Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Combo drive pågång för TiBook

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu verkar det som om Powerbook G4 äntligen ska få sig sin "combo drive", enligt ryktet är det inom en väldigt snar framtid.

Från Think Secret: According to the available information, the only change is the addition of the combo drive to both the 550 MHz and 667 MHz models. Converting the pricing into US dollars, it appears that there will be no pricing changes.

Från MacMinute: MacMinute has learned that Apple will introduce a revised PowerBook G4 featuring a CD-RW/DVD drive in the very near future. The announcement could come as early as next week, sources indicate, or at Macworld Expo San Francisco. Sources have also confirmed that the manufacturer of the drive will offically announce the product early next week. The combo drive will be standard on both the 550MHz and 667MHz PowerBook G4 models, bringing optical drive parity to Apple´s professional portable line with that of its consumer iBook line.

[ 16-12-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Coolt!
Det och sedan ett grafikkort som är anpassat för Quartz motorn.
Snabbare processor och så är jag i himmelen.

Jaha, då var det officiellt ! PB med combodrive. Jag som nyss fått min med DVD, men så är det i datavärlden ... Nästan så att man hoppas på att man av någon anledning måste byta ut den så att man får en combo ...

http://www.apple.com/powerbook

[ 17-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Ja, det var ju helt klart inom en väldigt snar framtid!

Jag får min 667 i morgon eller övermorgon.
Det blir intressant att se vad den har...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Jag får min 667 i morgon eller övermorgon.
Det blir intressant att se vad den har...

Jag fick min 550 idag. Gissa om jag blev sne...
Men..., eftersom jag inte hunnit packa upp den ringde jag direkt till inWarehouse som gav mig ett returnummer utan att knota.
Nu blir det bara till att vänta på att leverans kommer igång på combo-böckerna.

Michael Nord

  • Oregistrerad
  • 2001-12-17 23:41

Min 550 kom i torsdags, så man känner sig lite snuvad på konfekten. Fast det finns ju alltid nåt bättre runt hörnet...

Min dator ska dock skickas tillbaka pga glapp i Airport-antennen. Jag fick instruktioner att ta ur extraminnet jag satt i och skicka datorn i originalkartong med alla manualer och tillbehör, ifall de behövde skicka en ny. Så man kan ju hoppas...

Kollade just på idg.se ...

Även de datorer som sålts från oktober och framåt kommer att kunna uppgraderas. En uppgradering erbjuds från mitten på januari och kommer att kosta ungefär 300 dollar.

Det kanske finns hopp för oss andra också !
(dvs vi som inte orkade vänta på combon !)

/hegge

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 16:57

Vadå hopp, vill du betala 300 dollar extra, alltså 5975:- extra plus moms när detta väl når Svedala? :rolleyes:

Nej verkligen inte... jag föredrar hellre den lilla "Lucid" för 299 dollar än att hålla på med uppdatering/byte... ska man behöva vara av med den i veckor oxå - Apple är ju inte direkt snabba när dom har grejer inne för reparation.

OM Lucid

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Litet förtydligande till förra meddelande ...

Om jag ska vara ärlig så vete tusan om jag hade valt en med combo-drive istället för en med bara dvd. Combo drar ju upp priset på 550:n med en 100$. Men dom som tycker sig finna fördelar med combon tycker säkert att det är det bästa som hänt ...

Hade ju först funderingar på en iBook, med DVD. Men combo till den var inte ens intressant. Jag tyckte det skulle vara bättre med en extern. Så det blev DVD only !

Man ska inte klaga ... Det kommer alltid något nytt, och man kan inte alltid ha de senaste. Men vi Macägare brukar inte vara så känsliga, en Mac lever ju längre än en PC !Ryktet om combo-driven har ju dessutom hållit på ett tag. Om man nu velat ha den hade det bara vart att vänta ett tag. Dessutom, om man beställer en med combo idag, så lär det ju dröja typ en månad innan man har den, och med min otur hos Apple så tar det väl två :D.

Nä, hellre en 32X extern än en 8X combo !
(även om den nu tar dubbelt så stor plats så går den ju fortfarande 4 ggr så snabbt !)

/hegge

[ 18-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Henrik Andersson skrev: även om den nu tar dubbelt så stor plats så går den ju fortfarande 4 ggr så snabbt

• Instämmer till fullo, och hur ofta behöver man en inbyggd brännare när man är ute på jobb. En lös brännare är ju även i regel betydligt billigare, men sitter man hemma eller på kontoret så är detta lite bortkastade pengar om man man nu inte kan motså nyaste nytt. Jag kan förstå behovet om man har extremt ont om utrymme på disken och att det då kan handla om en ren safetygrej att spara ned på en cd-rw.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 21:20

Jag har gjort succé med min iBook med combodrive, när man är hos släkt å vänner så kan man lite snyggt fråga om det är nå´n som vill ha en CD t ex. Det är kul. Smart på många sätt med brännare i den bärbara, men måste jag välja mellan CDRW och DVD blir valet solklart DVD.

Såg det här på den Apples svenska powerbook-sida:

The new PowerBook G4 with the DVD-ROM/CD-RW Combo drive lets you edit movies, watch DVDs and burn CDs, anywhere.Nya Med nya PowerBook G4 som har DVD-ROM/CD-RW Combo-enhet kan du redigera filmer, titta på DVD och bränna CD-skivor - var du än befinner dig.

Liten miss vid översättningen där va?

  • Oregistrerad
  • 2001-12-19 19:47

Tyvärr skulle jag påstå att Apple kommer med vilseledande marknadsföring eftersom dessa maskiner inte kommer att kunna börja levereras förrän slutet av februari 2002. Då har väl redan andra nyheter presenterats, vem orkar vänta så länge på en datorleverans? Jag får min G4/550 med DVD på fredag...

  • Oregistrerad
  • 2001-12-20 00:45

Den nya 550 med combo kostar ju 2.000 kronor till - plus moms, så det är ju inte nåt att deppa för, om ni just fått den med bara DVD.

Om de som får den levererad nu plötsligt skulle få den med combo utan pristillägg kan jag förstå irritationen.
Men nu kostar ju den billigaste Titanen ett par tusen kr mer än innan.

Något värre då för de få som hunnit få 667:an eftersom den inte höjs i pris.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-20 12:21

Nej, 667´an är ju så jävla dyr att det skulle bli sinnessjukt om de höjde priset ännu mer på den. Jag tittade på alternativen nu när jag skulle uppdatera min personalköpsmac, eftersom iBooken trots allt visat sig vara lite klen till det jag vill göra, har köpt en MOTU 828 och kommer ha en bärbar dator i stället för stationär som tidigare, så mer kraft kändes rimligt när priset ändå var rätt rimligt (ur personalköpssynpunkt betraktat). 550´n är nog den bästa maskinen sett ur pris / prestanda-synpunkt, just nu. Om man inte tjänar över 50 papp per månad, men det lär ju inte jag göra förrän om 25 år typ...

Kan ju meddela dom som är sura för att dom fått en Powerbook G4 i dagarna (som jag) så sade en mycket insatt person till mig i går att dessa med Combo inte finns för leverans innan mitten av mars i Sverige.

Det är smartare med en extern p g a en anledning till:

Du kan kopiera direkt CD -> CD, har du en intern måste du ha strax under en Gb ledigt för att kunna läsa in en CD innan du kopierer den, och eftersom detta fördubblar tiden det tar att bränna en CD och en extern brännare generelt sett är dubbelt så snabb som en Combo, fyrdubblas bränntiden i detta fallet med en dylik (väl?)...

Jag är inte alls sur för att inte jag fick en combo...

  • Oregistrerad
  • 2001-12-21 23:08

Inte jag heller nu när jag sitter här och myser... Jäklar vilken trevlig Mac! Och när jag skulle bränna ner mitt viktigaste från iBooken så höll jag på att bli skvatt galen, den tog ca 14 minuter på sig per skiva, typ... så en extern fajjervajjerdrajjv lär ju inte kännas fel se´n framöver.

1
Bevaka tråden