Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela upp dvd på tv i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att spela upp dvd-filmer via s-video på sin tv fungerar inte i Mac OS X som det gör i Mac OS 9. Hittade denna "genväg" på Apples forum som gör det möljligt att spela upp dvd på tvn med en Powerbook G4 och Mac OS X. Har inte testat själv.

1. Stäng av din Powerbook
2. Koppla in den till tvn via s-videokabeln.
3. Starta Powerboken.
4. Stäng locket direkt efter att du har startat upp datorn.

Du ska nu se Mac OS X startbild på din tv. Du ska sedan kunna mata in en dvd och titta på den.

När din Powerbook har startat kan du öppna locket och använda tangentbordet och styrplattan. Skärmen kommer dock att vara svart. Men det är ju på tvn du ska titta.

Testad på en Powerbook G4/400 med 10.1.2 av den som postade detta i Apples forum.

Här hittar du diskussioner om dvd på Powerbook G4-datorerna på Apple.com

[ 02-01-2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Attans detta tips hade jag behövt innan nyår. Då jag hade med mig PBn och skulle visa en DVD men det gick inte.

Pratade med en kompis och han kan minsann visa DVD på Mac OS X utan detta tips. Hmmm kanske man ska installera om hela paketet det var ju i alla fall några månader sedan...

Citat:

Mattias Hedman:
Pratade med en kompis och han kan minsann visa DVD på Mac OS X utan detta tips. Hmmm kanske man ska installera om hela paketet det var ju i alla fall några månader sedan...

Spännande. Apple säger själva att det inte går att spela upp dvd till tv via s-video på Powerbook G4 och Mac OS X.

[ 02-01-2002: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

Har faktiskt också lyckats med att spela upp DVD på tv:n på min PBG4-550. Hade PB:n uppstartad och så kopplade jag upp den till tv:n med s-video-kabel. Valde att spegla skärmen (mirror) och körde sedan in en dvd. Funkade bra, även om DVD-player bröt ihop en gång. Skärmen på PB:n är dock på hela tiden.

Skulle vara bra om det gick att stänga av skärmen med ett kortkommando, det burkar ju funka på vissa bärbara pc. Man kan ju alltid "dimma" ner skärmen, men då dimmas ju tv:n också.

/hegge
(PBG4-550/20/256/DVD/MacOS 10.1.2)

Blir dvd-bilden på TV´n ännu bättre om man kör via scart ? Har kört spegling av skrivbordet och det blev *ganska* suddigt, skulle DVD se bättre ut än detta så kan det ju vara något att ha annars inte. Hur mycket "bättre" blir det med en vanlig dvd-spelare ???

Olle

  • Medlem
  • 2002-01-02 17:02

Med en HW spelare signifikant bättre. Med S-Video från en burk, ungefär samma. Med RGB-Scart från en dator helt OK men inte klockrent.

Sedan ser DVD:n alltid bättre ut än skrivbordsspeglingen men det ändrar egentligen inte ovan notis.

Man kan ju alltid köra s-video via scart, det finns ju adapters till detta. Men då måste ju tv:n stödja detta ...

Ang suddig bild ... Beror inte detta på vilken upplösning man kör ? En tv är väl bäst omkring 640x480, om man kör högre så måste väl bilden interpoleras och dyl.

Det jag märkt med dvd vi pb:n på tv:n är att bilden inte går ända ut i kanterna. Skulle vara bra om detta gick att justera.

/hegge

Tog tipset om att köra DVD´n på Powerbooken (550) med visning på TV´n, tror inte jag gjorde någon ändring så gissningsvis så var det 1024x867 som jag matade TV´n med. En liten synpunkt efter att nu ha sett den gamla crackerfilmen filmen om Cevin Mittnick... rullen tappade både croma och svartnivån var för hög vilket gjorde ett blaskigt intryck. Mot slutet så var det snudd på enbart en sorts sepiaton. Ska testa med om 720x576 finns som ett val eller annars och troligast 640x480. Spelaren funkade annars fint.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-03 16:08

Det stora problemet tycker jag är att OS X inte har stöd för overscan, dvs att bilden täcker och går utanför den synliga delen av TV-ytan (som hegge nämnde). Har man en QT-film som man vill se på TV:n (t.ex. Jobs keynote på måndag) ser det dumt ut med en svart ram runt filmen. Dessutom blir bilden avsevärt mindre.

Jag hoppas verkligen att stöd för overscan kommer snart, och jag kan tänka mig att fullt stöd för att se DVD på TV kommer samtidigt.

1
Bevaka tråden