Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vanligaste felen - TiBook Generation 1

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-12-10 10:33

Vilka är de vanligast förekommande felen, både vid leverans samt sådana som dykt upp efter ett tag på Första generationens Powerbook G4 400/500 ?
Typ sådana fel / brister som att maskinen tjuter när man har skärmljuset på en viss inställning, att batteriet tappar kontakten vid stötar mot datorn.

Det finns flera, vilka är / var dem? Skulle vara intressant att höra och kolla på min egen burk.

/Fredrik

Hej Fredrik!

Jag köpte min PB Ti 500 samma dag som den visades (lev 2-3 mån senare) så jag anntar att jag har gen 1 av den!

Jag har haft 2 problem:

1. Batteriet glappade bara jag rörde maskinen ibland. Flytta den även i vila var en vild chansning ca 50/50 chans att den dog.
2. Chassit var inte jordat på ngt sätt, så när jag spelade musik i t ex iTunes och hade hörlurar så brummade det riktigt otrevligt.

Jag skickade ner maskinen till Holland för rep. 2 veckor senare kom den tillbaks och INGET var åtgärdat!

Lackade till och fixade batteriet själv. (bus enkelt, hör av dig om du vill veta hur man gör. Tar ca en minut) I och med det så blev surrandet mindre åxå! så nu är jag hur nöjd som helst!

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2001-12-10 17:46

Förstår inte vad alla har för ptoblem... själv har jag inte råkat ut för några problem ALLS... Brukar bära omkring min TiBook genom hela huset när det behövs, utan att fälla ned locket även... har aldrig varit något strul för min del.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-10 19:51

Jag har också en av dom allra första Tibook 500, fick den i L.A med första sändningen. Har också batteriproblemet (Slice, hur fixar man det?), samt min DVD drive är lite känslig, jag får ofta mata i en CD 2 ggr innan den monteras på skrivbordet, den verkar gå in lite trögt, om man skjuter på den lite så brukar det funka på första gången. Annars är den kanon, bästa dator jag haft.

Ktulu !

Hur korkad får man vara?
Ursäkta att jag tar i men bara för att du har haft tur och fått en (som det SKA vara) felfri produkt, så betyder inte det att ett eller flera produktionsfel kan finnas på en produkt.
Nu är det så att det finns en rad vanliga fel på dessa maskiner och några av dom räknas upp för att Nifo är intresserad.

-- > Nifo!

Problemet med att CD´n inte "sugs" in av sig själv har jag åxå haft men det kan jag leva med. Däremot så har jag aldrig märkt att den inte kan montera en skiva som är inmatad.

- Slice -

Jag har haft följande problem med min Powerbook G4 400 Mhz. Beställd i januari.

  • Cd-skivor har problem att matas in

  • Cd-skivor monteras inte alltid.

  • Tangentbordet glappar på höger sida. Det fungerar.

  • Batteriglapp.

  • Spillt Pepsi i den.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-12-17 22:58

Dök problemen upp före eller efter Pepsin...

På min 500:a är det ocksp lite strul med CD/DVD-inmatning. Om jag håller ned plastläppen under inkastet så att skivan inte möter så stor friktion är det dock bara att åka på. Skivor monteras alltid.

Tycker nog att det är en rätt problemfri maskin! Och snygg!

Fick en VST SmartDisk CD/RW med det erbjudande som var i somras, så jag kan hantera att de nu har Combodrive... (jag kan ju dessutom kopiera CD rakt av! )
Hade däremot velat ha den snabbare grafiken med mer minne "bara för att".

Just det ja! Hittade en "död", röd, pixel som dykt upp förra veckan. Har inte kunnat "masera igång den" (ännu)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-12-17 23:02

Dök problemen upp före eller efter Pepsin...

På min 500:a är det ocksp lite strul med CD/DVD-inmatning. Om jag håller ned plastläppen under inkastet så att skivan inte möter så stor friktion är det dock bara att åka på. Skivor monteras alltid.

Tycker nog att det är en rätt problemfri maskin! Och snygg!

Fick en VST SmartDisk CD/RW med det erbjudande som var i somras, så jag kan hantera att de nu har Combodrive... (jag kan ju dessutom kopiera CD rakt av! )
Hade däremot velat ha den snabbare grafiken med mer minne "bara för att".

Just det ja! Hittade en "död", röd, pixel som dykt upp förra veckan. Har inte kunnat "masera igång den" (ännu)

1
Bevaka tråden