Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den perfekta brännaren till TiBook

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har kollat på de flesta externa firewirebrännarna som finns. Men nu har jag hittat den perfekta, till utseendet i alla fall

http://www.tdk.com/velocdfe/index24xfe.html

Vet någon av vart man kan hitta denna till försäljning ?

/hegge

Ganska snygg men vad jag kan se så stöder den inte MacOS X, endast 9.0-9.1. Den finns inte på apples sida för kompatibla brännare... kolla här! Tror inte att du borde stirra på enbart bilden.

+++
Från: [email protected]
Datum: ons 19 december 2001 kl 03.45.56 (Europe/Stockholm)
Till: [email protected]
Ämne: RE: Support request for externalfirewirevelocd

Dear Valued TDK Consumer:

Thank for your interest in the veloCD FireWire 16X drive.

The drive ships with Toast 4.0 for MAC users. However, Toast 4.0 and Apple
iTunes 1.x are incompatible. If you have both Toast´s extensions and
iTune´s extension loaded, iTunes may work, but Toast 4 will not work. The
iTunes extensions prevent Toast 4 from accessing most CD recorders.

If needed, we suggest you use iTunes to play MP3 files and arrange them
into playlists and use Toast to burn your CDs. When you are ready to burn
a CD, simply select all the songs you want and drag and drop them onto the
Toast audio window. Toast will automatically convert the files into
standard Red Book audio format and burn them to CD without any loss in
audio quality.

Once again, thank you for taking the time to write. If we can be of some
assistance in the future, please let us know.

Please contact the following sales center

TRE is our sister company in Europe (TDK Recording Media Europe)
Located in Luxembourg their phone number is 352-505011
http://www.tdk-europe.com

If you are calling from outside of Europe.

Telephone # 011- 44- 352- 505011
Fax # 011-44-352-50501-400

Please use the link below to contact TDK Europe by e-mail.
http://www.tdk-europe.com/company/contact/

Thank You
Customer Services Department
TDK Electronics Corporation.

**If responding to this E-mail, please include your original question so
that we may serve you better.**

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Olle:

Tack för upplysningen om kompatibilitet. Noterade också detta då jag kollade runt på TDK´s hemsida. Detta vore den enda nackdelen med denna brännare än så länge, och tyvärr leder nog det till att man inte köper den också ... Synd med tanke på hur snygg den var .

Hittade denna brännare på macnn forumet för ett tag sedan. Där fanns en diskussion där någon snubbe trodde att TDK egentligen var en Plextor eller en Sanyo.

one thing I didn´t know for sure was if it is a Plextor mechanism, or maybe a Sanyo. I believe all the 16x internal VeloCD´s are Plextors, so most likely the external one is too.

http://forums.macnn.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=003463#000004

Sanyo och Plextor ska ju funka i iTunes ...

Det skulle vara bra att få lite mer klarhet i detta. En annan grej är att denna modellen inte finns på TDK Europe´s hemsida. De kanske inte ens tar in denna modellen till europa ?

Hittade en till trevlig bild, men vad hjälper det

Olle, tänk dig denna vid din TiBook !!!

/hegge

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Fick detta svar från TDK supporten idag:

Currently, iTunes (2.02-2.03) does not recognize the TDK drive as a burner.
We are aware of the situation, and we are examining the situation. It will
probably require an update for iTunes, from Apple, to add support for the
VeloCD drive.

The built-in burning program in OS X does appear to recognize the drive. It
should be able to burn data discs without problems (a few informal tests
here have shown no issues).

Tror man får avvakta lite och se vad som händer. Men eftersom denna brännaren ändå inte verkar finnas i sverige så är det ju lugnt. Den dag den kommer kanske det finns stöd iTunes

/hegge

[ 21-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Sen finns ju den här också... Ännu mer TiBook-lik...

Ciao!

Jag köpte en Cyclone 24x brännare som funkar finfint.
Ganska snygg dessutom!

Absolut TiBook utseende

- Slice -

Det borde väl gå att få tag i en combo drive till PBG4 eftersom det sitter en sådan de nya..

Det vore ju hur som helst den snyggaste lösningen.

Svårt att kopiera skivor i så fall - skulle innebära att man måste läsa in en hel cd till hårddisken... =(

Citat:

scooterbabe:
Svårt att kopiera skivor i så fall - skulle innebära att man måste läsa in en hel cd till hårddisken... =(

Jag har försökt kopiera från en Powerbook G4/400 till en brännare (firewire) men det fungerade inte. Powerbookens interna cd-spelare skickade inte data tillräckligt snabbt. Tror jag alla fall.

Citat:

Johan Hagert:
Det borde väl gå att få tag i en combo drive till PBG4 eftersom det sitter en sådan de nya..

Enligt Apple själva så passar inte den nya combo-driven, som använda i Powerbook G4, i de första modellerna av Powerbook G4. Kanske finns det andra.

Can I upgrade my 400 MHz or 500MHz PowerBook G4?

Only the 550MHz and 667MHz PowerBook G4 systems with DVD-ROM or CD-RW drives are eligible for this upgrade. The Combo drive does not fit in the structure of the PowerBook G4 400MHz and 500MHz systems.

Läs på Apple.com

  • Medlem
  • 2001-12-30 18:47

skapad 30-12-2001 16:59                  
------------------------------------------------------------------------

quote:

"Jag har försökt kopiera från en Powerbook G4/400 till en brännare (firewire) men det fungerade inte. Powerbookens interna cd-spelare skickade inte data tillräckligt snabbt. Tror jag alla fall."

Med min Pismo 500 funkar det i alla fall felfritt, åtminstone med en FireWire 8x och Toast 5.

Just sayin´.

Så länge inte din brännare har högre hastighet än din läsare skall det inte vara några problem. Jag har inte haft problem med PB G3 400 Firewire och 8X brännare.

Har du sedan en modern, hypersuperdupersnabb brännare, stödjer den säkert burn proof och stannar när den inte får data snabbt nog, om nu detta skulle inträffa...

[ 04-01-2002: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-03 23:22

SPYDER Compact CD-RW Drive & MP3 Player.

Den här skönheten som också dubblerar som MP3spelare hittade jag hos Yamaha

/Micke Seid

  • Oregistrerad
  • 2002-01-29 04:58

Det är en USB 2-enhet. Alla macar har USB 1 va? Finns det fler sån´a här CDRW / MP3-spelare? Gärna FireWire... Philips har en som Macoteket säljer, nå´n som har en så´n? Kommentarer?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-30 01:12

Det är en Philips Jackrabbit du menar. Jag har just köpt mig en sån och första intrycket är att den är väldigt liten och väldigt läcker. Hyfsat snabb är den ju också. Enda som jag oroar mig för att den blir extremt het när man bränner och även när man bara har den påslagen. Jag har aldrig känt någon elektronik bli lika skollhet som denna. Efter en full bränning blir den som en spisplatta på undersidan, man kan knappt ta på den under. Det verkar lite läbbigt men skall nog vara så. I bruksen står att den blir väldigt varm och man bör ha den avslagen när man inte använder den. Man kan ju fråga sig om inte detta sliter extremt mycket på kretsarna och hur länge de håller. Som tur är såg jag på Philips website att de hade 2 års garanti på sina brännare så den som lever får se...

Snygg är den iallafall...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-30 02:32

Aha, låter intressant. Det är onekligen lockande att den har en del "double duties" som t ex det här med mp3-spelningsfunktionen. Får man fråga vad du fick ge, finns den extra billig någonstans, eller är Macoteket din rekommendation?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-30 13:30

Jag har en:
SONY CD-RW CRX10U-RP 4X/4X/6X EXTERN USB SLIM

som också funkar som mp3 spelare, lite stor kanske? Finns på t ex dustin för 4195 + moms.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-30 15:50

Philips Jackrabbit hos Siba 3290:- inkl moms. Slut på Kungsgatan just nu (populär) men kommer snart in igen.

[ 30-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-31 00:39

Onekligen ett helschysst pris. Om ingen säger nå´t negativt om den snart så slår jag till!

Haha, det där lät kul, det får stå kvar!

  • Oregistrerad
  • 2002-01-31 19:00

Jag har ringt runt till diverse sk. service providers här i sverige och en uppgradering till combo för Tibook innebär ganska mkt pengar - 3300kr + 349 euros för frakt + moms på hela kalaset...

Därav lessna jag och beslöt mig att skaffa mig en brännare och fann en läckerhet med inbyggd strömadapter - Boa firewire EZQ, marknadsförs av www.exitdata.se här i sverige - min är beställd - kommer om två veckor - då lovar jag att meddela bu eller bä

  • Oregistrerad
  • 2002-02-03 03:03

Surfade runt lite och upptäckte att vår käre Jack The Rabbit, var billigare på InWarehouse (i alla fall nå´n hundring) och att de hade gott om dem på lager, så det blev en beställning därifrån för första gången för min del, har varit medlem på deras sajt sedan dag 1 (microwarehousetiden) utan att känna köplust. De hade utförsäljningspriser på 10-packs CDRs från TDK också så det kändes ju "nice". Passade på att köpa en ny Microsoft-USB-scrollmus (Anders Ingelstam här på 99mac tog den förra jag hade när han köpte min G4! In alles blev det billigare än vad de flesta CDRW-FW-enheterna jag sett kostar; 3650:- ink moms typ, för både brännare, brännbart material och nå´t skönt att sladda omkring på bordet med...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-04 10:05

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: pf:
[B]Onekligen ett helschysst pris. Om ingen säger nå´t negativt om den snart så slår jag till!

En nackdel är att det saknas USB-drivrutiner till Mac. Nåt som jag blev lite besviken på eftersom jag köpte JackRabbit för att först kunna backuppa via USB, lämna in datorn för att laga FireWireporten (sabbad av en Formacbrännare i höstas:), och sen köra JackRabbit med FireWire när datorn är lagad.

En annan nackdel kan vara att det inte finns plats för batterier ifall man vill använda JackRabbit som en vanlig CD-walkman:)

/ Emil, som har en JackRabbit hemma och en iBook i Holland...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-04 22:11

Jo, det har slagit mig också, att den saknar batteridrift... men den som vill vänta på de perfekta produkterna får vänta... och vänta... jag ville ha nå´t nu, så då får man kompromissa. Den kan ju dubbelt så mycket som "vanliga" brännare dock...

Mycket nöjd med min, philips buffer underrunvariant verkar fungera bra. Dock:
Ingen batteridrift, vilket innebär att man inte kan använda den som "walkman" vilket jag fick intrycket av när jag beställde den (det stod på dustins sajt)

Dessutom verkar den inte vara praktiskt användbar för att spela mp3 :or, eftersom man dels inte ser vilken låt man spelar och dels att accesstiden är fruktansvärt lång.

Dessutom gigantisk strömadapter, som man inte gärna bär med sig... =(

Annars bara bra erfarenheter.

Du kan väl ha en hyfsat lång elsladd med dig på dina scooter turer. :rolleyes:

En brännare jag inte kan rekomendera är LaCies som har Yamaha som mekanism. Dessa stödjer inte Burn Proof samt att den jag har brukar låsa sig om man bränner i 16x (som är dess max hastighet)
Låsningar förekommer även i 12x men inte lika frekvent.

J-t irriterande om man så säger.

Har också en EZQuest med en 12x Plextor. Den har aldrig låst sig vid bränning. Tack BurnProof för det, känns det som.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 19:25

Har fått min Rabbit nu och fick en del blandade känslor; designen gillar jag inte stenhårt, den känns väldigt 1982 tycker jag. Brun plast är väl inte liksom state of the art.

Vidare, lite buffer underruns när man spelar MP3or med den. Inte jättemycket, men ett litet skakminne hade ju inte varit oävet.

Går det att spela mp3or från den om man har firewiresladden kopplad och Toast CD Reader-tillägget disable´at? Njä.

Vidare, kan den läsa mp3or som ligger i mappar? Vet ej än.

Känns som om den måste visa sig duktig nu, annars åker den tillbaka till InWarehouse... med kommentaren "undermålig produkt".

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 22:42

Det blev en snabb bekantskap med JackRabbit för mig också. Inte för att den är dålig, för jag är helnöjd och har väl hunnit med en 15-20 skivor utan någon bom. Men nu har jag plötsligt en intern brännare i min nya G4:a så Jacken flyttar till en kompis för 2000:-. En förlust på 1000:- på bara en vecka men...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-02-06 22:46

Du kanske skulle ha valt sony spelaren istället den har batteridrift, och en liten trådfjärr med display, så man kan se vilken låt som spelas (klarar taggar). Har inte fått hack i uppspelning med den. Nackdelar bara 4x bränning, USB 1, och det inbyggda batteriet varar i bara 3 timmar. STorleksmässigt verkar den inte vara så mycket större än rabbit. Men den är ju betydligt större än en iPod

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 23:22

Ja, Rabbiten var en mycket deprimerande bekantskap. Har nu packat ihop den, fått magont pga allt j-a strul och bestämt mig för att fixa ett returnummer från InWarehouse i morgon. Hoppas de är tillmötesgående. Den funkade uselt som MP3-spelare, och bränningen var ju ändå begränsad till 12x, så då skulle det känts som en kompromiss att bara ha den som brännare. Kan ni tänka er en MP3-spelare som bara har play/stop, skip < / > - det är ju extremt kasst, på en mp3cd ryms ju en enorm mängd låtar... dessutom en liten bräcklig "muskula" som har dubbel funktion av volymreglage och </> -reglage. Nä. Det här var en kass produkt. Den hade kunnat vara schysst för typ 1250:- ink moms eller nå´t...

Köp en iPod om du ska lyssna på musik, köp en vanlig FireWire CD-brännare om du ska bränna. Svårare än så är det inte

Här är en fin kamrat till PB Ti: http://www.smartdisk.com/Products/Storage%20Products/CD-RW%20Drives/FWCDRW-V8.asp

har en själv, mycket nöjd.

Bevaka tråden