Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 och macos x

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-01 10:44

Hej.

Någon som kör macos x på någon ny ibook 600mhz?
Är det väldigt slött, går det att jobba i? Har själv bara G4 maskiner så jag vet inte hur g3 klarar x.

Martin

Jag körde OS X på min Pismo 500/256 och det gick alldeles utmärkt så din iBook borde klara av det galant. Se till att ha mycket arbetsminne dock, det gör att OS X trivs bättre

Jag har själv en iBook 600/384 och tycker att den pinnar på bra även i OSX.
Jag använder den när jag reser och kör då Director, PS6 och Dreamweaver genom Classic.
Det enda som sklijer den från mitt minitower hemma på skrivbordet är (förutom att det går aningen saktare) att jag inte kan ha lika många program öppna samtidigt utan att bli straffad (sedan är ju skärmen ett par storlekar mindre, men det är en helt annan diskussion).
Jag är helnöjd med min och det tror jag att du också kommer att bli om du införskaffar en.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-01 18:03
Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Jag körde OS X på min Pismo 500/256 och det gick alldeles utmärkt så din iBook borde klara av det galant. Se till att ha mycket arbetsminne dock, det gör att OS X trivs bättre

hmm... det beror på vad man menar med "utmärkt".

Efter ha kört X i ca ett halvår på min Pismo500 med 384 MB RAM så sitter jag precis och funderar på att gå tillbaks till 9an helt och avinstallera X. för gott (har nu en stationär G4a att leka med X på)

Det är seeegt, scrollningen i alla program är under all kritik. Satt igår och mekklade med en flersidig tabell i Word X, var tvungen att byta till pezen efter väntetider på 3-4 sekunder för mer eller mindre varje åtgärd. fruktansvärt frustrerande

Min bedömning är att arbete i X på en G3a tar i BÄSTA fall bara 5 ggr längre tid än om man kör 9an. Detta gäller alla program där man jobbar i GUI.

Påståendet att man jobbar effektivare med Mac än med PC gäller definitivt inte G3+X combon.

Sen är ju ALLT annat med X nicare iofs, men det hjälper inte med så usel prestanda.

//mattan

Jag har också fått känslan av att OS X är betydligt mer anpassat för G4, men visst går det på en nyare G3 med mycket RAM, som man iofs behöver även på en G4. Jag testade X på min gamla iMac med G3 350Mhz, och det var väl inte så kul efter en kvart.

Kör MacOS X på min iBook 600 med 384MB Ram, tycker det funkar utmärkt. Såklart funkar det ännu bättre på en G4, tack vare Altivec.

Det viktigaste med MacOS X är att ha mycket Ram, jag skulle köpa en 512:a till iBooken (640MB totalt), men så hoppade priserna upp, bara att vänta tills det sjunker lite igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-02 04:20
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Kör MacOS X på min iBook 600 med 384MB Ram, tycker det funkar utmärkt. Såklart funkar det ännu bättre på en G4, tack vare Altivec.

Det viktigaste med MacOS X är att ha mycket Ram, jag skulle köpa en 512:a till iBooken (640MB totalt), men så hoppade priserna upp, bara att vänta tills det sjunker lite igen.

Får man fråga vilka program du använder?

Tänkte oxå köpa mer minne, men eftersom den redan är slö med 384 RAM och ett program med ett fönster så känns det ju inte som bas prestandan kommer att bli så mkt bättre...

Citat:

Skapades ursprungligen av: mattan:
Får man fråga vilka program du använder?

Tänkte oxå köpa mer minne, men eftersom den redan är slö med 384 RAM och ett program med ett fönster så känns det ju inte som bas prestandan kommer att bli så mkt bättre...

Det mest krävande jag använder är Photoshop, testat en beta och den har funkat fint tycker jag, väntar ivrigt på att hela 7:an ska finnas ute.

Annars använder jag BBEdit för att skriva HTML och kåda i, Office paketet för e-mail och ordbehandling och Freehand för att rita bilder för hand.

Sen använder jag ett dussin program till för att surfa, chatta och dylikt då, fast det är inte något speciellt processorintensivt heller. För arbetar du med saker som kräver mycket kraft köper du inte en iBook.

Det går väl något slöare än i 9:an men det är också mycket stabilare, fast jag har inte bråttom någonstans.

Jag har också ändrat och lagt till mycket i själva MacOS X, så det passar mig och mitt arbete bättre. Är helt nöjd, fast det är klart jag vill ha lite mer hastighet och basfunktioner. (Ja, det finns tredjeparts program men varför ska jag betala extra för sånt som borde finnas inbyggt?)

  • Medlem
  • International user
  • 2002-04-03 16:31
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Det går väl något slöare än i 9:an men det är också mycket stabilare, fast jag har inte bråttom någonstans.

ok , jag använder oxå dessa program, själv tycker jag att både PS betan och Word X är mkt slöa vid tung användning och tar mkt längre tid jämfört med 9an.

Vi har väl helt enkelt olika uppfattning om vad som är acceptabelt för det vi gör, jag kanske är xtra känslig.... tycker faktiskt inte ens att en 867 MHz G4 känns särskilt kvick i X.

Stabiliteten är givetvis ett plus, å andra sidan så kraschade inte 9an så mkt heller....

//mattan

9:an krashade rätt friskt för min del, den kunde inte heller multitaska.

Jag håller med dig om att MacOS X behöver bli snabbare, men jag tycker samtidigt inte att det är så hemskt som folk säger.

1
Bevaka tråden