Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport inte för äldre Powerbook G3's.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag fick jag äntligen mitt Airport-kort för min Powerbook G3. Stoppade in kortet i pccard-sloten och inget lirar. Via en polare som har en PB G3-500 så fick jag reda att kortet ska monteras under tangentbordet i en speciell Airport-slot. Synd bara att min G3 400 PB inte har nån sån kortplats. Sålde kortet till min polare istället, men jag tänkte iallafall varna lite för detta eftersom iallafall Apple Store inte upplyser om detta. Kortet ser ju ut som ett vanligt PC-card också, förutom att det måste stickas in upp-och-ner så man blir ju lätt förvirrad.

Frågan är också om det finns nåt annat kort som fungerar i pc-card-sloten istället ?

Ja det finns kort som fungerar i din PC-kortplats.
Jag tror att både Farallons och Lucents kort fungerar alldeles utmärkt med airport programvaran.
gör en liten sökning på Altavista så skall du se att du hittar flera artiklar om det.

Trist... Men en ljusning är att jag VET att det fungerar med ett Lucents "Orinoco" modell silver... Drivare för Mac ligger på medföljande CD rom, och kortet kostar ca 1500,-

MVH Mattias

Lucent funkar bäst helt klart.

(det är deras teknik i Apple kortet oxå)

En polare jobbar på Buffalo Technology och deras Airstation-kort fungerar också med MacOS 8.5 och senare. jag ska testa det kortet ikväll hemma där jag har en AP från D-LINK.

Däremot har Apple sett till att bara deras kort fungerar med OSX, men det kommer nog en workaround där också vad tiden lider.

Surfar nu i 11mbit/s via ett vanligt pc-card-kort i en Powerbook G3 (bronze kb) från Buffalo Technology. Detta kan ju vara intressant för de som sitter i samma sits som jag eftersom Lucents kort är bra mycket dyrare än Buffalos.

Är de verkligen dyrare?

De kostar ungefär lika mycket alla olika märken vad jag vet...

[ 07 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: mannen ]

Det borde inte fungera med MacOS 8.5 om de inte tagit fram något eget "AirPort" program för Mac som Farallon gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-07 00:02
Citat:

Lucent funkar bäst helt klart.

(det är deras teknik i Apple kortet oxå)

Det är inte bara deras teknik. Det är deras kort som sitter i basstationen! Plockade isär en station som gått sönder i den sitter ett vanligt Lucent Silver PC-kort. Provade det i PB G4an. Funkar.

Nån som vet om D-link 650 wireless pc-card funkar med airport-mjukvaran och isåfall hur man får det att funka. Jag får det inte att funka...

/anders

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-17 12:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobaksankan
Nån som vet om D-link 650 wireless pc-card funkar med airport-mjukvaran och isåfall hur man får det att funka. Jag får det inte att funka...

/anders

Man måste installera drivrutiner för att få det att fungera. Om du kollar på www.versiontracker.com och söker efter wireless eller airport så kommer du att finna opensource-drivrutiner för MacOSX. Det finns en lista på skaparens hemsida över vilka kort som stöds.

D-linkkort ska fungera. Jag tror att Scooterbabe här på 99mac kör ett sådant?

Eftersom scooter fortfarande sover tar jag mig friheten att svara:
Han har vanligt ap-kort från Apple, men en d-link 614+ som basstation.

1
Bevaka tråden