Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När släpper Apple DVD/CD-RW till Powerbook G4?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det känns som om det är dags för uppgradering av Powerbook G4 så att det åtminstonde GÅR att beställa den med CD-RW. Eller vad säger ni?

WWDC nu i maj eller MacWorld Expo i NY i juli gissar jag pa. Modellen med CD-RW och DVD-ROM ar an sa lange svar att fa tag pa sa de kanske valjer att kora den i iBooken enbart ett tag...

Jag gissar mer på MWNY innan de uppgraderar G4an. Den kommer kunna leva på sitt utseende tills innan den tappar i försäljning.

Men varför inte skippa den helt och ha en extren enhet som man kan välja vad de ska vara själv?
Billigare Powerbook och större valfrihet.

"Problemet" med Apple och deras policy vad galler lansering av nya produkter eller tillbehor till nuvarande produkter ar de alltid invantar en stor event av nagot slag. Detta medfor bade for- och nackdelar. Nackdelarna ar att det hela upplevs som segt, jamfort med andra tillverkare som slapper hit och dit sa fort de anser att det behovs. Fordelarna att Apple far mer publicitet och darmed saljer mer (kan tyckas, men det ar darfor att efterfragan ar stor eftersom alla invantar uppgraderingar). Undrar vilken metod som ar bast dock...

Ser helst att Apple snabbar pa en aning, men det verkar ju som om att nar det ska uppgraderas ja da ska det UPPGRADERAS. Vips sa gor dom om hela datorn och byter farger.

det är inte så ofta man behöver CD-RW i Powerbook:en men det är coolt att ha...

Jag tycker det är coolt att Apple kan släppa nya produkter på det sätt som dom gör - det är showbiz hela vägen... INGET annat datorföretag kan göra något coolt av en processor uppgradering eller en ny DVD-enhet!

Det ar sant men undrar om Apple skulle ga annu battre om de gjorde pa ett annat satt, dessutom. De stora massorna skulle ju fortfarande fungera som dragplaster men mellan dem skulle jag garna vilja se fler mindre uppgraderingar.

De borde noja sig med MWSF, WWDC, MWNY och...Quicktime Live!?

Citat:

Originally posted by Bjornstrom:
Det känns som om det är dags för uppgradering av Powerbook G4 så att det åtminstonde GÅR att beställa den med CD-RW. Eller vad säger ni?

Tror det kommer... 600 MHz PowerPC 7410 finns om jag minns rätt...

Kanske blir det...

PowerBook G4/600 med...
• 128/20/CD
• 128/20/DVD
• 256/30/CD-RW
• 256/30/Combo

Eller?

Nu när RAM är så billigt och MacOS X slukar mer än man kan drömma om så...

- Varför inte 512MB i någon version?

- IBM har lanserat 48GB diskar nu också...*vill ha*

Citat:

Originally posted by Bjornstrom:
Nu när RAM är så billigt och MacOS X slukar mer än man kan drömma om så...

- Varför inte 512MB i någon version?

- IBM har lanserat 48GB diskar nu också...*vill ha*

Bättre att sälja mer RAM som BTO på AppleStore...

48 GB disken gör nog slut på batterierna lite snabbare än 20/30 GB disk...

Jag är inte främmande för att Apple kommer med 4 PowerBook-modeller. Och alla har samma processor. Precis som iBook.

PowerBook G4/600 (100 MHz buss)
iBook G3/500 (66 MHz buss)

Alla har modellerna "CD-ROM", "DVD-ROM", "CR-RW" och "Combo"...

Jag tror det är bra, då Apple inte längre kör MEDIA BAY-systemet som Apple gjorde med modellerna fram t.o.m. "Pismo"...

Citat:

Originally posted by Bjornstrom:
Nu när RAM är så billigt och MacOS X slukar mer än man kan drömma om så...

- Varför inte 512MB i någon version?

- IBM har lanserat 48GB diskar nu också...*vill ha*

Mac OS X är ju en mästare på Virtuellt Minne förresten.. 256 MB lär nog räcka.. det funkar sjysst med 256 MB RAM på min PowerBook G3/500...

Det ar bra att Apple valjer att kora med 500Mhz G3 i varje iBook modell. Tillverkningen och lagerhallningen blir ju plotsligt valdigt effektiv. Det andra som skiljer datorerna at ar RAM/HD/Optiskt enhet. Hoppas vi gar mot samma strategi vad galler Powerbooks. Men da introducerar nog Apple fler an 2st PB ocksa.

Vad spelar det för roll egentligen hur många olika modeller dom släpper. När jag tänker efter så har jag aldrig haft den värsta modellen på Powerbook :eek: :eek:

Om Apple ska folja modellen de kor med nuvarande iBookarna sa behovs det val fler an 2 modeller for att skilja dem at?

RAM/HD/Optiskt enhet

Som CJ skrev:

• 600/128/20/CD
• 600/128/20/DVD
• 600/256/30/CD-RW
• 600/256/30/Combo

Exempelvis...

vad sägs om att inte hålla på att krånga till det??

jag tror (och det måste vara så) att varje ny modell innebär enorma extra kostnader för Apple. Genom att minska antalet modeller så sparar man massor med slantar.

En 500MHZ och en 600MHz modell är helt ok. Sedan bygger man varje maskin som man vill på Applestore.

Om det fanns en modell idag av Powerbook G4/400 med CD-ROM istället för DVD för säg 1.500 mindre...

INGEN skulle köpa den!!!

Citat:

Originally posted by Bjornstrom:
vad sägs om att inte hålla på att krånga till det??

jag tror (och det måste vara så) att varje ny modell innebär enorma extra kostnader för Apple. Genom att minska antalet modeller så sparar man massor med slantar.

En 500MHZ och en 600MHz modell är helt ok. Sedan bygger man varje maskin som man vill på Applestore.

Om det fanns en modell idag av Powerbook G4/400 med CD-ROM istället för DVD för säg 1.500 mindre...

INGEN skulle köpa den!!!

Det beror på att processorn är FASTLÖDD på moderkortet... då är det oekonomiskt att ha olika modeller med olika processorer... låt processorn vara en del av moderkortet precis som grafikkortet...

T.ex. PowerMac G3-datorerna har ju utbytbar processor - då kan man slänga i de CPU:er som är bra pris/prestanda som kunderna vill ha..

Men en PowerBook med fastlödd CPU är det nog smartast att ha en enda processortyp - dvs 600 MHz PPC 7410.

Om man kan ha en utbytbar optisk enhet vore det sjysst. Men det gar väl inte så mycket med moderkortet att göra tror jag... oavsett optisk enhet kopplas den till en buss (ATAPI, eller liknande) på moderkortet...

G4/600, 128-256 MB RAM, 20-30 GB HD, CD/DVD/CDRW/Combo och 15.2" wide screen är nog hett....

Sedan kanske det är dags att uppdatera grafikkortet... Radeon eller GeForce i mobila versioner tippar jag på...

Kan det bli mer kostnadseffektivt an en grundmodell??

Ang. lanseringar så ska ju Apple sluta lansera alla sina maskiner vid stora Event, detta mycket pg a att det blir ett sådant stort glapp i försäljningen.

När rykterna börjar så avtar försäljningen och drar inte igång förrän Apple börjar leverara sina nylanserade maskiner vilket kan innebära ca: 2-3 månader.

Det bästa vore om Apple kunde hålla allting hemligt så länge som möjligt och sedan jobba på att förkorta tiden: lansering-leverans.

Apple kommer att bšrja kšra BTO pŒ alla maskiner i framtiden, hos alla F.

Det Šr bara en frŒga om tid innan detta Šr verklighet...

Med tanke pa hur daligt det (ovan) fungerar med Apple och deras Apple Centers blir det valdigt intressant att se hur de tankt losa det med alla AF.

För oss vore det extremt trevligt att få köpa BTO maskiner!

Men det kräver några saker från ÅF (för att det skall gå bra):

1) Man skall ha grundmodeller på lager
2) Man måste veta "vad som passar var"
3) Man ska se till att ha bra priser på hårdvara som används för utbyggnad (bättre än alla andra - som förmodligen kommer göra likadant)

Vad man inte kan göra är att som AppleStore - börja bygga och leverera om 4veckor när någon lägger en order på en BTO maskin!

Jag flyttar denna diskussionstråd "Build-to-order maskiner" till vårt branschforum. Välkomna!

Senast på MWNY så kommer det Powerbook G4 med CD-RW - 100% skulle jag säga

Som BTO option ja, ingen ny Powerbook.

Behovs ju verkligen inga fler barbara modeller fran Apple; forvirrar bara kunden.

1
Bevaka tråden