Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagat sönder...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hamnat i självförvållad knipa...

Planerar uppgradera min interna HD i min PB G3 Pismo, öppnade datorn som vanligt genom att lyfta upp tangentbordet, lossade skyddsplåten (kylflänsen) över moderkortet, lyfte försiktigt upp moderkortet. Lossade HD-kontakten som sitter mot det gröna kretskortet, plockade ut hårddisk-släden och inspekterade denna. (Inget skruvande utöver detta alltså).

Nöjd med detta, monterade jag tillbaka i samma ordning... Stoppade i batteriet och nätkabel igen, tryckte på startknappen...

Dator-j***ln startar inte!!! Fläkten går visserligen igång, ev snabbt HD-ljud men bildskärmen lyser inte upp, CD-lådan kan inte öpnnas.

Öppnar datorn igen enligt regelboken, känner på alla kontakter, som sitter som smäck, skruvar ihop... samma sak.

Enda sättet att stänga av datorn är genom att dra ur batteri och strömkabel.

Har provat att nollställa PRAM-minnet i sb med start men datorn ger ingen respons.

Någon som har ngt tips vad som kan ha hänt?

Jodå. Jag har råkat ut för exakt samma sak.

Prova att Reseta Powermanager. På din pismo gör du det genom
att med en smal sak (typ penna) trycka in den lilla knappen som finns
precis under telefonsymbolen där bak på din Pismo. Låt datorn vara i ett antal sekunder. Det finns lite olika uppgifter hurvida man skall ha nätsladden i, eller batteriet i. Eller ingenting. Du får söka hos Apple eller
i andra källor för att hitta vad som är rätt hos dig.

Prova sedan att starta datorn på nytt.

Om det inte fungerar, kontrollera att moderkortet verkligen sitter fast.

Lycka till!

[ 03 April 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Tack för utmärkt förslag, snabbt svar! Med stora delar av arbetslivet obehagligt långt borta så känns det uselt...

Verkade som ett helrätt tips, dessvärre fungerade det inte. Letade fram reset power manager-beskrivningen i Apples knowledge databas, men jag fick inget riktigt liv i datorn i a f.

Fler tips mottages, om det finns fler tips i lådan...

Min plan är annars att låta datorn stå utan batteri och A/C ipluggade och prova igen imorgon. Känner mig inte direkt övertygad om att det kommer att fungera då heller, men man måste prova!

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 23:23

...det är inte någon jumper som sitter fel på den nya hårddisken?

Jag har inte bytt ngt ännu, bara kollat var lossa kontakterna vid det framtida bytet.

http://www.appletechs.com/archives/00000062.html

Här är en kille som har exakt samma problem som du har. Och jag.
Jag har en maskin ligger i bokhyllan, som har funkat när jag fick den.
Så tog jag hem den och satt i ny disk. Precis samma problem som
han ovan, och du. Rodda, massa, innan jag hittade felbeskrivningen
ovan som stämde exakt på mitt problem. Funkade i alla fall inte.
Bytte minne, tryckte dit moderkort. Satte tillbaka gamla disken.
Resatade Pwr Mangar (med AC i som Apple säger) resetade med AC ur
som rådet ovan säger. Massa försök. Plötsligt funkade den en gång.
Mycket lycklig trode jag att den var lagad. Men, nästa gång jag skulle
starta den var det problem igen.

Imorgon skall jag åka och träffa en komis så skall vi titta på den tillsammans. Det sitter ett AirPort-kort i min burk som jag inte provat att ryckt ännu. Vi kommer nog snack med några servicetekniker som vi känner. Om du hittar nån mer info så var hygglo och posta den här
så skall jag göra samma sak.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 23:37
Citat:

Skapades ursprungligen av: Stefan Johansson:
Jag har inte bytt ngt ännu, bara kollat var lossa kontakterna vid det framtida bytet.

Oops, jag läste alltså din ursprungsfråga på tok för fort...

http://discussions.info.apple.com/[email protected]^[email protected]/0

Kolla in länken ovan; här är ännu en som fått ett likadant problem. Den killen kopplade även ur det interna batteriet innan han reset´ade.

Jag ska meka lite till, sedan sova. Återkommer om jag klurar ut detta.

Tack för länken. Jag provade hans tips att koppla ur det interna battriet. Dessvärre funkade det inte. Jag har dessutom svårt att förstå hur man kan reseta power manager utan NÅGON ström whatsoever. Men, jag
resetade både utan internt batteri och med. Ingen skillnad för mig, dock
börjar jag misstänka att det interna batteriet kanske är trasigt/slut.

Jag testar mer imorgon.

** svordomar **

Jag har kört maskinen till verkstad (Swedserv), de återkommer under dagen.

Via en annan tråd (han med illa-ljudet i sin Pismo) hittade jag en hänvisning till Apples servicemanualer, har laddat ned den som PDF-fil. Enligt flödesschemat i den så är nästa steg efter reset 1) byte av HD och 2) byte av moderkort... Krävs byte av moderkort görs detta bara i Holland... Inväntar med spänning telefonsamtal fr Swedserv!

Jahapp, slutet på min historia; jag hade sannolikt inte vågat trycka ned moderkortet tillräckligt hårt... det var analysen av Swedserve... analys och åtgärd (trycka ned kortet hårdare) kostade 988 kr inkl moms.

Lite fattigare, lite klokare, mycket gladare!

Tillåt mig att citera mig själv
Om det inte fungerar, kontrollera att moderkortet verkligen sitter fast.

Bra att din dator funkar. Min funkade också idag. Kanske pga att du tipsade om att dra ur kontakten till det interna batteriet, eller kanske för att datorn fick stå på och ladda hela natten. Jag vet inte vad det var som fick det att funka, men tacksam är jag.

1
Bevaka tråden