Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ååå vad den surrar...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-16 08:38

Är det någon mer än jag som retar ihjäl sig på att Ti G4 surrar? Det kanske bara är på min som det märks...

Direkt när datorn är igång så börjar något surra, det är inte fläkten. Den går igång ibland, men inte alltid. Jag tror att det är hårddisken som sätts igång för under vila låter den ingenting...

Nån som har samma problem? Känner en del folk som har samma surrljud på diverse Imacar. Det är jäkligt irriterande när man sitter i ett tyst rum, med Powerbooken framme.

/500 Mhz, 20 gig HD

Det är inte så att du håller handen över CD delen när du sitter o skriver. Trycker man lite för mycket när man har en CD i så låter det hyfsat otrevligt.

Pröva om du inte provat

  • Oregistrerad
  • 2001-08-16 09:17

Nix, har kollat allt sånt. Jag är nästan säker på att det är hårddisken som snurrar. Den lät inte lika mycket när jag fick den för tre månader sedan...

Kanske ska öppna igen och se så allt sitter som det ska....Har sluppit det sen airportkortet skulle i...

Hur mycket är 39dB förresten? Enligt Apple TIL så finns problem med surrande hårddiskar. Så mycket måste det låta på ovansidan av datorn för att man ska få den utbytt...

Det finns en del HDn som låter väldigt mycket.
Jag fick en utbytt på en PB 400 (FW) för läraren kunde inte ha på sin dator i klassrummet, den störde för mycket.

  • Medlem
  • 2001-08-30 19:22

Min teori är att powerbooken är så smal att man inte har använd något dämpedel på g4an, har inte sett något dämpningsmaterian på bilderna av öppnade titanböcker. Men på ny aibooken är hårddisken däremot dämpad emed ett speciellt material som även skyllad mot stötar, finns att köpa liknande på bla, bilstereo företag, läg en tunn skiva runt om hårddisken, eftersom du nog har en 9mm hårddisk och tibooken klarar 12,5 så går det nog bra, tänk på garantin bara

Jag har bytt HD på min TI. Det enda som eventuellt dämpar ljudet från HD;n är 4 gummibussningar runt skruvarna.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-30 23:20

Bytte du på egen hand, eller lämnade du in den...

Jag tvekar att Apple byter ut hårddisken även om det surrar ordentligt. Jag funderar faktiskt på att byta hårddisken själv annars. Det konstiga var att den inte surrade så mycket från början...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-31 17:18

Jag har iallafall bytt min hårddisk själv. Inga som helst svårigheter. Det ända som behövs är en stjärnmejsel och en torx-8 mejsel.

Bytte dessutom hårddisken till en liten 3GB när jag skickade in den på garantireparation (moderkortet hade brunnit). Jag sa det till Apple och dom reagerade inte på något sätt. Däremot pratade jag dessförinnan med en macreparationsfirma som inte trodde garantin skulle gälla om man öppnat datorn. Men det finns ju instruktioner för det i manualen. Men dom hade som sagt fel.

Ja, jag har bytt själv på både min gamla Piso och på min snart gamla TI.
Jag har även fått Apple att byta disk på en 400 Pismo som vi tyckte lät för mycket.

Vill bara säga att om man kollar på bärbara PC maskiner, vilket man faktiskt borde för att ge en "fair" jämförelse, så surrar Ti ganska lite. Om man jämför med en helt otroligt tyst iBook så låter den naturligtvis mycket. Om ni förstår vad jag menar ...

Jag har bytt till en dubbelt så stor hårddisk och nu är den dubblet så tyst...

Känns det som i alla fall. Jag hör inget surr från min Ti. Men så har jag den upplyft i baken så att fläkten inte ska behöva jobba livet ur sig...
Så den är tyst och fungerar som en liten Gud.

[ 10-09-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-09-25 10:07

Nä nu har min Pbti500 också börjat surra ordentligt, som tidigare inläggare säger så var Hd:n tyst när datorn var ny.
Jag undrar om jag är tvungen att skicka iväg datorn via Apple till Holland för ev. Hd byte eller finns det någon här i Svedala som åtar sig den uppgiften (-ja garantin flyger).Om jag nu byter den själv, finns det någon bra webbsida som kan ge en bra beskrivning? Och var får jag tag Pbti hårddiskar? Apple eller?

Per

  • Oregistrerad
  • 2001-09-25 10:39

Skönt med en bundsförvant...jag har inte skickat iväg min ännu. Vem vill vara utan datorn i flera veckor så att Apple kan titta på den i Holland för en surrande hårddisk - inte jag.

Man får väl köpa en själv och sätta in, det är inte så svårt. Har kollat lite och det kostar cirka 1700 spänn för en ny 20GB IBM-disk på typ Macoteket.

Det kan det vara värt, även om man tycker Apple borde byta ut det hela gratis. Kanske man kan skicka in disken och få en ny, någon som vet?

Egentligen får du inte skicka tillbaka den om du eller någon annan (förutom Apple) byter disk.
Det kan ju gå i alla fall. Det beror väl på hur mycket tyngd den som byter den har...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-26 20:52
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Egentligen får du inte skicka tillbaka den om du eller någon annan (förutom Apple) byter disk.
Det kan ju gå i alla fall. Det beror väl på hur mycket tyngd den som byter den har...

Jag skickade in min Tibook i sommras då moderkortet brunnit. Jag sa som det var till tjejen på Apple att jag bytt disk så dom inte behövde vara rädda om innehållet. Jag satte i en gammal 3 GB disk från en ibook. Ingen som sa något om det. Det står väl till och med i instruktionsboken hur man gör.

Det var inte det jag menade!
Om du har en trasig disk så får inte någon annan byta ut den. Apple ersätter inte disken om den skickas separat. Den trasiga original disken måste sitta i datorn för att den skall bytas.
Tro mig! Vi har 200 bärbara Macar och vi har råkat ut för detta. Jag vägrar skicka iväg en dator som har trasig disk till Holland då vi kan byta den på plats.
Min hållning orsakar naturligtvis en hel del problem för mig och även andra...

[ 27-09-2001: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-09-27 22:41

Jag kommer att byta Hd själv.
Tänker inte skicka Pb:en till Tyskland

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-10-06 20:26

Hallo.
Jag bytte min gamla Hd (IBM Travelstar 20 Gig) själv. Inga problem.Glöm inte att införskaffa en riktig torch mejsel. Jag har nu en 48 Gig:s IBM som efter 1.5 veckas drift inte låter ett sk.t. Det är en dröm att sitta med sin lilla Pb Ti o "filosofera" över forumets glada inläggare.
xlr8yourmac är kanon.

1
Bevaka tråden