Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook G3 Firewire

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter just nu på PC (ajjj, slå mig inte!) men ska köpa Mac. Funderar på gå på Powerbook G3/400 Firewire. Har kollat upp den men har några frågor kvar:
Visst går det utmärkt att koppla nya tagentbor/mus och extern skärm om man skulle vilja det?
Om man kör med 512Mb RAM borde väl Mac OS X fungera som det ska?
Kommer processorhastigheten (med 512MB) räcka till Photoshoparbete? (bilder mellan 1-25MB i storlek).
Har arbetat på en G4 350Mhz och den var snabb som attans. Om G3 400 är hälften så snabb så skulle det räcka. (men den borde vara 75% av G4 350 har jag hört, så det borde funka) Har ni några synpunkter.´
Fotar digitalt och fördelen med bärbar är STOR, så hoppas det ska funka med PB G3/400
Alla synpunkter uppskattas.
Mvh,
mathias

Glömde en fråga:
Går det att byta DVD:n till en brännare, eller är det lika bra att köpa en extern Firewire?

Självklart kan du använda extern mus & tangentbord, det finns ju USB-port.
Den har också utgång för extern skärm så det är inget problem.
Vi har ett 20-tal på skolan och de fungerar alldeles utmärkt för PS jobb. Sätter du in 512 MB RAM så kommer det att vara en kanonmaskin för det du tänkt använda den till. Självklart går det lite fortare med en G4;a men du lär inte märka stor skillnad om du inte använder filter hela tiden.
VST har en CDRW för "expansion bay" du hittar den här: http://www.vsttech.com/
Jag har också för mig att någon nyss kom med en DVD/CDRW.

Man tackar för svaret Micke. Vad är det för skola? (Jag kommer också ifrån Umeå!) hur mycket minne kör ni på?
Ang. brännare så är det nog vettigare att gå på en extern firewirebrännare (16x med burnproof) för 2500kr + moms istället för den interna 4x för $398.95!
Vad har du själv för dator?
För min står det mellan uppgradering av PC (till AMD 1200Mhz, raid hårddiskar m.m.), en Cube G4/450 eller en Powerbook G3/400 Firewire. Alla har sina fördelar.
Svårt val....
/mathias

Det är Minervaskolan i Umeå!
De har allt mellan 128 MB och 320 MB RAM.
Eftersom du är fotograf och jobbar med bilder tycker jag inte att ditt val är speciellt svårt. Powerbooken är ett utmärkt val.

Jag har en PB G4 500 med 30 GB HD och 512 MB RAM. Jag väntar också på en Dual 800 med 1.5 GB RAM, 80 GB HD, GeForce 3 och en 17" Studio Display.

Förutom stillbilder går det också utmärkt att redigera video på Powerbooken. iMovie ingår i alla Apples bärbara.

Jag håller med dig att det är smartare att köpa en Firewire brännare. Om du behöver ha med den på uppdrag så tycker jag att du skall köpa en LaCie Pocket. Den fungerar med strömmen från FW-porten. Om du inte behöver ha med den så är LaCies andra modeller ett bra val.

En fråga till:
Går det att koppla Harmann Kardon högtalarna till PB G3:an? (sticks + sub)

Det skall gå. Men om du vill vara säker så får du vänta till nästa vecka, då får jag mina stickor och kan prova på en av våra Pismos...

Kanon! Vore toppen. Då slipper man köpa grisen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-31 17:11

En sak som gör alla Powerböcker lite långsamma är att hårddiskarna är sega jämfört med stationära G4 :or. Men de är absolut användbara för att inte säga skitbra.
Men min PB G4 400 är långsammare än min frus stationära G4 400.

Visst är dom det! Det går ju delvis att åtgärda i ditt fall. Om du har en original disk så finns det nu snabbare diskar att köpa.
I vilket fall som helst så räcker diskhastigheten till att redigera video. Och de e inte kattskit...

Minnen till PB G3/400 Firewire på Macoteket finns in följande versioner:
1) 256MB normalprofil för PB G3 (811kr). Om man klickar på info om denna modul står det: Passar i båda platserna på PB G3 pismo.
2) 512MB endast PB G3 2000 (1862kr). Om man klickar på denna står det: Passar i båda platserna på PB G3 pismo.
Varför ska man köpa 2:an istället för 2x1:an?

Då kan du ju låta 64;an sitta kvar och få 576 MB i stället för 512. Du kan också uppdatera till 1024 MB om du inte tycker att 576 MB räcker...

Kolla in denna länk:
apple-history
Där står det att max RAM till pismon är 512MB!?!?
What´s up with that?

Det var innan 512 MB moduler eller åtminståne innan Apple testat med dessa. Apple brukar göra så.

Den där 512an på macoteket, är den billigare bara för att den är större än andra 512mb 144pinnars so-dimm?
Jag har tex 2st 256mb sodimm i min iMac revA varav en pc100 hög, och en pc133 lowprofile.
Passar dessa i min Pismo åxå?
Tänkte att det var lika bra att fråga här, så att man inte pajjar nått

Btw, när kommer det 1024mb sodimm´s?


[ 14 September 2002, 14:48: Meddelandet ändrat av: kitesurf ]

Jag har använt en PB G3/400 (Pismo) sedan snart tre år. Verkligen en bra dator, rekommenderas varmt. bara en sak; kolla att batteriladdningen inte strular. Det var ngt lödfel i ngn serie som gjorde att laddningen funkade ibland, ibland inte. Min dator drabbades och jag fick den reparerad på garantin, utan knot.

Osäker om OSX är ett speciellt bra OS för denna maskin, jag kör 9.2 = stabilt och bra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-14 21:26

Det är bra att ha mycket RAM-minne. Men största problemet med OSX är att den upptar mycket av hårddisken !. Räkna med att du får nästan inget ledigt kvar. Då kan OSX meddela "minne är slut" (virtuellt minne). För om de gamla PowerBook svarta datorn ska hänga med är att om ni byter ut till större hårddisk och mer minne. Då går OSX fint i forsättning. Jag hade själv en PB svart och hårddisken var tok för lite för att använda OSX. Rekomenderar att ni uppgraderar till ny stor HD. Det gör mycket skillnad

1
Bevaka tråden