Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var ligger felet..
Min PowerBook G4 ger en egen ip-adress vid uppkoppling till bandet kan detta avhjälpas..
Efter ett antal försök med bla. under inställningar tömma TCP/IP lyckas jag koppla upp mig har någon förslag på lösningar..
Mvh Lars K

Mitt smidigaste tips är att du köper en brygga Router och sätter mellan ADSL modemet och Datorn.

Se lännk http://www.macrent.se/adsl.pdf

Glömde att notera i min tidigare fråga..
Har en G3 stationär som inte har problem att koppla upp sig mid bandet..
Kan det verkligen skilja så på datorer??
Mvh Lars K

Problemet är att ditt Adsl/Kabel modem endast kan ansluta en dator åt gången om man inte har en router som fixar detta.

När du kopplar in en dator så kommer ditt modem komma ihåg Mac adressen på ditt nätverkskort. När du sedan kopplar in en annan dator så känner inte modemet igen den nya macadressen. Enda sättet brukar vara att stänga av modemet under ca 1 timme. (olika beroende på modem och tjänst)

Skulle tro att det är detta du drabbats av. Tror att du fått en IP adress som börjar på 169.xxx.xxx.xxx? Detta är en adress din Mac använder sig av om den inte känner av en DHCP server i nätverket.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2001-12-14 09:16

Problemet heter ARP-cache. Det enda(!) du behöver är att tömma modemets ARP-cache, men då du oftast inte kommer åt den via något gränssnitt, så får du cykla kraften på modemet.

1
Bevaka tråden