Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4Ti och studiodisplay...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ansluter man en apple studiodisplat/cinemadisplay till en G4Ti? Krävs det adaptrar för ADC-anslutningen och vad kostar en sådan?

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2001-10-22 21:13

Tydligen finns det en adapter för ca $ 300... Inte så där riktigt urbilligt kanske.

>>Hur ansluter man en apple studiodisplay/cinemadisplay till en G4Ti?

Det går inte att ansluta en digital skärm (dvi/adc) till en PBG4 Ti med VGA kontakt. Det är ungefär som att ta emot digital-tv med bara en vanlig tv.

Det är helt olika tekniker (adc/dvi) vs vga, så det finns inget sätt att konvertera (och så vitt jag vet så lär det aldrig gå).

Det man däremot kan göra är dock att införskaffa ett pc-card med dvi kontakt. Läste en tråd på macnn idag om just det.

macnn forum

Kolla in den länken för mer info.

/hegge

[ 22-10-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Henrik: Om det är som du säger så uppkommer frågan. Varför i hela friden lanserar apple en portabel som inte stöder deras egna skärmar!? Apple har ju bara digitala skärmar nuförtiden, såvitt jag vet!?

/JO

Tyvärr så är det sant att dom inte stödjer digitala bildskärmar...sjukt egentligen men jag tror inte det finns någon bärbar med digital bildskärmsanslutning idag.

(å andra sidan finns det inte någon annan tillverkare som BARA har digitala bildskärmar)

Jont Olof:

Det kanske beror på att de tänkt på alla som använder projektorer med sina bärbara ... Det finns ju iofs projektorer med dvi, men inte alls i den utsträckning som vga.

Men jag håller med om att det är dumt ... Apple borde ju iaf ha kunna utrusta ti-booken med dvi kontakt. Då hade man ju kunnat köpa en dvi-vga konverter (för en sån existerar), och om man ville använda en ADC-skärm så hade man ju kunnat skicka med en ADC-konverter.

ADC från början hade nog kunnat bli lite svårt på en bärbar, eftersom den skickar med usb & ström till skärmen. Och så gott om kräm har man ju inte i batteriet att det ska räcka att driva en skärm också.

Förresten, det finns faktiskt en bärbar med DVI, en Fujitsu-Siemens. Den verkar vara riktigt späckad med finesser, men nog är en ny Ti-Book coolare för det. Kolla in Fujitsu-Siemensen här >>

[ 03-11-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Henrik: Du har ju onekligen en poäng med projektorerna. Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Jag såg mer behovet av en schysst (och designad) skärm att ha hemma på kontoret.
Vad gäller Siemensburken så verkade den rätt cool men själv blir jag skeptisk när jag tänker på portabla PC-burkar (eller Windows-burkar över huvudtaget). Jag jobbar en del med musik, och de gånger jag kört med PC-burkar (vilket turligt nog inte varit så ofta) har jag gråtit över allt meckel för att få saker att funka. Dessutom finns ju lösningar för protabelt ProTools på TiBooken nu, vilket onekligen får det att vattnas i munnen.

En sak som dock PC-burkarna som regel är bättre på, och som många gånger diskuterats här på 99mac.com är att de ofta har schyssta grafikchip. Nu har ju i och för sig Apple snäppt upp sig vad gäller grafikkretsen i senaste TiBooken, men då får man läsa den här artikeln som granskar ATI:

http://firingsquad.gamers.com/hardware/radeonquack/default.asp

Och då man blir lätt skeptisk mot deras produkter!!

Jag tycker Apple gör ett oförlåtligt fel när de inte stuvar in bättre grafikkretsar i hela produktkedjan. Och att kalla iMacen för en bred hemanvändardator känns rätt sjukt när den skeppas med ett föråldrat grafikkort.

Nåja. Tillbaka till TiBooken. Jag har länge varit sugen på en portabel Mac, men eftersom jag är av dataspels-generationen väljer jag helt enkelt bort en burk som det inte går att spela på. Det vore så mycket bättre om Apple i alla fall kunde erbjuda köpare via AppleStore möjligheten att konfigurera sin portaMac med ett riktigt schysst portabelt grafikkort.
Jag kan inte riktigt se varför inte Apple tar grafiken på större (och mer realistiskt) allvar.

/Jont Olof

[ 03-11-2001: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

  • Oregistrerad
  • 2001-11-13 12:04

Jont Olof: Visst finns det mycket extra man kan tänka sig i en dator man köper, men vad tycker du att man ska kompromissa med i stället?
Är man ute efter så mycket prestandaökning att man måste byta grafikkort är man antagligen mer eller mindre professionell och behöver ett avsevärt mycket dyrare grafikkort... Prioriterar då Apple grafikkort blir andra komponenter lidande, komponenter som många fler säkert behöver mer...

En komponent de skulle kunnat kompromissat på är nätverkskortet, 1000 MBit/s hur nödvändigt är det egentligen? Men det är klart, ett sådant kort lär inte vara många kronor dyrare i jämförelse med vad ett bättre grafikkort hade kostat.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Rah:
Jont Olof: Visst finns det mycket extra man kan tänka sig i en dator man köper, men vad tycker du att man ska kompromissa med i stället?
Är man ute efter så mycket prestandaökning att man måste byta grafikkort är man antagligen mer eller mindre professionell och behöver ett avsevärt mycket dyrare grafikkort... Prioriterar då Apple grafikkort blir andra komponenter lidande, komponenter som många fler säkert behöver mer...

Förvisso, jag förespråka inte att alla powerbooks skall skeppas med ett grafikkort för 3D-spel eller 3D-rendrerare, men valmöjligheten måste finnas. Att min kollega som köper en portabel PC kan klocka Quake III upp till 65 fps med sitt 3D-kort, alla effekter på max, medan den bästa macen bara fixar 45 fps i tusentals färger är irriterande och smått idiotiskt. Som jag sa tidigare så är möjligheten att spela moderna spel något av en vågmästarfråga. Skulle alla spel använda AltiVec vore kanske inte problemet så allvarligt, men så är ju inte fallet...

Först nu när Apple erbjudit radeon i sina portamacar börjar de bli någorlunda konkurrenskraftiga. Men det kunde vara bättre...

Nya Nvidia-chipet kanske ?

Nvidia NV17

Coolt Henrik. Kan mycket väl ha varit det. Finns det några benchmarks någonstans!?

/JO

Jont Olof:

Du skrev "Men det kunde vara bättre..."
Det jag menade var att om Apple skulle stoppa i ett sånt chip så kanske det skulle bli lite mer att jämföra mot de bättre bärbara pc:arna ...

Enligt artikeln hos IDG, och pressreleasen hos Nvidia är chipet i full produktion, och väntas komma i produkter i handeln i början av 2002. Benchmarks, har jag inte sett, men med tanke på ovan kanske lite tidigt ännu.

Men jag tycker inte att vi ska misströsta. En mac är mer än bara komponenterna i den, det är helheten som räknas. Svårt att hitta många bärbara som kan matcha det !

Faktum är att det fortfarande är svårt att finna några bärbara pc med bättre kort än PBG4-Ti:n.

Tanken att kunna välja olika grafikkort är god, men jag tror att det kan bli svårt att genomföra tekniskt. Jag är ingen elektronikexpert, men man byter nog inte chip sådär rakt av. Det kräver nog att man har 2 olika moderkort, och då är det nog lika bra att man har 2 olika modeller, precis som nu. Ibook för hemanvändare, och TiBooken för proffs.

[ 13-11-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Måste faktiskt erkänna att jag hade fel. Påstod här tidigare att det aldrig skulle gå att koppla en ADC-skärm till en Ti eller iBook. Nu finns det en lösning.

VGA --> ADC

Pressrelease här:

Den verkar inte bli så billig dock, $399 blir väl en 5000:- med momsen och allt.

[ 08-01-2002: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

1
Bevaka tråden