Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ti och iBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-23 00:44

Kan ALLA ägare av en Ti och av iBook skriva om hur ni nu efter att ha haft dom ett tag har upplevt dom?
Kan ni även gärna skriva om hur bra dom olika maskinerna presterar i Spel?
Jag skulle vara mycket tacksam då jag har sett väldigt lite råa fps mätningar.. ska över till xlr8 nu dock och leta lite

  • Oregistrerad
  • 2001-09-23 01:20

Tibook 500; bästa dator jag haft. Skärmen är kanon. Fyrkantigheten to en stund att vänja sej vid (efter en iBook). DVD är kanon, (att kunna köra Disneyfilmer för mina barn under en 6 timmars biltur är underbart).
Negativt; Konstuktionen är lite vek tycker jag, keyboardet sviktar lite för mycket, och om jag flyttar den när den är igång så slår den av ibland beroende på att batteriet glappar lite när chasssit inte är helt stabilt. Samt att airportmottagningen är dålig, och ibland när jag stoppar in en CD så måste jag mata ut den igen för att få upp den på desktopen. Och eftersom jag jobbar med ljud så saknar jag såklart ljudingång.
Spel: hmm....det enda spel jag har testat är Driver, och det fungerar utan problem (funkar mycket sämre på barnens iMac 333).
I stort sett så är jag mycket nöjd med den.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-23 20:25

TiBook 500/250: Fantastisk skärm som när ser datorn känns gigantisk tack vare den smala ramen. Bra att arbeta med också...
Tycker datorn känns gedigen, även om jag är försiktig när jag flyttar den. Skönt tangentbord. Snabb, tyst, varm (!), bra batteritid (snabb även med ´powersteppad´ processorhastighet - 300 MHz) och perfekt med möjlighet till extra skärm.
Har knappt krashat (OS 9.2) och funkar OK med OS X 10.0.4...
Sen är ju den dolda låshaken och den pulserande lysdioden vid vila personliga favoriter vid sidan om den rena designen!
Har ej kört krävande spel, så någon fps-rapport har jag inte.

/M

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-23 20:26

TiBook 500/250: Fantastisk skärm som när ser datorn känns gigantisk tack vare den smala ramen. Bra att arbeta med också...
Tycker datorn känns gedigen, även om jag är försiktig när jag flyttar den. Skönt tangentbord. Snabb, tyst, varm (!), bra batteritid (snabb även med ´powersteppad´ processorhastighet - 300 MHz) och perfekt med möjlighet till extra skärm.
Har knappt krashat (OS 9.2) och funkar OK med OS X 10.0.4...
Sen är ju den dolda låshaken och den pulserande lysdioden vid vila personliga favoriter vid sidan om den rena designen!
Har ej kört krävande spel, så någon fps-rapport har jag inte.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2001-09-23 20:47

Jag kan förstå dig spaceman, dvs att du flyttar den försiktigt, då den är så GRYMT JÄVLA ÄKLIGT SEXIG... hrrrm
Det där med att den är lite glapp får man nog leva med...
Fast det kanske har fixats på dom nya modellerna som tillverkas nu?

  • Oregistrerad
  • 2001-09-23 23:40

Dom har förmodligen fixat batteriglappet, tyckte mej läsa det nånstans. Köpte min i L.A., första utsändningen av 500:an.

PBG4 400/256: Min första privata Mac efter ca. tio år med PC. Klart jag är nöjd.

Det glappande batteriet har jag inte märkt av sedan den var hos Apple och fick hela innanmätet utbytt. Däremot tycker jag tangentbordet "lyfter" mycket numera i högerkanten.

Den känns, som andra har nämnt, vek i konstruktionen. Ibooken verkar betydligt hållbarare.

Att titta på DVD på tåget till Stockholm är trevligt. Använder den som DVD-spelare även till TVn. Nu när DVD-stödet kommer i 10.1 kan jag vänta ytterligare med att köpa en stationär DVD-spelare.

Repor får man räkna med.

[ 24-09-2001: Meddelandet ändrat av: Christian Aahs ]

iBook (”Dual USB”). Mycket nöjd så här långt. Billig, snygg och liten dator som har det mesta. Använder den som heltids jobbdator, oftast med en extern skärm. Har fw-disk, högtalar, laserskrivare etc kopplat till den utan några problem. Den inbyggda skärmen är dock mycket bra och klarar1024x768 trots att den är så liten (de andra upplösningarna går knappt att använda, blir fult och suddigt, dock hyfsat på extern skärm). Något seg (min G4 450 känns snabbare) när man hantera större bilder etc. men fungerar mycket bra med vanliga kontorsprogram. Har inte kört några spel. ITunes ger ca 13 fps på hel skärm. OS X flyter fint. Går tyvärr inte att köra den med stängt lock med 9.2. Fungerade med 9.1 men Apple säger att locket skall vara öppet för kylningen skull. Den blir lite varm i vänstra främre hörnet, men inte så det stör. Jag har hört att det skall finnas en fläkt(?) men den har aldrig startat hittills, vad jag hört. Dvs datorn är mycket tyst, vilket jag uppskattar. Tangentbordet kändes sladdrigt i början innan jag insåg att skruven mellan ”hakarna” som håller tangentbordet inte var åtskruvad, nu känns det bra (dock ej lika suveränt som på trotjänaren PB 1400). ”Musknappen” känns dock lite sladdrig. Hela datorn ger ett gediget intryck och det är lite Mercedes-känsla jämfört med de (dyrare) wintel notbooks jag provat. Enda problemet hittils var att CD-släden poppade ut när man kom åt sargen på högra sidan av tangentbordet men det felet verkar ha försvunnit av sig själv. Summering: rekommenderas varmt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-24 10:35

Min (eller rättare sagt jobbets) Ti 400 är trevlig men blir alldeles för varm. Man måste ha en kudde i knät för att stå ut med att använda den som "Laptop". Lite sprickor och rennötta hörn. En irriterande sak är att tangenterna fortfarande kletar av sig på skärmen. Det stör en annars lysande skärm. Livet är för kort för spel.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-09-24 11:53

Efter att ha blivit stormförälskad i min Pb500 512:a har känslorna övergått till djup kärlek.
En o annan liten irriterande detalj har dock dykt upp.
-Hon blir lite för varm.
-Hon har börjat att gnälla lite ( Hd:n surrar lite mer än vad hon gjorde för ett halvt år sedan).
-Hon har fått en liten repa över brö..en (locket).
Annars måste jag absolut rekomendera en av hennes medsystrar, du kommer att falla för henne direkt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kuspen:
-Hon har fått en liten repa över brö..en (locket).

Det ska ju synas att hon har fått jobba.

1
Bevaka tråden