Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appropå trådlös säkerhet.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple lär skall ha ändrat på sin Airportkort från 40-bitars kryptering till 128-bitar.
Man kan identifiera de nya korten med produktnumret M7600LL/C de gamla korten har produktnumret M7600LL/B
Tyvärr verkar man inte gjort något at basarna ännu.
Jag fick 37 st nya kort idag, måste komma ihåg att kolla numren på dem i morgon...

Verkar som om de Internationella korten fortfarande är rev. B

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-31 09:46

Det finns några kort med drivrutiner till linux som kan sniffa raw trafik, utan att vara autentiserad på ett nätverk. Det i kombination med ett open-source verktyg som wepcrack eller airsnort så kan du knäcka krypteringen även om den är 128 bits..

Jag fick nyss 5 st kort rev C med 128-bitars kryptering!

  • Oregistrerad
  • 2001-09-03 17:29

På tal om säkerhet, hur säkert är det att, som mäniska, vistas i all denna strålning som ett trådlöst nätverk alstrar? Man hör ju titt som tätt att mobiltelefoner är skadliga. Att de kan vara bidragande faktorer till canser osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-03 18:37

Det är något som jag också har funderat på.
Vad jag vet så är det ur arbetsmiljö synpunkt inte lämpligt att arbete bredvid cat5 kablar med 100 mbits trafik på grund av magnetfält. Men hur är det med radiovågor?

//Bucht

Man kan vika sig en hatt av aluminiumfolie, ungefär som en "dumstrut".
Denna skyddar från all sorts strålning, även kosmisk och komisk...

Nu börjar det väl spåra ut lite ?
WLAN är inte farligare än vanlig radiotrafik som människor har blivit utsatta för i 100 år
Mobiltelefoner sänder med en _helt_ annan våglängd och är dessutom placerad så nära huvudet som det är möjligt. Åter till subject: Däremot så måste man ändra lösenordet som används i överföringen mellan kortet och basstationen för att hålla 99% av faran borta.

Fast radio vågor som människan utsatts för i 100 år har ju inte varit inom samma frekvensområde som nu.

trådlösa nät kör ju upp till 5Ghz medan de gamla goda "radio" vågorna var upp till hundratalet Mhz.. Sen hade man ju lite flygradar o andra pryttlar men inte i samma utsträckning som nu kanske.

En annan skillnad mellan mobiltelefoner och WLAN när det gäller skadligheten (förutom frekvensen) är effekten.
Den är MYCKET högre i mobiltelefoner, därav däckvidden.

Det är när vi har WLAN med rundstrålande räckvidder på kilometer och däröver som vi ska börja fundera ordentligt.

Beträffande datasäkerheten är vanligt hederligt VPN det enda säkra sättet att köra trådlöst. Dvs använd typ IPSec för att kryptera allt data som sänds trådlöst.
Sen får vi se vad 802.11x har att erbjuda säkerhetsmässigt när det kommer inom ett halvår eller så.

1
Bevaka tråden