Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnaden mellan Mac/PC minne & Noname/märkesminnen.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-03-28 01:39

Jag tänkte köpa lite minne till min G4 och min snart anländande TiBook.

Minnespriserna är betydligt billigare hos PC återförsäljare än Mac dito. PC återförsäljarna gör skillnad på Noname-minne och märkesminne.

Mac återförsäljarna är dyrare, (som vanligt). Dessutom så specificerar dom oftast inte vilka minnen dom säljer.

Vad är det för skillnad?

Kan man köpa PC minne till sin mac och spara en slant?

Skall man då välja noname eller märkes minne?

Så här skriver Macoteket om sina "mac minnen":
"Macotekets minnen är 100% Apple-kompatibla och kan installeras av användaren utan att någon garanti påverkas."

Jaha...

  • Oregistrerad
  • 2002-03-28 11:21

Det går utmärkt att installera PC-minnen i en G4... se bara till att det är av samma typ som de du redan har. Antar att du har 133Mhz SDRAM. Leta då helt enkelt efter ett "PC-minne" med samma spec som ditt nuvarande. Är ingen skillnad vad jag vet på minnena...

Det är faktiskt en viss skillnad trots att specarna överenstämmer.
Jag har själv fått ett minne som enligt specarna skulle funka bra i min Mac men vilket det inte gjorde.

Då bytte jag sonika mellan det minnet och ett lika stort som satt i en PC burk (det minnet fungerade och mitt tänkta Mac minne fungerade bra i PCn)

Enligt vad flera påpekat så är Macen känsligare med minnen än PC burkar brukar vara. Vad i specarna som den är känslig på vet jag faktiskt inte. Men när du köper i en PC butik, be om öppetköp...(tips)

  • Oregistrerad
  • 2002-03-28 13:59

Det är inte bara PC-100 och PC-133 som utgör spec på ett minne. Det finns ett antal fler faktorer och parametrar som gäller (i många, men inte alla maskiner).

Vi PowerPC kan mycket väl tala om vilka märken vi har, om det är tredjepart, original, noname osv. Men det är ju inte alltid samma vi har på lager - och heller inte alltid av betydelse...

  • Oregistrerad
  • 2002-03-28 19:12

Ofta är det samma grejor. Bara att ibland har t ex Kingston klistrat på sitt klistermärke och du får bättre garantier. Kolla med din pc-handlare att det är standard PC-133 168-pins 3,3volts noparity obuffrade minnen. Om speeden är CL2 eller CL3 är egentligen sak samma då skillnaden knappt är märkbar. Sen brukar (iaf vad jag har märkt) den långsammare CL3 vara mer kompatibel och framförallt billigare. Fråga din handlare om han tror det funkar, det vet han säkert inte så då kan du höra om du får lämna tillbaks det dagen efter om det skulle visa sig vara fel. Säkert inga problem.

1
Bevaka tråden