Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöt av Ti

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt sant faktiskt..

fick en stöt när jag tog av mig jackan satte mig ner o kom åt Ti:n till vänster om tangentbordet..

ingen farlig, ren statisk eletricitet förmodar jag .. men ändå.

Någon som fått en kyss av sin Ti ?

Farligt för dig eller datorn? Statisk elektricitet knäcker det mesta om det tar sig in under höljet!

Jo det är ju förvisso sant, men jag tänkte givetvis endast på mig själv.

Sen är frågan, är det normalt att få en stöt av sin dator..?

Eller en kyss om något fått lite mer krut i sin stöt o hellre vill kalla den för kyss.

Jag har inte fått en stöt, däremot så känns hela "chassit" lite elektriskt. Läste någonstans om att det uppstår någon form av strömläckage på tidiga modeller av TiBooken. Tydligen helt ofarligt både för datorn och användaren ...

Mmm det där känner jag igen, bra att få en förklaring till det..

har kommit åt kanten på datorn (tror det har varit skärmen) och känt en svag stöt nästan som det var något vasst..

har hänt ett flertal gånger.. kan mycket väl vara det lilla läckaget

Jag brukar få stötar ganska frekvent av min Ti, har kommit fram till att det beror på att jag allt som oftast bildar en jordslinga mellan PowerBooken, mig, och någon annan enhet ex, en iPAQ, USBkablage, övrigt kablage på ett överfullt skrivbord... och så, troligtvis beror det alltså på dålig jordning.

Men någonstans "läcker det"? och det låter inte alls bra. Ti-n kopplas väl via en extern "batteriladdare"? Laddaren får absolut inte ha en galvanisk kontakt mellan primär och sekundärsidan! Är du i ett fuktigt utrymme så kan du faktiskt råka riktigt illa ut om det är fel på din utrustning. Apple har ju kallat tillbaka nätdelar till äldre PBs nu i höst pga likartade problem.

Som odlund skriver så kan ett överslag i en utrustning föras över via externa kablar. Försök att lokalisera från vilken enhet överslaget kommer.

Använd om möjligt jordade uttag, helst bara ett uttag för alla dina utrustningar så kan du minska problem med olika jordpotentialer och störningar. Gäller även för din ljudanläggning om du har kopplat samman dem.

Om du använder en jordfelsbrytare för att skydda dig och utrustningen så tänk på att du kan skada dina data på hårddisken när den löser ut. :eek: :eek: :eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-05 23:53
Citat:

Använd om möjligt jordade uttag, helst bara ett uttag för alla dina utrustningar så kan du minska problem med olika jordpotentialer och störningar. Gäller även för din ljudanläggning om du har kopplat samman dem.

Jordade uttag gör väl inte så mycket när kontakten till laddaren inte är jordad? Har oxå haft problem med läckande strömmar. Känner dock bara av det ibland och bara när laddaren är ansluten. Datorn blir ju extremt het när den laddas. Finns ett samband?

  • Oregistrerad
  • 2001-11-06 01:24

I somras fick jag lite småkyssar av min iBook när jag hade den i knät å shorts på, skin to skin så att säga. Det stärkte banden mellan oss.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-06 07:47

Lånade en kompis bärbara PC för några år sedan. Fick små stötar i handleden när jag hade dem liggandes mot datorn samtidigt som jag råkade röra värme-elementen med foten.

1
Bevaka tråden