Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook eller Titanium? Och vilken modell?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns en risk för att denna fråga har ställts förut på detta forum, men eftersom jag är ny och inte såg någon liknande diskussion i detta bord tar jag mig friheten att posta ändå

Jag är 20 år och har precis börjat jobba inom ett webdesign företag (www.sundbergs.net) och för att fixa lite mer vuxen-poäng tänkte jag nu fixa en bärbar dator...

men oj, vad det var svårt att bestämma sig. Har kollat runt lite på Macbarometern och jämfört priser och hittade ett helt sjukt bra pris för Titanium G4/400:an på www.powerpc.com. 21892kr exkl. moms!

Problemet är att denna Titanium inte har en CD-brännare som är betydligt mer intressant än en DVD-spelare. Så en combo-iBook kanske vore nåt? Fast bildskärmen är ju rätt liten...

Ja, ni ser själva. Valet är svårt. Ni som har erfarenheter av detta, eller kan komma med tips och råd om dessa två maskiner och alla dess versioner, posta gärna här, så skulle jag bli mycket tacksam.

Ha det bra!

[ 27-08-2001: Meddelandet ändrat av: Björn Andreasson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-28 12:47

För det priset och för webknackande är det Titanboken du ska köpa. Skaffa en extern Firewirebrännare (om det inte ingår för tillfället).
Ibooken är iofs himla trevlig. Dessutom blir den inte lika stekhet. Men Titanens skärm är ju lysande när du ska ha en massa palletter och fönster igång samtidigt.

Är du ute efter vuxen poäng är nog inte ibooken det rätta valet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-28 22:24

Titanium vinner på att vara just en arbetsstation; speciellt om du skall jobba i program som kräver olika verktygslådor (= större skärm). Storleken har betydelse!
IBooken är en bra fritidsmaskin med mer konsumentvänligt pris. Själv har jag gått omkring och funderat på bärbart nu i flera år...och kanske jag väntar lite till då Titanium är den första riktigt skarpa fingervisningen om vad som lurar runt hörnet! Det kommer mera...

Jag har redan nästa uppgradering/modell av Powerbook på beställning.
M.a.o. räknar jag med att vara bland de absolut första med en ny go PB.

Men jag tycker att iBooken är en himla fin maskin. Jag tycker inte heller att man förlorar några vuxenpoäng med den. Om man inte absolut behöver prestandan och skärmen i en Ti så tycker jag att man vinner en hel del vuxenpoäng genom att visa sig förnuftig och inte slösa :eek:

Tack för alla svar! Mer än jag förväntat mig.

Det lutar åt en Titanium, åtminstone om jag lyckas få den till det priset som PowerPc säljer den för ( http://www.powerpc.se/pb-g3.htm )

Dock är jag inte riktigt säker. Har läst att Titanium ska surra en del + att den blir stekvarm efter ett tag. Stämmer detta eller gäller det bara enskilda exemplar?

Och om jag nu skulle välja en iBook, vilken modell ska jag köpa? CD, CDRW, DVD eller Combo (CDRW/DVD) ? Vad tycker ni?

Och om jag nu skulle välja en iBook, vilken modell ska jag köpa? CD, CDRW, DVD eller Combo (CDRW/DVD) ? Vad tycker ni?

Beror ju på vad du behöver, tror du att du kommer se dvd på den? Om du inte redan hare en stationär dvd spelar kan det ju vara kul, eftersom du kan koppla den till tvn.

Att bränna skivor är ju alltid bra, och har du inget behov att bränna skivor på nån annan dator, tex om du har nån pc, så är ju en intern brännare suveränt.

Angående Titanen så kan man ju koppla in en extra skärm och få 2 st skärmar med det bärbara, upplösningen på den externa går att få högre än på ibooken, så arbetar man mycket med massa palletter och så, och ändå tänkt köra extern skärm så är detta nog ett bra val.

Själv har jag dock en ibook, den klarar av det mesta, så jag är helnöjd med den, har varken dvd eller dcrw i den, eftersom jag har dvdspelare i en pc, och ska köpa en firewire brännare så jag kan bränna från bpde min ibook och pcn.

Ni vet det säkert alla, men det verkar som att powerpc bara var den första som uppfattat att Titaniumen sänkts till 2199$.

Prissänkningen är bekräftad på www.apple.com

1
Bevaka tråden