Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mer Hårddisk till PB G3

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-12-03 11:47

Jag har en PB (bronze) G3 som jag tänkte ha lite mera HD till.
Alternativen är:
-Byta interna - vad ska man köpa, billigast?
-Extern SCSI... (inget alternativ egentligen)
-Extern USB (slött, men kompatibelt med PC´n på jobbet)
-Extern FW, kräver PC-kort och funkar iaf inte att läsa film till från videokameran (eller?)
-Byta till en Ti Book, är det nån som vill köpa en PB G3/333?

[ 03-12-2001: Meddelandet ändrat av: carma ]

Hur mycket mer hårddiskutrymme vill du ha det och vad ska du ha det till? Du nämner videoredigering och koppling till PC, vad är viktigast?

Spana in priser på 2.5" hårddiskar på datorbutiken.se

  • Oregistrerad
  • 2001-12-03 13:49

Jag tänkte köra lite video, men jag tror egentligen att G3:an är för slö, det blir nog mest lite test...
Framförallt är det för OS X, Classic och Devtools, som tar upp mer än halva hårddisken i nuläget

Det blir nog en intern, vilken storlek måste det vara?, 2.5" vet jag men höjden? 9,5mm eller passar en 12,5mm?

Toshiba/IBM/annat... erfarenheter?

Finns det externa lådor att sätta min gamla 4GB i? USB/FireWire?

[ 03-12-2001: Meddelandet ändrat av: carma ]

  • Oregistrerad
  • 2001-12-03 16:47

Läste inlägget om iBook, verkar lite krångligt att byta HD...

Är det lika svårt i en PB G3(bronze)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-03 18:42

Har precis stoppat in en 48GB ibm travelstar i min pismogumma (bronze kb, fw powerbook) och det var mycket lätt, det enda som är lite avvikande som man behöver är en philips mejsel för att lossa två av skruvarna.

Kör final cut pro 2.0.x och det funkar MYCKET bra på denna burk (500 MHz G3)

MacOS X funkar oxå bra - mycket bättre sen jag stoppade i 768 MB RAM (minne är relativt billigt just nu...)

PB Pismo är en kanon burk och jag kommer inte uppgradera till en nyare powerbook på ett tag!

Jag hade tidigare en G3/333 som fick en Toshiba 30 GB. Det fungerade utan problem. Du kan få en 20 GB runt 2´, 30 GB för drygt 3´. Vad du än tar blir disken snart för liten. Den är mycket lätt att byta. Lyft på tangentbordet, skruva (med rätt mejsel) bort några skruvar för skyddsplåten, ta ur bryggan med HD´n, skruva ur den och byt. Vanliga kopplingar.
Gm ett FireWire PC Card kopplade jag DV-kameran och det fungerade skapligt eller rättare sagt förvånandsvärt bra. Det "låga" MHz-talet gjorde väl att man sedan tappade någon bild vid uppspelning, men i det stora hela gick det bra om inte anspråken är för höga.
Jag vill minnas iMovie fungerade bättre än FCP vid importen. Om man inte är proffs fungerade det bra att sedan redigera i FCP.
Minnen är billiga idag. Jag satte i 256 extra (det finns två platser) och det räckte för mina dåvarande behov (ej X).
G3/333 är en robust och stabil maskin som gav mig få om några bekymmer.

  • Medlem
  • 2001-12-03 21:39

coolast i knät

IBMs 60 GB travelstar kommer snart

CA pris >7000 :-

  • Oregistrerad
  • 2001-12-04 09:09

Jag kör faktiskt X nu med 192Mb minne. Det fungerar förvånandsvärt bra, även i classic.

Min investeringsplan blir:
- Större hårddisk
- Extern USB-låda till min gamla IDE disk
- Mera minne
- ???

  • Oregistrerad
  • 2001-12-20 09:56

Nu har jag fått hem HD, Toshiba 30GB.
Extern USB-låda till den gamla, ska användas för att flytta data från PC´n på jobbet och Macen... Går ner i fickan!
Synd att den inte strömförsörjde via USB, nu måste jag ha en liten 5V adapter
Men jag har sett nästa grej till min Lombard, G4 kortet på 500MHz som kommer i februari

1
Bevaka tråden