Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 = Tröskverk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-01-13 01:43

Jag har lånat hem en Ti 550 och provat på hur den känns. Den verkar väl bra rent allmänt men den blir varm. Det är ingen överraskning, det är välkänt. Det som gör mig förvånad är hur pass ofta fläkten går igång, det räcker med en stunds surfning för att den ska börja väsnas. Mer processorintensiva uppgifter gör att fläkten går så gott som non-stop...

Vad säger ni som har en TiBook, verkar det normalt? Går fläkten igång mest hela tiden? Hur är det med 667-modellen, den måste ju bli ännu hetare?

Har en Ti550 och jag hör nästan alltid ett mycket svagt fläktljud, har även uppfattat det som att fläkten har 3 olika hastigheter. OM jag tittar på DVD så kan den efter ett tag sätta igång med turbodrag och då väsnas den rejält - helhets intrycket är däremot att den är tämligen tyst - min förra (en Cube) var tystare. Värmen är inte så pass att jag bränner mig, endast vid högra högtalaren så är det lite hett. Men men... denna tystnad ligger tack och lov långt ifrån det oväsen som en stationär tower-mac eller PC ger ifrån sig. Har man 1 gång fått njuta av tystnaden så vill man (jag) inte tillbaka. Det enda direkt negativa som jag har att säga om den inträffade när jag kopplade till min 17-tums AppleVisionskärm och körde senate STAR WARS trailern på den och som jag hade sparat från Appes site - då orkade den bara spela upp halva trailern innan allt nästan stannade till 100%. Samma sak hände med streamingen av MWSF 2002 och med QT 5.0.2 ( MacOS X 10.1.2 ) på AppleVision skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-13 04:53

Visst surrar lille fläkten ibland, men det är inget jag hänger upp mig på. Jämför med en stationär G4 så är PB´n extremt tyst. Se´n stängs ju fläkten av så fort den svalnat, jag upplever det som att den är tyst oftare än den surrar. Det är dessutom ett proffesionellt, stabilt surr.

Sitter nu med min nya 667;a i famnen och min gamla Ti 500 ligger på bordet.
Fläktljudet på 667;an är mycket lägre än på 500;an. 667;an blir inte heller lika varm som 500:an.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-13 20:42

Har en "gammal" TiBook 500, fläkten går nästan aldrig.

  • Medlem
  • 2002-01-13 23:09

Tack för era synpunkter!

Jag kanske är överkänslig eller har ett måndagsexemplar, vem vet...

Det är så lätt att bli förvirrad och tveksam när det gäller datorer! Nyare datorer innebär ju inte automatiskt att allt är tystare, effektivare och allmänt bättre, tyvärr; i så fall vore det enkelt att göra sitt val. Nya Ti har snabbare processor men har en annan typ av CPU (och moderkort?) som faktiskt är slöare i vissa fall jämfört med 400/500-modellerna. Samtidigt är den snabbare på andra saker. Man måste verkligen vara en medveten konsument, på gott och ont!

Söker du en tyst bärbar maskin är nog en iBook riktigt bra, har haft min ungefär en vecka nu (iBook 600Mhz, 384mb), den blir knappt varm och låter ingenting. Är inte ens säker om den har en fläkt eller inte, dock aldrig lagt märke till det.

Energy Saver? Eller Strömsparare på svenska, där kan du ställa in hur ofta disken ska gå i vila och spinna ner mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-16 10:44

Min 550 är en ljudlös maskin i stort sett. Hör mycket sällan fläkten, och definitivt är den inte störande på något sätt.

Annat är det med min industrifläkt till QS733, oj oj oj.

QS 800 med GeForce 3. Måste vara 3.000.000 fläktar. Jag har blivit hörselskadad...

Fläkten är inget man kan styra nej, men vad menar ni med att disken "parkerar" sig?

  • Medlem
  • 2002-01-20 20:38

Roger skrev:

Citat:

Min PB G4 håller på och gör vad som låter som att den parkerar hårddisken, alltså det knattrar till lite och så blir det tyst, ungefär med 10 sekunders mellanrum eller så. Detta är oavsett om jag kör OS 9 eller X, så det bör vara hårddisken själv som busar. Jag skulle vilja kunna ändra intervallet till typ varannan timme eller nåt...

Det går att kontrollera hur ofta hd:n skall låta "Krrrt. Krrrt." (dvs parkera).
Detta kan man göra med det lilla programmet "APM tuner":

APM Tuner

Borde hjälpa om man stör sig på ljudet....

[ 20-01-2002: Meddelandet ändrat av: Ma ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-21 21:32

Häftigt, det funkade direkt, nu är ju datorn dödstyst!

Fotnot: PBG4/550, 20 gb

1
Bevaka tråden