Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iBook 700

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-22 17:02

Så var det dags igen.

Inte nu nog med att min iBook inte laddar - nu har den näst intill totalt slutat fungera.

Jag satt och surfade nätet innan idag då datorn plötsligt låste sig och skärmen fylldes med röda linjer som bildade ett rutnät. Givetvis stängde jag av datorn, och sedan dess går den inte att starta - med några tillfälliga undantag.

En gång startade datorn och laddade OSX fram tills login-rutan, men dog sedan på samma vis som innan. En annan gång startade datorn enbart bildskärmen som fladdrade mellan svart och grått.

Mycket märkligt. Några idéer vad som kan tänkas hänt? Hårdavara eller mjukvara?

Jag misstänker att det är dags att lämna in den för reparation osvsett. Jag köpte den i Juli 02.

-daft

  • Medlem
  • 2003-02-22 20:03

har en likadan burk. lyckligtvis uppträder den inte som din.
hade jag varit dig så hade jag dunkat in den på service snarast möjligt!

/majk

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-23 08:46

Jovars.

Service det blir för den lille,
för hårdvarufel det måste vara.

När väl skärmen startar (vilket den gör någon gång då och då, om man försöker riktigt många gånger)så fungerar den utmärkt en stund för att sedan bli.. konstig. Trycker man däremot på en tangent, eller musplattan, så händer det saker... vilket jag tror tyder på någon allvarlig åkomma.

Jag känner igen denna typ av fel. Min iBook 700 hade problem med skärmen ett tag, helt svart, konstiga mönster mm.

Det hela löstes med cmd+alt+p+o under uppstart, efter det fungerade den som den skulle.

Jag startade en tråd om detta och den hittar du här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-23 10:04

Om det ändå hade varit så väl att detta fungerade, men det gjorde det inte. Det blir nog service trots allt. Hoppas bara att det går på garantin.

Däremot måste jag säga att jag är lite fascinerad över alla dessa tangentkombinationer. Finns det någonstans där dessa finns sammanställda så vi infantila före detta PC-användare kan lära oss att bli duktiga Mac-användare, måntro?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-23 12:45

Apple har en liten sammanställning här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459

Den kan ju va bra att ha utskriven när man väl behöver den:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-08 00:48

En klassisker i repris.

Åter har det inträffat. Min iBook är död. Batteriet fungerar inte. Datorn låser sig i konstiga linjer om man rör i den då man arbetar med den.

Detta är andra gången den här datorn totalhavererar (åtminstone på mycket god väg) inom loppet av ett halvt år. Detta halvår inom loppet av det år jag köpt den. Under denna tid har jag dessutom, förrutom att ha bytt både moderkort och batteri, varit tvungen att byta strömkortet ytterligare en gång.

Det börjar bli riktigt irriterande, måste jag erkänna. Är detta vanligt gällande Mac?

Hoppas bara att garantin gäller även denna gång, annars blir det soptunnan för evigt.

  • Medlem
  • 2003-06-08 01:30

Du får ju garanti på reparationen, helt oavsett originalgarantin.

Du måste försöka få den utbytt mot en ny. Vägra att acceptera att de reparerar den igen.

Teknik skiter sig, vare sig det är Apple eller något annat. Finns inte mycket man kan göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 02:25

Finns det några dokument, eller löften från Apple (eller annan 'ort') som man kan hänvisa till i ett sånt här fall, eller gäller det bara att hoppas på att serviceställets personal har vaknat på rätt sida av sängen?

För jag antar att det är Apple som står för alla garantireparationer - ut utbyten av datorer - inte servicestället?

Om du inte har AppleCare Protection Plan är det kanske dax nu att köpa det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-09 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Om du inte har AppleCare Protection Plan är det kanske dax nu att köpa det.

Det är det väl inte!

Man skall inte behöva lägga ut ännu mer pengar för att få produkten fungerande. Du har väl, som sagts tidigare i denna tråd, reparationsgaranti.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-09 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av klas
Du har väl, som sagts tidigare i denna tråd, reparationsgaranti.

Kan tillägga att det är 90 dagars garanti på reservdelar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-09 11:47

Det är förvisso bra med reparationsgaranti - men i och med att den fungerar så dåligt som den gör, dvs går sönder på samma sätt som innan delarna byttes ut, måste det ändå vara något större fel än reservdelarna.

AppleCare är så dyrt för en fattig värnpliktig som mig.

Åter. Det finns inget dokument eller liknande som man kan hänvisa till om man vill ha produkten utbytt?

Det låter som hårdvaru fel igen. Logik skulle jag gissa på.
Om din fabriksgaranti har gått ut så har du fortfarande 1 års garanti på delar som byttes senast.

Byta ut burken får du inte göra förren du har haft den på reparation tre ggr.

Logik och bottenplatta skulle jag byta på denna maskin.

Har du extra minnen? Kan de vara paj? De kan ställa otroligt skumma fel.

Service är det som gäller. Helt klart.
Apple Care Protection Plan är klart vettigt att köpa. Det ger 3 års garanti! Mycket trevligt att ha om skärmen pajjar efter 2 år och 9 månader...

OBS!
Det är äpple+alt+p+r som du ska använda du ska höra start ljudet minst 3 ggr.

Att använda sig av dessa kortkommandon ska helst bara utföras av personer som vet vad de håller på med. Inte att leka med. Och testa för att se vad som händer. Det går att bränna logiken eller pmun med kommandona och det går inte på någon garanti i världen det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-03 12:46

Vi lever trots allt i en ganska komisk värld.

När jag efter mycket besvär lyckats få Apple att förlänga garantin på min dator i en månad, och väl skickar den till service-stället som lovat ta emot den och fixa den, så ringer dem efter en dag och säger att de inget kan göra, för deras tekniker har semester och skickar sedan tillbaka datorn till mig. Någon som har ett förslag på ett serviceställe i världen som inte har semester dit jag kan skicka min dator innan den förlängda garantin går ut den 18 juli?

Och visst borde man kunna införskaffa AppleCare (som nästan känns som ett måste efter antalet problem på så kort tid) inom denna tid, även om det "bara" är förlängd garanti?

Hur har det gått för datorn?

Jag börjar få liknande symptomer på min iBook 800.. T____T

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-19 12:44

Jag har inte fått den på lagning ännu, men jag skaffade AppleCare. Det verkar som om det kan löna sig om det fortsätter såhär;)

Datorn mår ännu sämre. Den blir sämre och sämre med tiden. Ibland är den väldigt kreativ på det estetiska planet (se bild), men oftast blir det bara fula streck över skärmen. För en timme sedan stängde den av sig själv efter att den börjat göra skumma linjer. Vanligtvis brukar den som sagt bara frysa.

Oj j*vlar!
Min är inte like estetisk kan jag tala om för dig (om det är nån tröst)..Den har lite ryck ibland. Visar horisontella svart vita sträck.
Och nu startar den inte alls..skärmen alltså, datorn startar som tur är men den går ju inte och använda.
Det här började den göra igår...jag har lyckats få igång skärmen 2 gånger idag men det har dött efter några minuter och då har den tagit med datorn i fallet.

Hopplöst...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-19 12:57

Jag känner igen det där. Precis så gjorde min dator innan moderkortet byttes på den. Nu går den i alla fall att använda... stundsvis. Om jag sitter riktigt stilla och trycker riktigt försiktigt på tangenterna går det utmärkt. En stund.

Det värsta är nog trots allt min mac-hatande pc-vän som har en mycket underhållande stund för tillfället och hävdar att han minsann aldrig haft nåt sånt fel på någon av sina "kvalitetsdatorer". hehe

Aha...så det kan vara moderkortet som strular på min alltså?

Känner igen det där med mac-hatande-pc-användare... ^^
Vågar inte säga det till mina vänner än..hehe
Ska nog lämna in min iBook hos Lan-Master på måndag om de har sommar öppet. Du vet inte om det finns andra service ställen som har sommar öppet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-19 13:28

Det kanske det kan vara. Jag tror i alla fall att det är felet på min dator nu igen. Det verkar troligt, men jag kan inte mycket om sånt där...

Nej, jag har ingen större koll. Jag bor ju uppe i ödemarkerna kring Luleå och här är det 30 mil, nåja, 15 åtminstone, till närmsta service centre - och de har semesterstängt

Ah okej...fel person att fråga.. ^^

Fattar inte att de ska gå sönder när det inte ens har gått ett år. Fast jag är glad att det händer nu och inte när garantin har gått ut, men man får väl ta och fixa AppleCare garantin också för säkerhetsskull...och det verkar ju behövas.

Just nu sitter man på en rostig PC och väntar på att det ska bli måndag så man kan få den lagad nångång.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-19 14:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av kEROPPi
Aha...så det kan vara moderkortet som strular på min alltså?

Känner igen det där med mac-hatande-pc-användare... ^^
Vågar inte säga det till mina vänner än..hehe
Ska nog lämna in min iBook hos Lan-Master på måndag om de har sommar öppet. Du vet inte om det finns andra service ställen som har sommar öppet?

Visst har vi sommaröppet på LAN-Master
Vardagar 9-17 (lunch 12-13).
Kom in med den så får vi se vad den lider av...

1
Bevaka tråden