Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla upp sig "on the road"?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-09 09:06

Har aldrig egentligen funderat på vad som krävs för att koppla upp en bärbar med hjälp av mobiltelefon, fick en förfrågan om just detta och märkte att jag inte vet, jobbigt.

Så, vad krävs?
Bärbar dator finnes (iBook).
Ny telefon ska köpas (det var så frågan löd, Vilken telefon ska jag köpa för att koppla upp min bärbara?).

Är det ett speciellt abbonnemang? (gprs?)
Ett speciellt kort i den bärbara?

Tackar ödmjukast för upplysningarna som följer

Edit: Stavning.

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: Linus ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-09 20:45

Hmm, är det verkligen ingen som kan bistå med lite info?

Jag har alltså en bärbar Mac av senaste modell, vad krävs för att surfa och eposta med den med en mobil?

  • Medlem
  • 2002-01-09 20:57

Det var 11h sedan du frågade... luuugn och fin

Nå den enda produkt jag kan komma på som inte kräver PCMCIA-slot eller IrDA är
Digicom´s USB -> GSM, jo och så då halarna på SoftGSM de senare är svenskar men jag har inte testat produkten på riktigt länge så jag ska inte uttala mig om den (den är ju modemprogramvara över mobil mer än att telefonen behöver ha modem funktion).

Vilken av dem som passar dig reserverar jag åsikt om.... btw finns säkert fler men dessa springer i sinnet iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-09 21:19
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Detta har diskuterats rätt mycket, så om du är väldigt otålig; testa att söka lite på 99mac, då kan du hitta trådar som dessa:

Mitt fel. Ibland tänker man inte så långt man skulle vilja.

Vad gäller otålighet, eh hmm. Man blir bortskämd med snabba svar på internet, skumt, men får jag inget svar inom några få timmar tror jag inte heller att jag får något. Speciellt inte på en sådan här till synes enkel sak

Men som sagt, jag skulle kunnat söka lite... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-01-15 14:20

Ett möjligt alternativ (hoppas jag, rätta mig om jag har fel) är att köpa Ericssons USB-kabel DCU-10 som ska släppas under våren. Borde vara billigare ärn SoftGSM:s lösning.

Hej
Jag köpte en Palladio USB-GSM-modem för Ericsson och har antingen min Ericson T18s eller 628:an för att koppla upp mig mobilt på min iBook 500 MHz PowerPC G3. Dessa fungerar utmärkt. Det enda du behöver tänka på är att det (imitt fall) var ett annat telefonnummer att ringa för uppkopplingen. Jag har Telia.

Micke

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=7&t=000090

Vilka hastigheter har ni lyckats få? Det går tyvärr inte så snabbt med GPRS och Europolitan har jag märkt...

En PbG3Kanga och en Nokia 8210... sen går det så bra så... nästan! Men det går inte så snabbt över Ir!

[ 18-01-2002: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-24 23:41

Köp en Ericsson. T39, T65 och T68 är de bästa lurarna på marknaden. Hetsjakten mot Ericsson i media är fånig. T65:an är en bra telefon som inte har mer barnsjukdomar än någon annan nylanserad telefon. Att jämföras med Nokias 8310 som nog är den sämsta telefonen med flest doa i historien.

Koppla in din Ericsson med en SoftGSM-kabel. Används Comviqs GPRS-tjänst som är totalt(!) gratis fram till och med den sista maj. Du har ingen månadskostnad och helt fri tid på nätet. Lite glassigt att sitta på ett café och vara uppkopplad i flera timmar eller hur?

Jag som inte behöver GPRS suktar efter en Ericsson T66, den är försvinnande liten och söt.

1
Bevaka tråden