Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD på TV:n med iBook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-29 15:19

Fick precis min iBook och har testat att kolla på DVD på TV:n med hjälp av Apples AV-kabel och en scart-adapter. Men bildkvalitén blir verkligen inget vidare.
Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig av?

Tyvärr är det så att iBook har RGB-utgång istället för S-video som på PowerBook G4. Bilden har moaréer dessutom är skärpan under all kritik. Att jobba i Finder är bara att glömma men att titta på DVD är iallafall godtagbart tycker jag. Jag har även provat på en värstig Sony 32" WideScreen TV med 100Hz, True Flat, DCF etc. utan att resultatet blivit märkbart bättre. Jag tycker inte att videokretsarna i PBG4 är så där toppen heller. Köp en "riktig" DVD-spelare till TV:n istället...

/Dan

  • Oregistrerad
  • 2002-01-29 20:55

Jag har testat med min PB G4 och DVD-bilden kommer inte ut ur S-videoutgången hur jag än gör, allt det andra visas perfekt i TVn. Märkligt. Är det nå´n copyrightskyddsgrej? Hade bara Gladiator-DVDn att prova med, släkt och vänner satt bänkade redo att kolla in filmen... ajaj kapten, gick inte. Provade i både OS X 10.1 och OS 9.2.2. DVD-fönstret var kolsvart, men filmen visades i Macens display. Allt det andra kunde man se i TVn (skrivbordsbild / mönster, ikoner etc). Testade både Utökat Skrivbord och dubblering av bildskärmen. What´s the deal?

Jag fick DVD på TV:n att funka först efter att ha nyinstallerat 9.1 och DVD player 2.7.
Detta var förra året så minns inte allt men jag fick det att funka genom att först ansluta TV:n till videoutgången och därefter starta datorn.

Nu har jag samma problem i Mac OS X...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-04 04:11

PBG4 eller iBook?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-04 08:36
Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
...Nu har jag samma problem i Mac OS X...

Med OS X 10.1.2 och DVD Player 3.0.1 funkar ännu inte att visa DVD på TV:n. Man är hänvisad till OS 9.

Ska tydligen fixas i och med 10.1.3, har jag läst någonstans.

(Det är för övrigt en VÄLDIG skillnad mellan RGB och S-video. Fattar inte riktigt varför man ska använda den med TiBooken bifogade s-video>RGB-adaptern för att framkalla usel bild när man kan plugga in en gammal skrivarkabel (!) och ansluta till Scart-kontakt som har s-videoingång...)

  • Oregistrerad
  • 2002-02-04 22:14

Smart, det har inte jag tänkt på, har säkert så´na gamla sladdar här nå´nstans också. Var kan man köpa en så´n SCART-kontakt med S-ingång? Online nå´nstans månne?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-02-04 22:18

Den scart-plug jag använder finns hos "alla" radio/TV-handlare och har en liten omkopplare för s-video in eller ut. Förmodligen även hos Clas...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-05 09:23

Nu funkar det alldeles utmärkt att kolla på DVD på teven med Apples AV-kabel in i scart-kontakten. Vid de första försöken visades bilden även på iBook:ens skärm. Det gör det inte längre trots att datorn själv ställer sig i Dual Scan läget när man pluggar i sladden.

Det här med den "enorma" kvalitetsskillnaden mellan komposit (el RGB) och S-video har jag aldrig riktigt förstått. Har alltid fått sämre bild med S-video-kabeln. Bilden är inte alls usel med kompositvarianten. Förklaring, någon?

1
Bevaka tråden