Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykande TiBook!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Såhär ett halvår (eller mer?) efter den senaste uppgraderingen av TiBooken går jag i inköpstankar och jag dreglar mest efter en 667:a.
Jag har hört att folk har haft problem med överhettade små böcker och jag undrar lite över prestandan.

Därför efterfrågar jag lite reflektioner och omdömen om Apples portabla värsting och svar på så många av följande frågor som möjligt!

- Hur het blir TiBooken egentligen? Är det ett problem?

- Hur upplever ni prestandan jämfört med stationära macar? Håller den måttet trots sin långsammare processor.

- Har någon kört Logic Audio eller ProTools på en TiBook och hur funkar det? Har du använt portabla FireWire-diskar? Vilka?

- Vilken prestanda har den egentligen vid dataspelande? Funkar den överhuvudtaget för dataspel och är det någon titel som verkligen inte funkar? (Lite allmänt om dataspel och TiBooken alltså. Apples information känns lite tunn.)

- Hur bra/dåligt funkar Airport med TiBooken? Avstånd osv?

- Låter den mycket?

- Vilka uppgraderingar kan vara aktuella i framtiden och när kan dessa ske?

- Är du nöjd med den!?!

Tack på förhand!?

/Jont Olof

[ 29 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-03-29 22:59
Citat:

- Hur het blir TiBooken egentligen? Är det ett problem?

Sitter med den i knät nu och visst blir den varm. Skönt om knäna
Men ingen större fara.

Citat:

- Hur upplever ni prestandan jämfört med stationära macar? Håller den måttet trots sin långsammare processor.

Något slöare än min stationära 867:a är den väl. En del av det beror säkert på att jag har tre gånger så mycket minne i 867:an.

Citat:

- Har någon kört Logic Audio eller ProTools på en TiBook och hur funkar det? Har du använt portabla FireWire-diskar? Vilka?

Nej, nej och ja. En LaCie 60 Gb (stor med egen strömförsörjning. Och en LaCie 20Gb pocketdrive. Funkar utmärkt om det var det du undrade

Citat:

- Vilken prestanda har den egentligen vid dataspelande? Funkar den överhuvudtaget för dataspel och är det någon titel som verkligen inte funkar? (Lite allmänt om dataspel och TiBooken alltså. Apples information känns lite tunn.)

Ingen aning. Jag är mest road av spel som Backgammon, diverse kort-spel och Snood. Inget av dem är väl direkt processorintensivt...

Citat:

- Hur bra/dåligt funkar Airport med TiBooken? Avstånd osv?
- Låter den mycket?

Har i och för sig inget annat än TiBooken att jämföra med. Jag har läst att datorer med plastskal får bättre räckvidd. I min lilla tvåa blir det inga problem någonstans. Men det mesta jag får ihop mellan min TiBook och AirPorten är 4 väggar.
För det mesta är den ljudlös. Men någon gång ibland så kör den igång fläkten nån minut, då låter den lite grand. Inget som stör eller ens överröstar 867:ans fläkt ett par meter bort.

Citat:

- Vilka uppgraderingar kan vara aktuella i framtiden och när kan dessa ske?

Tja, den har ju funnits i ett drygt år utan några större förändringar. Så till sommaren borde det väl vara dags för något nytt. Men vad? Snabbare, snyggare, inbyggd blåtand - who knows?

Citat:

- Är du nöjd med den!?!

Något så alldeles!
Jag gillar den skarpt, framförallt gillar jag att ha en CD-brännare med mig överallt

Tack!

Vad gäller FireWire-diskarna så var det med tanke på ljudeditering. Det kanske mest intressanta för detta ändamål är väl överföringshastighet och söktid? Intressant vid flerspårseditering!

/Olof

  • Oregistrerad
  • 2002-04-02 20:29

Luthman har en Firewire disk som är godkännd och testad för inspelning i Logic Audio och Pro Tools. Fixar 64 kanaler om jag inte minns fel.

www.luthman.se

[ 02 April 2002: Meddelandet ändrat av: Mazze ]

[ 02 April 2002: Meddelandet ändrat av: Mazze ]

  • Oregistrerad
  • 2002-04-02 20:34

"Tech solutions hårddiskar saknar fläkt och är därför tyst, av sk "silent" modell. Firewiredisken klarar att simul-tant spela in 64 kanaler 24bit ljud 48Khz. Tester är gjorda i Protools 5.0.1 TDM/Apple G4/400 Mac OS 9.0.4, på en nyformaterad HD. M.a.o extremt bra prestanda, fullt jämförbart med en SCSI wide HD
Tech solutions hårddiskar saknar fläkt och är därför tyst, av
sk "silent" modell. Firewiredisken klarar att simultant
spela in 64 kanaler 24bit ljud 48Khz. Tester
är gjorda i Protools 5.0.1 TDM/Apple G4/400
Mac OS 9.0.4, på en nyformaterad HD. M.a.o
extremt bra prestanda, fullt jämförbart med
en SCSI wide HD"

Hygglo Mazze! Har du något prisexemple på den?

/JO

  • Oregistrerad
  • 2002-04-02 20:48

Tech Solution Firewire HD:

- 40 Gb, 7200rpm 4500 Kr
- 60 Gb, 7200rpm 5800 Kr

Allt med moms...

Jag har just testat ProTools Free på min Tibook 667 tillsammans med en "Pocketsmart"-disk från macoteket. Fungerade felfritt.

Visst blir den varm, men inte kokhet.

Är mycket nöjd i övrigt.

Hampus: Du har inte testat den med Logic möjligtvis? Jag är funderar på hur bra den jobbar med AltiVec-stöd...

/JO

1
Bevaka tråden