Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Build-to-order ifrån återförsäljare?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 15:33

När man ska beställa iBook eller TiBook från en handlare, kan man få välja de alternativ som Apple Store erbjuder, eller är det bara grundkonfigurationerna som säljs via andra handlare? Om man vill ha t ex 20 eller 30 gb disk i en Ti, går det? Eller måste man handla från Apple då?

[ 16 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Det är vissa konfigurationer som går att köpa från ÅF.
Då det gäller Ti är det 20 GB HD på 500 Mhz. 400 med 10 GB.
iBooken är CD, DVD och Combo. Man kan inte köpa CDRW.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 17:57

Ok, kan man köpa Combo´n med 20 gig hårddisk? Det är den jag siktar på, efter lite övervägande.

Jag tror inte det.
Du skall också veta att det är inte roligt att byta HD på nya iBooken.
Det är också mycket svårt att hitta (i Sverige) en extern FW-låda för att sätta in överloppsdisken i.

Om du ska köpa en dator ifrån en återförsäljare så finns det ett begränsat antal konfigurationer. Du kan byta hårddisk och stoppa i extra minne i din dator.

Jag har bytt hårddisk i min Powerbook G4 - och det var inte så roligt. Mycket lättare i gamla Pismo maskinerna...

Hur som helst, här kommer alla konfigurationer du kan köpa hos åf:

- PowerBook G4 15.2 400MHz 128/10/DVD/56k/1 MB L2/FW

- PowerBook G4 15.2 500MHz 256/20/DVD/56k/1 MB L2/FW

- iBook G3/500MHz/12,1"/128Mb/10Gb/CD-RW
- iBook G3/500MHz/12,1"/128Mb/10Gb/Combo
- iBook G3/500MHz/12.1" /128Mb/10Gb/DVD
- iBook G3/500MHz/12.1"/64Mb/10Gb/CD

Det finns en combo att köpa ifrån åf med andra ord...

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 20:07

Hmm. Säljaren jag snackade med sade att det gick att få en med 20 gb, men då måste den byggas speciellt för mig vilket tar typ 2 veckor. Jag kan vänta... "Då gör man med den som Apple Store gör, så du får vänta lika länge". Jaja. Vill ju ha 20 gig!

CD-RW är Apple Store ONLY!

Micke W: Det trodde jag också. Hittade dock iBook med CD-RW på Scribona (konstigt artikelnummer dock: 1145000136 iBook G3/500MHz/12,1"/128Mb/10Gb/CD-RW Z03K00SWX)

Patrick: Du har rätt i att svenska återförsäljare numera har tillgång till AppleStore och kan specialkonfigurera maskiner. Du kan alltså få maskiner utöver dom jag nämnde ovan - men då tar det 14+ dagar. Dom maskiner jag nämnde är lagervara.

Jag skulle jämföra prisskillnaden för att uppgradera till 20GB hos en åf med att köpa en lös hårddisk hos t ex Macoteket. Antagligen kan du nog spara pengar på att köpa en "lager maskin" och sedan be Macoteket att stoppa i en 20GB och typ kasta 10GB disken..

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 21:34

Enligt vad jag hörde så skulle priset genom Apple bli bättre än att göra så. Dessutom får man ju en dator som ingen svenne kladdat på... Det blir ett personalköp, så små merkostnader gör inte så mycket i det stora hela.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 21:37

Dessutom - skulle man göra så - att man bad återförsäljaren att modifiera datorn - så skulle jag förstås försöka få en ännu större hårddisk. Kanske 50-60 GB. Det går åt, jag pysslar med musik och hårddiskinspelning och sån´t.

De som vill får gärna spana in mina små alster förresten.

Här finns lite musik som byggts med Mac.

Så här skrev man den 23 maj:

Apple has decided to make the CD-RW version of its iBook available solely as a build-to-order (BTO) option from its AppleStore, and to make its previous BTO-only CD-RW/DVD drive available to all its reseller channels.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 22:05

Ja. Jag vill ha combo-driven. Whazzuuup!

Micke W: jo jag vet det där. Men den finns ju på Scribona så därmed har vi ju bevisat att Apple uttalande inte stämmer.

Om det inte är så att de har kvar beställningsnumret från tiden innan Apple växlade BTO modeller

1
Bevaka tråden