Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Text och Apple skärmar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-03-28 13:09

Jag har nu blivit övertygad att byta till Mac, men funderar fortfarande på vad det kan tänkas bli för konfiguration och har en fråga om skärmarna som verkar vara svårt att få svar på.

Överallt får Studio Display massvis med beröm, men när jag jämför den med min befintliga ThinkPad skärm så tycker jag att texten blir oskarp på Macen. Särskilt med serifer. Är det någon som har erfarenhet av att jobba mycket med text som har motsvarande erfarenhet ? Är jag känslig ? Var det fel på demoskärmen ?

Är det skillnad (bortsett från storleken) mellan iMac skärmen och Studiodisplay skärmen ?

  • Medlem
  • 2002-03-28 13:14

I OS X finns en alltid närvarande antialiasing, som smetar ut kanterna på bokstäverna. Microsoft har det faktiskt brillianta "cleartype", som fungerar väldigt bra med LCD-skärmar. I OS X får man använda "Tinker Tools" för att helt stänga av kantutjämningen, om man vill ha lite skarpare text. Cleartype finns tyvärr bara i XP, vad jag vet.

  • Medlem
  • 2002-03-28 16:44

Tack. Vad är "Tinker Tools" ?

Tinker Tool är ett systemtillägg som ger dig fler inställningsmöjligheter.

Ladda ner det från Versiontracker.

  • Medlem
  • 2002-03-31 11:01

tack, jag har nu läst på ordentligt på webben om anti-aliasing och tycker det är märkligt att inte fler anmärker på dessa på alla forum. Men det kanske gjordes när OSX var nytt. Hur som helst så upplevs det som suddigt för vissa medan många tycker det är helt OK. Det har uppenbarligen ingenting med skärmen att göra.

Vilka är era erfarenheter ? Någon som blivit vansinnig på detta med upplever det som OK efter ett tag eller har löst det via Tinker Tools ?

  • Medlem
  • 2002-03-31 19:39

På vanliga skärmar tycker jag att det funkar fint med originalinställningarna. Jag har inte provat någon LCD-skärm. En fördel med att stänga av antialiasing är också att uppritningen blir lite snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-31 20:13

När vi ändå är inne på kantutjämning. Är det bara jag som tycker att kantutjämningen är lite sämre i X än i nian? Har någon annan upplevt det så eller är det bara inbillning från min sida?

Sämre och sämre... eljest är den iaf

Rent tekniskt verkar kantutjämningen vara bättre gjord i X eftersom tecknen rastreras ordentligt, men rastrering kan man ju göra på olika sätt... I OS X blir tecknen lite väl suddiga, och det skulle vara kul att slippa. Däremot finns en motor för kantutjämning som mer liknar den i OS 9 (verkar rentav vara exakt samma) och den används i många Carbon-program.

1
Bevaka tråden