Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle bara vilja veta om någon där ute vet vilket mått det är på iBooks hårddiskar?
Är det 12.5 mm eller 9.5 mm? Finns det någon ÅF i Sverige som klarar av att byta en hårdisk på iBook "2001"? Och vilken i så fall?

Det är 2.5" (tum)

Jaha, det kanske finns flera höjder på 2.5" diskarna med... hmmm ja du... det var en bra fråga

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-27 18:30

iBook max 9,5mm
PowerBook G4 max 12,5mm

Om någon åf tar på sig att byta vet jag inte men det finns bra beskrivningar ute på nätet om hur man byter själv (man bör dock vara ganska van att meka med finmekanik).

De flesta ÅF byter ut hårddisken mot en viss summa pengar.

Jag har bytt på en del Powerbook G4, och det är f*n inte roligt.

Är det åtta skruvar, tålmodighet och försiktighet som behövs? Pismo var betydligt bättre att jobba med.

Att man dessutom måste skruva isär hela TiBook:en bara för att stoppa i ett Airport kort känns inte så roligt.

  • Oregistrerad
  • 2001-10-28 21:39

Jag har bytt på mängder av PBG4or och det är betydligt krångligare än på de gamla PBG3orna.
Så långt rätt, Martin!

Men de byten jag gjort på iBook har fått Titanbytena att framstå som skämt...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-28 23:07

Så här ser det ut när man byter hårddisk på gamla ibooken:

...det är faktist så illa.

[ 28-10-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

Jag var precis på väg att beställa en ny hårddisk till min Pismo då leverantören (icke-mac) undrade om jag kollat att den modellen funkade till mac (Fijutsi 30 Gb). Hur vet man vilka IDE 2.5" som fungerar, uppenbarligen räcker det inte med att de fysiskt passar????

Förundrad

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-11-02 16:26

Kolla på www.xlr8yourmac.com om någon annan har rapporterat att den disken fungerar på Mac.

1
Bevaka tråden