Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda titanen stängd

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2002-04-02 19:10

Har ett litet problem som jag undrar om det finns någon lösning till

När jag tittar på mpg på TV:n eller kopplar min titan till stereon för att lyssna på musik, skulle jag vilja stänga locket utan att datorn går i vila...

Finns det någon lösning?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-03 00:07

Om du har en 400 elller 500 Mhz TiBook så kan du köra den stängd under OS 9. (OBS ej X)

Du behöver ett tangentbord eller mus som du kopplar externt. När du stänger locket så går datorn i vila, väck den genom att använda musen eller tangentbordet.

Det skall funka, i alla fall enligt Steve Wozniak. Han har skrivit ett inlägg om detta på Titanium email list.

Citat:
"This works, at least in MacOS 9. Use the keyboard or mouse to awaken
the closed TiBook. An associate at my office works this way.

If the TiBook gets in a weird state, you might have to unplug the
keyboard and plug it back in. That happened here one time."
--

Steve Wozniak (OK, a new size TV)

----------
Check out the Titanium email list FAQ http://www.themacintoshguy.com/lists/Titanium.html

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2002-04-03 06:59

Har en 550 och inget extra tangentbord, dock mus. Ska testa med musen bara....

Använder bara X så jag letar efter en X-lösning....

Det finns äldre diskussioner om detta vet jag, ta och gör en sökning.

När jag kopplar till TVn så startar jag datorn och vid rätt tillfälle i början av uppstarten slår jag igen locket. Då går den utan vila i X.

Prova dig fram.

här är en länk till apple knowledgebase:

"PowerBook G4 and PowerBook (FireWire): How to Operate with Display Closed"
http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/3/wa/query?type=id&val=KC.88064

hoppas det hjälper!

  • Oregistrerad
  • 2002-04-04 14:27

Kan inte inte skärmen ta skada av den höga värmeutvecklingen som TiBooken har? I alla fall på lång sikt tycker man att det borde finnas en risk för skador på skärmen.

TiBookens skärm tål exempelvis inte fettet som blir på tangentbordet när man använder den. Flertalet ägare har fått sina skärmar utbytta på garantin. Nu finns tredjepartstillverkare som tillverkar "skyddsplattor" för att undvika det problemet.

1
Bevaka tråden