Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny bärbar på gång

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 02:40

Jag står i begrepp att köpa en ny bärbar dator. Hade hoppats på att nåt nytt skulle dyka upp men det gjorde det ju inte. Otroligt snygg iMac som Steve visade upp, synd att jag inte behöver en sån.

På min bärbara dator skall jag kunna redigera film med iMovie och så vill jag kunna titta på DVD-filmer också. Skärmen behöver inte vara stor för jag har en sån där platt appleskärm som jag kan använda vid tillfällen då jag behöver större skärm.

Vad skall jag välja? Det är ju en enorm prisskillnad mellan iBook och PowerBook. Kanske en iBook duger för mina behov.

Vad skiljer egentligen?
Hur märker man t.ex skillnad på G3 ellerG4?
Tacksam för synpunkter.

Som du ser i en diskussion längre ner så ska jag också köpa en ny bärbar dator. För dig är en iBook det självklara valet, en 600 Mhz iBook kostar ungefär 9000kr mindre än en 550 Mhz PowerBook. Fördelarna med PB:n är just den större skärmen (bra om man kör program med många paletter). G4 och G3 processorn skiljer sig mest på en punkt, AltiVec. Det är inte allt för många program som stödjer detta och det behöves inte vid "vanlig" användning, G4 processorn är också lite snabbare än G3 processorn med det är absolut inte värt skillnaden i pengar, iBooken är just för hemkonsumenter och PB:n för folk som behöver lite mer kraft.

Jag själv har bestämmt mig för en PB nu, är beredd att betala skillnaden vid närmare eftertanke, jag behöver det extra den erbjuder. Men jag är övertygad att du kommer vara Supernöjd med en iBook, det är en suverän maskin.

Edit: Lite stavfel, sent och jag ska sova

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: fobie ]

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: fobie ]

Eva: Skärmen behöver inte vara stor för jag har en sån där platt appleskärm som jag kan använda vid tillfällen då jag behöver större skärm.

En digital plattskärm kan man tyvärr inte koppla till en bärbar dator

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-09 07:53
Citat:

Skapades ursprungligen av: fobie:
G4 och G3 processorn skiljer sig mest på en punkt, AltiVec. Det är inte allt för många program som stödjer detta och det behöves inte vid "vanlig" användning,

iMovie är ju just ett av de program stödjer Altivec. Om du (Eva) huvudsakligen tänker jobba med DV i iMovie skall du definitivt fundera på en PBG4. Du lär spara en hel del tid vid rendering...

(G4an är även nödvändig om du framöver funderar på att bränna egna DVDs med datorn.)

Mattan

Fast man kan fråga sig om det är värt den stora skillnaden, om man inte jobbar proffessionelt så kanske man inte alltid har så bråttom med att rendera. Men det är nog en smaksak ifall man vill hosta upp de extra pengarna, jag tycker dock det ä trevligt med PB:ns stora widescreen skärm. Då slipper man koppla in separat, inte för det är någon större möda men men

iBookarna är fortfarande de mest prisvärda datorer som tillverkas av Apple.

iBib: Absolut, håller med dig till 100%.
De nya iMacarna är inte så pjåkiga heller

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 10:20

går det verkligen inte att koppla in en extra skärm till bärbara datorer? Jag har en 17" Apple studio display och trodde att jag skulle kunna använda den.

Hur fungerar det med lösa hårddiskar. På applestore kan man beställa LaCie 40 GB FireWire-enhet för  2.729,00. Kan man då använda den till att lägga in video på och använda den som en "vanlig" hårddisk.

Det skulle ju vara smidigt i så fall.

Hemma har jag en G4:a med DVDbrännare. Då kanske att man bara kunde koppla in den här extra hårddisken när man kom hem och bränna filmerna man gjort med den bärbara.

Eva: går det verkligen inte att koppla in en extra skärm till bärbara datorer? Jag har en 17" Apple studio display och trodde att jag skulle kunna använda den.

Jo det går, men bara vanliga analoga skärmar, inga digitala skärmar eller skärmar med ADC kontakt fungerar. Sen har iBooken enbart spegling, så du får inte större skärmyta på extern skärm. Det får du däremot på Powerbooken.

går det verkligen inte att koppla in en extra skärm till bärbara datorer?

Jorå, det går utmärkt. Skillnaden mellan iBook och Powerbook är att Apple bara låter iBooken endast spegla den interna skärmen medan Powerbooken kan köra dubbla skärmar istället.

Uppdatering: såg att du hann före mig Fredrik...

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Vänta vänta ...

Det går visst att koppla en ADC-skärm till en Ti eller iBook.

VGA --> ADC

Pressrelease här:

Den verkar inte bli så billig dock, $399 blir väl en 5000:- med momsen och allt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Andersson:
Den verkar inte bli så billig dock, $399 blir väl en 5000:- med momsen och allt.

Ja, och det får du en ny skärm för...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 10:58

Himmel vilken besvikelse. Verkar ju inte klokt att jag inte skall kunna använda min skärm från apple till en bärbar dator från apple. Känns helt orimligt.

Du KAN använda din skärm men, du får en dubblerad bild av din iBooks skärm.

Troligen kan du få upp upplösningen med SwitchRes (något som sammanställs här) men du kan som sagt inte få delad bild mellan iBooken och skärmen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 11:53

Nej, jag kan inte använda appleskärmen(om jag inte köper en ful och dyr adepter)

Skärmen kräver ADC-kontakt vilket varken iBook eller Powerbook har.

Tror jag skippar att köpa nån ny bärbar, får vänta tills apples grejer passar ihop

Tänkte bara ta det kort, blev en iBook trots allt för mig. i "Erfarenheter av PowerBook G4" har jag beskrivit valet mer.

Väntar på skönheten nu

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 12:19

Grattis. Hoppas att du blir nöjd med skönheten. Det blir du säkert, och den är verkligen snygg, mycket snyggare än tibook tycker jag.

Hade jag bara kunnat koppla den till min skärm hade jag nog köpt en också.

Det vore endå dumt om Apple satte en ADC port på den istället, eftersom det är många fler som har "vanliga" analoga skärmar, plus att det är bara Apples skärmar som har ADC.

Det skulle begräna användningen ännu mera.

Citat:

Skapades ursprungligen av: fobie:
Det vore endå dumt om Apple satte en ADC port på den istället, eftersom det är många fler som har "vanliga" analoga skärmar, plus att det är bara Apples skärmar som har ADC.

Det skulle begräna användningen ännu mera.

Men de kunde ju inkluderat en adapter i alla fall. Antingen om de hade ADC på moderkortet och inkluderade en ADC -> VGA adapter eller tvärt om. Håller med att många nog har mer användning av VGA (projektorer och dylikt) men att Apples egna bärbara inte passar ihop med deras egna skärmar är ju absurt.

Apple verkar mer måna om sina tredjepartstillverkare än sina kunder ibland (enknapparsmus, inga ljudingångar/utgångar osv.)
Om de är måna om tredjepartstillverkare borde de ha mer expansionsmöjligheter istället. Tex. ha PC card platser på alla datorer även de stationära.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 16:45

Håller fullständigt med dig Gabriel. Att Apples egna bärbara inte passar ihop med deras egna skärmar är ju absurt.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-09 18:22

Har länge tyckt att hela ADC-konceptet är en miss.

Fördelar:
1 sladd istället för 3

Nackdelar:
Dyrare med egen standard (typ special grafikkort skeppas som standard.
Passar inte till peze och därmed ingen xtraförsäljning.
Passar inte ens till egna nya PBs och inte heller till gamla DVI macar.
Begränsar urvalet av grafikkort om man villl byta upp sig.

En lågteknologi lösning som att sätta kontakterna DVI/USB/ström tätt ihop på skärmarna och skeppa med en snygg anpassad tub i lämplig längd att trä runt dem hade väl funkat "nästan" lika bra.

På en bärbar dator är VGA utgången i huvudsak till för projektorer och plasmaskärmar (för de som har ) .
Har man råd att köpa en bärbar för 30.000.- plus moms så kan man köpa en ny LaCie också och inte gräma sig över att man har grejer man inte kan utnyttja.
Köp en kub till din skärm så har du användning för skärmen, om du nu råkar hittar någon kub.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 19:33

Eller sälja skärmen. Nån som behöver en 17" ? Men ADC-anslutning. Som ny. Använd kanske 20 timmar.

Apple har väl endå aldrig vart bra på att följa standarder

Får se hur de löser detta på framtida modeller av bärbara datorer, för det är som sagt lite dumt att deras egna produkter inte går ihop.

Citat:

Skapades ursprungligen av: fobie:
Apple har väl endå aldrig vart bra på att följa standarder

Vems standard? Microsoft, IBM.

Det där med att ingen av Apples nuvarande skärmar passar med Apples nuvarande proffsbärbara är ju faktiskt lite... tja, typiskt Apple liksom. I en negativ bemärkelse.

Men nu för tiden så känns det som om Apple följer en hel del standarder faktiskt, man kan köpa samma minne som för pc, samma hårddiskar osv. PCI är lika som på pc. Och en och annan gång så anammar ju Apple standarder tidigt som andra är senare med, som USB och IEEE 802.11b (Airport). Och ytterliggare andra gånger så uppfinnar Apple tekniker som är så smarta och bra att alla använder det, som Firewire.

Så nuförtiden är det rätt bra tycker jag faktiskt. Annat var det på ADB och NUBUS-tiden...

Jojo, bättre har det blivit.
Och med standarder så är det oftast Windows sidans ja, den är ju trots allt 90% av marknaden eller så..

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-09 23:53

Jag avundas fobie som lyckats bestämma sig. Själv får jag ångest när jag tänker på alla pengar som skall ut och hur datorn trots det kommer att kännas gammal så fort någon ny modell kommer.

Kanske att man skall vänta ..
Det var ju trots allt ett bra tag sedan man lanserade någon ny modell.

När tror ni att någon ny bärbar kommer?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Eva:
Jag står i begrepp att köpa en ny bärbar dator. Hade hoppats på att nåt nytt skulle dyka upp men det gjorde det ju inte. Otroligt snygg iMac som Steve visade upp, synd att jag inte behöver en sån.

På min bärbara dator skall jag kunna redigera film med iMovie och så vill jag kunna titta på DVD-filmer också. Skärmen behöver inte vara stor för jag har en sån där platt appleskärm som jag kan använda vid tillfällen då jag behöver större skärm.

Vad skall jag välja? Det är ju en enorm prisskillnad mellan iBook och PowerBook. Kanske en iBook duger för mina behov.

Det låter som om du skulle ha behov av en PowerBook G3-500. Den har bra prestanda i videoredigering, har DVD och en skärmutgång.

Faktum är att för ett mindre pris en en iBook säljer jag en sådan under radannonserna:

Se här

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-01-10 00:11

Den är säkert bra, tack för tipset.
Men den skall inte bara vara bra, den måste vara fin också, gärna söt dessutom

Bevaka tråden