Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook gillar inte Pepsi

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad ni än gör - häll inte Pepsi över er Powerbook. Min PBG4 är nu mera en sockersliskig burk istället för en monsterdator.

/med gråten i halsen

Fan sägeru.. INTE mata Ti:s med Pepsi.. skäms.

  • Medlem
  • International user
  • 2001-06-14 09:25

Bara så ni vet så funkar datorn INTE bättre av att man häller Cola, Fanta eller Öl i den, som mina vänner så underbart hjälpsamt demonstrerade med min dator

Det är en intressant sits jag är i. Datorn är min privata som köpt för pengar som jag fått av företaget i form av ett stipendie.

Datorn ägs alltså av företaget men är betalt med mina pengar. Min chef betalar reparation om den inte blir för kostsam. Försäkringsbolaget vill ha en redogörelse för vad som hände för att betala reparation. Om de nu gör det. Måste datorn bytas ut får jag ut pengar för vad marknadsvärdet är på en PBG4 från mars.

Min chef föreslog att jag skulle sköja ur datorn med vatten för att få bort colan, med motiveringen att "Vatten är aldrig farligt".

/tårtdags

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-14 09:46

skaffa drulle försäkring borde la även företaget ha eller?

Man kan ju säga att du har tur i oturen o få en pröjsad hursomhelst el tolkar jag det hela fel?

Sömning är bara förnamnet..

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 11:22

Om inte försäkringen fixar det så, använd alkohol från apoteket, inte vatten. Jag har 2 småbarn som flera gånger har hällt läsk i mina datorer, man får ta isär dom och göra rent med alkohol och topz, och lite tryckluft på burk. Det brukar se värre ut än vad det är. Lite tidsödande kanske... Om det kommer in i DVD driven eller på kontakterna till PC kortet så blir det lite svårare, men dom har klarat sej alla gånger jag har haft problemet.

Ni har ju rutin på det där, en enkel lösning är o inte ha dryck el mat i närheten av datorn överhuvudtaget

  • Medlem
  • 2001-06-14 12:47

Ja herregud, en kompis lilla son lyckades dra ut CD-släden och mosa in ett ballerinakex i innanmätet.

På min stereo, så det blir väl OT. CD-spelaren blev sig aldrig riktigt lik igen trots rengöring.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 15:28

Jag köpte en gammal DX7:a med torkad cola på kretskorten, och kontaktade då en firma i Australien som sysslar med vatten- och brandskadad utrustning för att få råd om hur jag skulle gå till väga. Först fick jag dock frågan hur i hela friden jag fått tag på deras mailadress... Nåväl, vad han sade var att vatten faktiskt inte alls är skadligt på elektronik, så länge elektroniken är helt ifrånslagen. Givetvis så är vatten i kombination med påslagen elektricitet rena mardrömmen. Vad du kan göra dock, är att - om du är säker på handen och duktig på finmekanik & har sinne för detaljer - är att i maklig takt plocka isär datorn, lägg allt på ett stort bord på t ex ett lakan, och sedan skölja allting noggrannt samt låta det torka i ett par dagar. Se till att använda ett duschmunstycke med svag stråle och kallt vatten. Har du tur så är det inte cola längst in i datorn så att säga, utan kanske mest i tangentbordet. Du ska givetvis undvika att skölja sådant som inte har tagit skada, skärmen ska du vara bizarrt försiktig med. Vågar du dig på detta, tänk på att det sitter smala smala lysrör längs kanten på skärmen etc, och det är extremt lätt att man kommer åt något av detta om man är klantig. Försök kolla runt på avancerade macsajter om du kan få tag på Apples interna service-PDFar för att få reda på hur man tar isär den på bästa sätt. Ta det kool, håll tungan rätt i mun - det här ordnar du med topz, vatten och tålamod. Lägg prylarna på mjukt hushållspapper som suger åt sig fukten sedan & när du är säker på att allt är torrt - låt det torka i 6 timmar till.

Jag gjorde så här med den gamle DX7:an och den fungerade perfekt sedan.

Utan att vara expert så skulle jag kunna tänka mig att man skall använda destillerat vatten.
Vanligt kranvatten innehåller saker som man inte vill skall vara kvar då delarna torkat...

  • Oregistrerad
  • 2001-06-15 11:49

Min gamla chef stoppade alltid tangentbordet i diskmaskinen. Jag var även med en gång när vi gjorde det efter ett lekage. Det viktiga är som sagt att det inte är någon ström inkopplad och att man sen låter allt torka riktigt, riktigt ordentligt. Sen ska man tänka på att köra diskmaskinen på så låg värme det bara går för att inte skada något på kretskortet.

Sen är väl frågan om man skulle våga göra detta på ett moderkort eller liknande. Rapportera gärna om det är någon som vågar testa!

Nu tror jag ni brer på en smula. 8-)

  • Medlem
  • 2001-06-15 16:32

Jag såg en laptop, Dell eller Compaq eller nåt, som hade ett "spillsäkert" tangentbord. Riktigt fiffigt.

  • Medlem
  • 2001-06-15 17:10

Hej, jag tappade vid ett tillfälle en läskburk över mitt extended tangentbord. Läsken svämmade över och tecknen flög över skärmen med vindens hastighet. Jag skruvade isär hela tgbrdet
och duschade alla delar noga i badkaret. Lät torka i 2 dagar, monterade ihop och det fungerade perfekt igen! Kanske riskablare med en TiBook dock???!

Jag skulle nog köra försäkringsbolags-vägen. Och vara riktigt påstridig...det funkar oftare än man tror.

Anders
(som lärt sig sin charmerande påstridighet efter många resor och logistiska haveri i utvecklingsländer)

  • Oregistrerad
  • 2001-06-17 20:50

Jag har också varit om cocacola i ett key tronic tagentbord, varav vissa tagenter bytade plats, rådet från Datorbutiken där min halvår gamla dator var köpt sa att jag skulle duscha av innannätet med vatten blandat med lite såpa, alltså LITE såpa. Kanske såpa kan hjälpa.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Abbe:
Min gamla chef stoppade alltid tangentbordet i diskmaskinen. Jag var även med en gång när vi gjorde det efter ett lekage. Det viktiga är som sagt att det inte är någon ström inkopplad och att man sen låter allt torka riktigt, riktigt ordentligt. Sen ska man tänka på att köra diskmaskinen på så låg värme det bara går för att inte skada något på kretskortet.

Abbe, hur kan man köra tangentbordet i diskmaskinen MED strömmen inkopplad till det?

Såpa är ett utmärkt rengöringsmedel, miljövänligt och allt. Viktigt är också att man låter delarna torka länge.

Vet ni föresten något som datorn faktiskt tycker om?

"Och så var det killen som i en newsgroup frågade om någon kände till en Warez-site där han kunde ladda ner linux..."

Suck...

Har vätskan hållt sig till tangentbordet så är det ju inte en så dyr historia.

Köpa nytt tangentbord i värsta fall.

Har det runnit längre ner... good luck

Jag brukar sätta igång min Pismo på en schysst nedladdning och sedan köra den i diskmaskinen under tiden. Sedan är det inte så noga med att låta den torka, jag brukar köra den i torktumlaren...

Tjao,

C

Hm,

man ska inte kasta sten i glashus heter det ju. Nu sitter jag där själv med fruktsaft flytandes över hela skrivbordet. Eller satt. Spillde tidigare idag ut ett glas fruktsaft över tangentbordet på min Pismo. Som det såg ut rann det på sidan av moderkortet ned på underdelens insida. Torkade av den så gott det gick och lät den stå och torka i ett par timmar.
Startade upp den, loggade in i X och skulle precis börja jobba när jag fick ett konstigt färgspektrum över hela skärmen.

Efter omstart var skärmen hel svart. Stängde av den om försökte starta om den igen. Ingenting. Datorn reagerar inte längre på startknappen. Och jag har inga verktyg hemma...

Blir till att vänta tills på onsdag (har alla verktyg på jobbet och ledig imorgon). Sedan blir det "motortvätt" som gäller.

Efter alla förslag som dök upp i den här tråden, vad fungerade bäst?

Ugh, jag ryser av tanken att spilla något på min iBook. har förstört ett antal tangentbord till min stationära G4 innan. Både med våld och dryck.

Men där var det bara köpa ett nytt för ca 500kr, nu när jag använder min iBook så har jag inga drycker eller dylikt nära den. Det är så lätt hänt, även när man är försiktig..

Grabbar, är ni sådär klantiga får ni ta och köpa ett sånt här (mittenbilden):

*ler*

Skulle gärna vilja köpa någon gummi sak att ha över iBooken när man är på LAN eller något sånt. Lite svårt att undvika colaburkar och dylikt där. Någon som vet ett skydd som passar en iBook?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:

Efter alla förslag som dök upp i den här tråden, vad fungerade bäst?

Drulle försäkring är bra att ha. Jag lämnade min till Apple som bytter i stort sätt allt. Försäkringsbolaget betalde.

Nu kör jag oftast med extern tangentbord och mus. Inga drycker eller mat i närheten.

Jag lyckades hälla cola i mitt tagnentbord, det var väldigt svårt att skriva i ungefär ett halvår, sedan efter en fest gick allt perfekt igen. Anledning: Någon lyckades spilla Stroh Rom över hela datorbordet med tygndpunk tagnentbordet. Jag vart mycket nöjd över resultatet.

Apples rekomendationer är att så snabbt som möjligt skölja sitt tangentbord ordentligt med destilerat vatten och sedan ställa det på tork minst ett dygn.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-19 16:27
Ursprungligen av nicke30:

Apples rekomendationer är att så snabbt som möjligt skölja sitt tangentbord ordentligt med destilerat vatten och sedan ställa det på tork minst ett dygn.

Hur sköljer man snabbast möjligt tangentbordet på en MBP? Kan vara bra att veta.
Skall man slänga sig över den och börja skruva eller skall man ringa föräskringsbolaget..?

Jag har utnyttjat drulleförsäkringen en gång (grannen satte sig på min PB). Någon som vet hur försäkringsbolagen brukar ställa sig till att man drullar med datorn igen?

Inget har hänt ännu.. men det kan ju vara bra att veta.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-03-25 22:09

hmm..

Senast redigerat 2007-03-26 22:05

Sitter här och har knäck första pepsin för dagen.... dricker vid datorn som vanligt.....

Vart får man tag i dest. vatten om det kniper?

(somliga lär sig aldrig...)

Bevaka tråden