Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Overdub / Hold Delay

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, man kan göra mycket kul med overdub. I synnerhet i en livesituation. Lägga lager på lager. Vilket jag då lekt med idag. (Det operativa ordet är verkligen "lekt".)

Nå, min baspedal vill bara ge mig två korta sekunder. Det vore ändå roligare med lite mer än så.

Så finns det något program för detta? Någon som använder sig av något liknande?

har en line6 dl4 som klara 14 sekunder. men som sagt, betoningen ligger ju på "lek"

Apropå. Vad är skillnaden mellan Hold Delay och Sampling Delay?

Två olika ord för samma sak, lutar jag åt. Men de som kan får bestämma.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-04 19:26

Sampling delay känns som att den kan göra lite mer med det samplade ljudet, trigga och sånt, hold känss mer som att den bara kan sampla och loopa i oändlighet. Men jag antar att det allt som oftast betyder samma sak.

Uhm. Trigga vad?

Jag har ju min Boss-låda som är riktgt fin. När man gjort grejen kan man välja hejvilt mellan delaytid, feedback.. inte ton vilken är störande, men det lígger i feedbacken rättt mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-04 19:51

Det samplade ljudet, i princip använda den som en grymt primitiv sampler. Min Boss-delay/sampler-pedal har den funktionen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-05-04 21:14

Line6-delayet har väl en minuts delaytid? Nåja, annars finns Boss Phrase Recorder, eller något sånt.

Eller så gör du som mästaren: http://www.disciplineglobalmobile.com/cat/soundsc.shtml

Fast det kanske blir lite dyrt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-25 01:36

Detta är en tråd gammal som tomtens skägg.. som jag tänkte blåsa liv i.

Någon där ute som har tips på bra "loop station"-liknande mjukvara? Nyckelorden är audio overdub och ett par 3-4 spår, och helst att allt går att manövrera enkelt som på en boss RC50 eller nåt.

Jag har läst idag om Virtual Repeater Pro... men det verkar inte finnas att köpa än? Kanske inte är färdigt?

1
Bevaka tråden