Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hett ! Varför blir Titanen så varm ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-05 16:14

Undrar just om det kanske är något fel på min PB G4 400Mhz. När man har den i knät eller på vilket ställe som helst som inte är så värmeavledande blir den så jävla varm. Känner man upp i högra hörnet så bränner man sig ! Fläkten snurrar trots inte denna temperatur som torde ligga runt 60C.. Kanske är det något fel på min fläkt ?

Vi har en runt 20 Titan på min arbetsplats och de blir också väldigt varma. Är det någon som ställt Apple mot väggen eller fått någon förklaring från dem ? Jamenar temperaturer över 55C är inte sunt för någon slags hårdvara, förutom brödrostar typ...

Kommentarer ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-05 20:14

Jag tog själv tempen på en av mina arbetshästar på jobbet; en IMac DV //550...den har alltid varit het (ej varm - het!) runt handtaget på ovansidan (dit all värme letar sig). Resultat: 49°C! Kollade också upp min G3 B/W //350 och G4 //400, men ingen av dem kom någonstans över 34°C.
Om din maskin börjar krypa upp runt 60°C kan man undra hur bra det egentligen är för livslängden på maskinen !?! Må vara att man gjort just PB:en och Ibook:en kompakta, men med tanke på att få idag tolererar höljudda fläktar så har man här ett stort problem. Vi vet ju alla också att maskinerna jobbar långsammare i högre värme...

  • Medlem
  • 2001-08-06 10:31

det finns massa program som kan kolla temperaturen på processorn

typ termograph

men jag tror inte det är någon fara om temperaturen på PB G4 inte går över 70°C

kisel krarar väll närmare 90°C

Min Ti400 har dragit igång fläkten på sin höjd 10ggr under de månader jag haft den.

När jag har den på mitt skrivbord så kan man efter dagensslut känna en skön värme på undersidan av bordskivan. Det är en ganska tjock bordsskiva ca 25mm.

Så visst, en Ti är sjuuuuuuuuukt varm.

äh sluta pipa.

Jag får dras med en DELL hela dagarna på jobbet, och om man har haft den på ett icke värmeavledande material (läs täcket, soffan) så kan man vända upp-och-ned på den och steka ägg ( det är sant, vi provade med äggvita). var tionde grad äver 40 grader C halverar livsländen på kiselkomponenter (gäller alla), det är en tummregel.

  • Medlem
  • 2001-08-09 22:42

Tur att jag har AppleCare då. Om datorn dör skriker jag tills jag får den fixad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-22 13:18

Min Titanbook blev så varm så någon pryttel på moderkortet i närheten av elingången brann. Datorn fortsatte fungera förutom att den inte laddade batteriet. En tur till service i Tyskland fixade det. men het blir den fortfarande. Fläkten surrar igång ofta. Har skaffat en sån där 3M kylpåse som dom har på dagis och avbytarbås.
allt för att rädda benen som annars domnar av när man har den i knät.

Va sjukt..

Har du möjligen en 500Mhzare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-23 13:23

Visst är det sjukt. Men nej, jag har en 400 MHz:are. Iofs utbyggd med en 256 MB extra Ram och 20 GB HD och Airport.
Märkte det på den gamla Pismon jag hade tills den åkte i golvet att fläkte gick igång betydligt oftare efter att jag byggt ut minnet till 3?? MB.

Jag har samma konfig men min blir inte så sjukt varm..

iofs står den rätt o slätt på ett bord. Undersidan av bordet där datorn står blir dock rätt varm efter en dag.

Men min fläkt drar aldrig igång bara när jag kör OS9 o FCP.
Dock är det löjligt varmt till o från vid min högra hand o ventialtionshålen där (under powerknappen precis asså)

1
Bevaka tråden