Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook i faggorna?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-09-20 09:09

Hej, jag tänkte köpa mig en iBook och undrar om någon hört det ryktas om uppgraderingar av linjen den närmaste tiden...? Det vore ju synd att köpa en iBook idag och efter en vecka se att den uppgraderas med snabbare processor, mer minne etc.

/Martin

Man kan alldrig så noga veta men vad jag har sett och hört finns det INGET som talar för det skall komma ny iBook.

Däremot tror jag att det kommer ny PowerBook före en iBook.

Kanske med intern DVD-R

Citat:

Skapades ursprungligen av: mcia:
Det vore ju synd att köpa en iBook idag och efter en vecka se att den uppgraderas med snabbare processor, mer minne etc.

Man blir aldrig nöjd med sitt datorköp om man retar upp sig på att den egna modellen blir billigare månaden efter.
Visst är det snopet att köpa en dator och den uppgraderas kort därefter och kostar hälften så mycket.
Jag hade tänkt att köpa en Powerbook G3 vid årsskiftet. Men jag väntade och det blev en Powerbook G4 istället.

Köp en Ibook och bli glad - det är mitt råd.

  • Medlem
  • 2001-09-20 15:47

Christian, du väntade och fick en G4 för samma pengar. Senast jag köpte en PowerBook uppgraderade Apple hela serien _dagen efter_ mitt köp. Det var inte så skoj. Eftersom Expot i Paris skulle gått av stapeln nästa vecka, misstänkte jag bara att iBooken skulle få en smärre uppgradering då. /M

Det är ju bara några dagar kvar nu, då får vi se vad som händer med både iBook och PowerBook. Kan du vänta och inte är i akut behov av en iBook just nu, så vänta och se. Blir det ingen uppgradering finns ju de gamla alltid kvar, samma sak om det faktiskt blir en uppgradering, då är det ju bara att välja mellan den gamla och den nya.

Om det finns risk för att du kanske kan komma att ångra dig om du köper en nu, så vänta.http://99mac.com/ubb/smile.gif

Citat:

Skapades ursprungligen av: mcia:
Senast jag köpte en PowerBook uppgraderade Apple hela serien _dagen efter_ mitt köp.

Då förstår jag att du är osäker. Ligg lågt och se om det blir några höstuppdateringar från Apple. Så du slipper ångra dig.

Och mindre än en månad från det att frågan ställdes kom en ny iBook. Själv hade jag hunnit beställa, men inte fått leverans, av en ny iBook. Så nu utsträcks väntetiden med ytterligare en månads leveranstid...

  • Oregistrerad
  • 2001-10-21 11:16

Aj, va´ trist. Vilken modell beställde du? Själv har jag en iBook 500 med CDRW och DVD-combo, 256 mb ram och 20 gb hårddisk, fick den i somras. Är hur nöjd som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-21 12:06

Men, hallå! Denna eviga vånda inför att det man har snart kommer att ersättas av än nyare,snabbare,slimmade maskiner....självklart är det så och redan i det ögonblick du har köp en maskin (oavsett vad det är) så är det 100% säkert att den redan är "gammal" om sex månader! Det är ju det här fenomenet som driver upp tempot hela tiden och som många företag i branschen tjänar feta pengar på.

Jag tror att det blir allt viktigare att var och en bestämmer inför sig själv vad man egentligen skall använda Mac´en till och vad man förväntar sig av den - samt, inte minst, bestämmer sig för hur ofta det är värt att ´uppgradera´ sig själv med en helt ny dator. Visst är det ´coolt´ att ha det senaste (inte minst för att det nya oftast just är och känns så ´coolt´ på Macsidan när det kommer...) - men å andra sidan slänger man ju bokstavligen mycket av sina surt besparade slantar i sjön då andrahandsvärdet talar sitt tydliga språk.

Själv sitter jag på en B/W G3´a (rev. 2) med 350 MHz och första generationens DVD-spelare,dubbla hårddiskar på totalt 46 gig och massa kringutrustning (Boston surroundanläggning,Epson fotoskrivare,Zip-drive,Yamaha CD-brännare o.s.v.) Alltsomallt en nu över två år ´gammal´ utrustning som jag bestämde mig för skulle räcka ca. fem år innan det är dags att byta ut helt. Änsålänge går det bra och möjligen byter jag processor till våren
och kompletterar med en bärbar...vi får se).

Beträffande höstens ´kollektion´ av Mac´ar så vet vi ju alla att det vankas en G5-processor runt hörnet nästa år (vilket med största sannolikhet kommer att innebära en ny uppsättning maskiner innan nästra höst...detta i kombination med en, eller par, nya versioner av OS X...10.2 ...10.3 ...).

De bärbara Ibooks och PowerBooks som kommit ut under det här året är helt fantastiska maskiner och man gör inget dåligt köp om man slår till på någon av dom! Bara man är medveten om att man äger ´det bästa, mest välutrustade och snabbaste´ under högst tre, fyra månader...).

Om man istället kan ´stålsätta sig´ och ´bara´ köpa det NÄST SENASTE så finns det många sköna slantar attt tjäna (som är roligare att lägga på div. kringutrustning och programvara). Priserna på de nuvarande Ibook´en sjunker snart ytterligare och vi har den kommande veckan prissänkningar att vänta på PowerBook´en...

Jag går själv i tankarna sedan länge på att skaffa en bärbar maskin och först nu tycker jag prestandan börjar bli så pass bra att det är värt köpet. Dock är det rent löjligt att som privatperson slänga ut 18-22.000 alt. 35-40.000 på en värstingmaskin när man kan få ´näst bäst´ för 2/3 av det priset. Har man däremot obegränsat med pengar så spelar det ju ingen roll, men det resonemanget tror jag inte många av oss här på den här sajten kan följa.

Hursomhelst är det fascinerande att läsa om och om igen på den här sajten om hur vi alla oroar oss för att vi inte får tag på det senaste eller att vi känner oss ´lurade´ på kommande uppgraderingar. Det ända som egentligen händer är att man lurar sig själv. Om och om igen.

Lycka till med datorinköpen!

(P.s. Ser fram emot när de utlovade Mac-auktionerna kommer igång så vi får en andrahandsmarknad värd namnet! )

[ 21-10-2001: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Jag hade en liggande beställning på en iBook när de nya modellerna släpptes. Vid kontroll av min beställning visade det sig att Apple hade ändrat den att avse den korresponderande nya modellen. Tydligen tänkte man kolla med mig att det var OK, men jag hann före med att avbeställa och lägga ny (uppgraderad) beställning.

Till allmän upplysning kan jag tipsa om att den s k distansavtalslagen (13 § lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal) som huvudregel ger konsumenten rätt att inom 14 dagar från att varan tas emot frånträda ett distansavtal eller ett hemförsäljningsavtal (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta.

För de närmare detaljerna och undantagen hänvisas till lagtexten (se t ex http://www.lagrummet.gov.se ). AppleStore tycks tillämpa 7 dagars ångerrätt enligt deras Försäljningsvillkor?

Jag ser fram emot leveransen så småningom; maskinen blir ett bra komplement till min 5 år gamla Sonnetuppgraderade Performa...

1
Bevaka tråden