flytta manuellt efteråt, det känns segt tycker jag. Om man finge önska sig en funktion från Windows så vore det just att kunna klippa å klistra filer i Finder´n. Har man bara en partition är det dock inga problem att flytta runt prylarna hur man vill (något man ju gärna gör i OS 9, mindre så i OS X förstås, av försiktighetsskäl när man är X-nybörjare som jag.. :-).

Man kan alltid hålla nere äpple tangenten när man flyttar en fil mellan partitioner så flyttas den istället för kopieras.

Och det fungerar iallafall att kopiera filer i Finder på "windows" vis

[ 03 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: nicke30 ]

Och alt för att kopiera en fil ifall det är samma partition...

1
Bevaka tråden