Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook på med locket stängt

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Diskussionen har varit uppe förut, hur kan får jag min iBook att vara på när jag stänger locket (förutom att behöva ha skärm och/eller USB pryl i). Det måste ju gå, kan inte tänka mig att apple kan gjort en sån designmiss.

Eller måste man ringa Apple Support och fråga.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-13 11:37

Det går inte och det ska inte heller gå! Stänger man locket på iBooken så stänger man också ventilationskanalerna = överhettning och troligen totalhaveri inom snar framtid.

Det finns iofs en bugg i sleepfunktionen som gör att iBooken kan vakna trots att locket är stängt, det finns kända fall där detta har lett till både förstörda skärmar och grillade mammakort.

Ventilation sker ju på vänster sida, och skärmen kan ju gärna vara släkt när den är stängd, så varför borde den överhettan?

Fast den blir ju ganska varm vid händerna när man använder den, så det kan ju stämma.

Går den inte att hacka den då? jag vill ju kunna ha boken i ryggsäcken och lyssna på musik, eller använda min webcam utan att ta fram burken.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-13 16:08

Hmm...mitt svar gällde gamla iBooken, vad jag förstår så har du nya 500:an. Det kan väl tänkas att den nya iBooken skulle kunna klara detta, någon annan får gärna fylla i mig angående detta.

Tekniskt borde det definitivt vara möjligt att stänga av viloläget mjukvarumässigt,vilket inte minst visas av alla problem som finns beskrivna med buggarna i sleepfunktionen (både på gamla och nya iBook). Att ta bort eller stänga av tilläggen för strömsparning kan ju vara värt att prova(eller varför inte bara prova att boota om med tillägg avstängda), tänk bara på risken att du kanske eldar upp +17.000:-

  • Oregistrerad
  • 2001-09-13 16:27

Detta har hänt med min Tibook 2 ggr, att den antingen inte slagit av när jag stängt locket, eller att den har slagit på av sej själv, en gång i ryggsäck, då blev det varmt. Detta har även hänt en kompis med Tibook. Måste vara en sleep bug.
OS 9.1 US. (med 9.21 nu, har det inte hänt).

  • Oregistrerad
  • 2001-09-13 16:30

Jag läser för slarvigt. Du ville alltså ha den på, aha. Min version var tvärtom...

Japp! jag vill ha valet att bränna upp min iBook om jag vill

Hmm...mitt svar gällde gamla iBooken, vad jag förstår så har du nya 500:an. Det kan väl tänkas att den nya iBooken skulle kunna klara detta, någon annan får gärna fylla i mig angående detta.

Jag kan fylla i att den nya iBooken mycket riktigt ska kunna klara av värmen av ett stängt lock, för om man ansluter en extern skärm så går det utmärkt att stänga locket och skärmen släcks, men datorn försätts inte i vila. (Ryktet säger dock att 9.2 och 9.2.1 har haft problem med detta, men i 9.1 fungerar det klockrent i alla fall.)

Men förstår jag Fredrik rätt så vill han fixa detta utan extern bildskärm och om det går eller inte har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-14 12:15

Fredrik, underrätta gärna oss hur det har gått. Jag har själv haft funderingar på mobil livestreaming video med hjälp av airport och ibook, att kunna köra med stängd skärm skulle underlätta en hel del. Tack för påfyllningen Adrian!

  • Medlem
  • 2001-09-14 13:13

hadde satt dit tangenbordet på min ibook old 466 så tangenterna låg mot skärmen
så den låg vaken i och körde inhehålls indexering i några timmar luktade lte brännt men inga bestående skador

så att lägga nån liten pryl mellan tangentbord och skarm skulle funka

dock en dålig lösning

[ 14-09-2001: Meddelandet ändrat av: love ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2001-09-14 14:38

Att lägga något mellan skärm och tangentbord och sedan slänga hela rasket i en ryggsäck lär sluta med förstörd skärm ganska snart.

Jag blev dock nyfiken och provade att boota om min gamla iBook utan tillägg på och mycket riktigt, den gick inte i vila.

Således: stäng av tilläggen för strömsparning och installera någon gammeldags skärmsläckare (t.ex Sleeper) så går det att köra iBooken med locket stängt. Men som sagt, gör inte detta med gamla iBooken!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-17 20:30

Jag trodde att hårddiskar inte mår bra av att skumpa omkring i en rygga, medan de spelar ex mp3 :or... ?

Eller är jag onödigt försiktig som sätter TiBooken i vila innan jag humpar omkrig med den!?

/M

Eller är jag onödigt försiktig som sätter TiBooken i vila innan jag humpar omkrig med den!?

Alla sätter väl datorn i vila (eller stänger av) innan man stoppar ner i den i en väska eller nåt. Men att ha på datorn med locket stängt handlar inte om att ta med sig den nånstans, utan att ha den igång stilla, men utan att skärmen lyser en massa.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-18 22:04
Citat:

...jag vill ju kunna ha boken i ryggsäcken och lyssna på musik...

Det var det jag syftade på med "humpa omkring med" Ser ju att det flesta inlägg faktiskt handlar om "vanlig" vila... Sorry.

Ooo.. tack för infon iBjörn, skall genast ta bort det lilla irriterande tillägget

Angående att ha datorn igång när den skumpa så ska den nog klara det, det enda man kommer att tänka på är hårddisken, men har jag inte fel så är 2.5" diskar gjorda för att vara stötkänsliga, själv är jag ganska våldsam med mina bärbara och har flera gånger haft den på(pc bärbar) i en väska, som vi alla vet suger ju microsoft på vila, så det är lika bra att ha han på

[ 19-09-2001: Meddelandet ändrat av: Fredrik Sigbjörn ]

  • Oregistrerad
  • 2002-05-15 13:46

Kanske inte hör hit riktigt, men nästan...
Jag hade tidigare problem med att min iBook (SE) inte ville somna när jag slog igen den.. Lösningen visade sig vara löjligt enkel: tangentbordet hade blivit lite böjt när jag instrallerade minnet och F-tangentera trycktes ner när man stängde locket.

Du kan väl stoppa in en vga adapter i vga porten för att kringå problematiken?

Jag tror hans problematik mera handlade om att fästa tangenbordet bättre...

Men det där med VGA-porten stämmer inte hursomhelst. Den går i vila vilket som, iom 9.2.

1
Bevaka tråden