Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väskor till bärbara...

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har varit på tapeten förut men jag tänkte ta upp det igen.
Jag upplever att det finns ett ganska smalt urval av väskor för bärbara datorer i Sverige jämfört med i USA.
Alla har inte möjlighet att beställa grejer från utlandet eller med kreditkort.
Det finns också många preferenser vad gäller funktion och utseende.
Vad jag mest saknar är bra "skyddsfodral" som gör att man kan ha sin dator i vilken väska som helst.

Vad tycker ni?

  • Medlem
  • 2001-07-18 13:33

Neoprenefodral har väl funnits och finns fortfarande? Iofs har jag inte sett några i Sverige men jag har inte letat heller... Det kan inte vara svårt eller dyrt att sy ett själv om man är lite händig!

De flesta datorväskorna är ju hur fula som helst, jag använder mina vanliga väskor istället!

Den frågan är aktuell för mig också, jag jagar en bra väska till min nya ibook. Här i Umeå finns det inte mycket i datorväske-väg.

Jag skulle helst ha en väska/ryggsäck som ser rätt vanlig ut, men fodrad för en dator också. Det mesta är som sagt rätt fult och klumpigt.

Så min fråga är: var finns det bra butiker för datorväskor här i Sverige? Borde väl finnas nån butik i Stockholm i alla fall...?

Åhlens har en serie väskor som heter "Basic Bags". Jag köpte en av dem till min TiBook. Funkar hur bra som helst. Man kan använda den som ryggsäck eller bära den i ett handtag. Det ryms även lite tillbehör och tidiningar/pärmar. Den var billig (398 kr) och är faktiskt hyggligt snygg.

Fint, vi har fått igång diskussionen...
Neoprengrejer är vad jag är ute efter också.
Jag är gift och en riktig karl syr inte, "let´s skip, sy själv".
Vad gäller Åhlens väskor så har vi haft några missöden och varit tvungna att bygga om väskorna för försäkringsbolaget.
Neopren & kevlarfodral och sätt dator var du vill...

Vad vill försäkringsbolaget att ni skulle göra med Åhlensväskorna? (Blir lite orolig ...)

  • Medlem
  • 2001-07-18 20:22
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Fint, vi har fått igång diskussionen...
Neoprengrejer är vad jag är ute efter också.
Jag är gift och en riktig karl syr inte, "let´s skip, sy själv".

Du tycker att en riktig karl inte syr. Du är gift, vad har det med saken att göra?

Själv är jag utbildad skräddare och är inte det minsta generad över det.

Det här med att vara gift och inte sy...
Om du inte förstår detta så tänker jag inte förklara. Det är en finsk (norrländsk) grej.
Vad gäller Åhlens väskorna så ha vi bytt ut plasthkarna mot metall hakar (karbin) på alla våra ryggsäckar.
Åhlens har stått för kostnaden.

jag använder en ryggsäck från north face, m@inframe, den har ett fack för bärbara. jag cyklar (kona) året om, regn eller snö är inget hinder. har lagt in mer dämpning i botten, annars är den ok. ryggsäcken finns hos välsorterade sport- eller friluftsbutiker, pris ca 700:-.

Jag har den lilla versionen av Boblbee. Passar utmärkt till min Pismo. Den har ett fack närmast ryggen för datorn och på framsidan av skiljeväggen finns tre fack för CD:s, tre för disketter (för dem som fortfarande använder dessa, annars passar pennor bra här) och ett fack med dragkedja (A4-storlek).

På bärremmen finns en ficka för mobiltelefon och en bröstrem (tvärgående mellan bärremmarna). Skalet är av hård plast och riktigt stötsäkert.
Tyvärr kostar härligheten en hel del. Men du ser inte en i varje gathörn (inte här i alla fall).

5 down. 95 to go - Steve Jobs

Jag har en härligt gammal "dokumentportfölj" i svart skinn från 60-talet och den passar min iBook perfekt!
Ligger som gjuten i den!
Portfölj är kanske inte rätta ordet heller , men ni som minns, det är sån där tunn grej med dragkedja runt om på tre sidor, läderhandtag.
Nostalgiskt så det förslår.....

Vi kanske skulle haft en plats på 99mac för prylar.
M.a.o. en sida där man kunde lista och bedöma extrautrustning för Macarna.

Såg just att Dustin har en del sidor med rätt mycket väskor faktiskt. De har dessutom lite extra om två av de större märkena:

Samsonite: http://www.dustin.se/samsonite/

Targus: http://www.dustin.se/targus/

Surfar massa väskor just nu...

På danska Mobile Options så hittade jag två rätt coola väskor från Incase, en slimmad väska och ett fodral. Dyra, men verkar passa den gamla iBooken bra av bilderna att döma...

Mer info här!

Upptäckte att dessa även finns på amerikanska Apple Store.

[ 21 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • 2001-07-26 00:50

själv kör jag Samsonite ryggsäck
inköpt på regeringsgatan sthlm

funkar bra har aldrig crashat eller låstsig!

Samma här: Samsonite ryggsäck (fr. St. Eriksgatan). Snygg, bra för ryggen väl fodrad för datorn (passar t o m ´gamla´ iBook) SAMT:
Ser inte ut som en dator väska!!

Jätte bra!
Fortsätt...
Jag skall köpa 103 väskor som skall passa gammal och ung. Jag är jätte intresserad av era åsikter.

  • Medlem
  • 2001-07-30 10:49

Samsonite rygsäcken sväljer allt
som PB TI ,Ibook Old ,PB G3

Jag kan säga att efter att ha postat länkarna om Dustin ovan så bestämde jag mig för en Trunk & Go (från Samsonite) som jag fick förra veckan och jag är mer än nöjd med den, den var betydligt snyggare än de svarta dator-aktiga ryggsäckar jag sett tidigare. Jag vet inte om de andra här som snackat om Samsonite menar Trunk & Go eller de mera traditionella datorryggsäckar som Samsonite har. Såhär ser iaf min ryggsäck ut:

Billig var den också, endast 415 kr plus moms.

Fast snälla Micke, vad du än gör, köp inte 103 stycken såna här till Umeå, då kommer jag ju att bara bli en i mängden som kutar omkring med den på ryggen...

Jag har beställt prov på Trunk & Co. idag...
Både ryggan och cykelbudsväskan. Jag har också bett att få prov på Samsonites andra rygga och cykelbudsväska.
Sannolikheten är stor att det kan bli några fler i Umeå

[ 30 Juli 2001: Meddelandet ändrat av: Micke W ]

Tusan! Men undvik den beiga i alla fall, snääälla... *blinkar*

Det finns faktiskt en del snygga väskor själv har jag en del olika beronde på vad jag skall göra. Tex Boblbee oslagbar vid flygresor och annat där datorn lätt från en smäll, annars finns ett företag som heter Allsop gör riktigt bra mjuka väskor, annars kan specialbeställa en väska i Neoprene tex från Hopoko gör väskor till windsurfingbrädor och dylikt.

  • Medlem
  • 2001-07-31 09:50

Hej alle väska interessereda!

Jeg jobbar for www.mobileoptions.dk, som distribuerar Samsonite, Trunk & Co og mange andre.
Min anbefaling til jer er denne.

Ønsker du en sporty og smart väska til din PowerBook/iBook, skal du vælge Trunk & Co.
Se Trunk & Co website.

Ønsker du et business look, vil jeg anbefale et sæt bestående af Samsonite Laptop Brief + Samsonite Notebook Portfolio.
Se [Laptop Brief
+
Portfolio
Begge forslag er billige og i god kvalitet.

Hvis I bestiller hos os, og gør opmærksom på at I kommer fra 99mac, så giver vi jer 15% rabat/discount.
Med venlig hilsen
Ole Bergstein www.mobileoptions.dk

Samsonite har mängder av varianter på datorväskor som sagt. Ni som är återförsäljare hittar dem hos Communica.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-01 12:36

Vill man däremot ha retro looken kanske en datorväska från fjällräven är något att tänka på. De har en specialmodel av Kånken. Nu hittade jag inte igen den på deras hemsida. Men min syster köpte en till sin bärbara dator för ett par år sedan.

På måndag får jag prover på Samsonite. Bl.a. Trunk & co.
Min vänliga ÅF har också gett ett bra pris så om denna väska ens är i närheten av vad jag tror så kommer det att bli en massa med Samsonites i Umeå...
Jag kanske t.o.m. kan få en ny karbinhake till min "dyra" Lark resegarderob på köpet.

Du kommer nog att bli väldigt nöjd med dom. Tyvärr...

  • Oregistrerad
  • 2001-08-18 20:04

Bär omkring med min iBook2001 i en North Face Mainfr@me på ryggen. Breda bärremmar och många bra fack gör den till en föredömlig ryggsäck för ens bärbara. Passar till alla iBook, även "dasslocket".

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-08-18 21:39

Har precis fått min "Trunk Go" från Samsonite.
Har man en bärbar Ti Pb + massa pärmar, böcker etc. Ja ni vet. Så är jag mer än nöjd.
Får plats en massa.

Per

Bevaka tråden