Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sleep eller Shut Down?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på hur min iBook egentligen påverkas av att jag nästan aldrig stänger av den. Jag brukar bara sätta den på "Sleep" över natten istället, för att inte behöva stänga ner alla program och sedan behöva starta upp dem igen dagen efter.

Blir batteriets livslängd betydligt kortare? För visst är väl det aktivt under sleep mode, det håller det ju åtminstone den pulserande lysdioden vid liv. Och minnet hålls väl även vid liv av någonting? Och kanske ännu viktigare är väl om någon hårvara slits ut snabbare av att göra så här?

Tycker det kan vara intressant att veta hur mycket man tjänar på att kanske alltid stänga av den istället. Någon som vet?

Din dator drar batteri under vila, men oerhört lite. Jag har haft min PowerBook i vila i 8 dagar, med batteriet fulladdat, och när jag väckte den var det nästan tomt. Rätt imponerande, att den klarade så lång tid i vila. Du kan nog fortsätta använda viloläget på din iBook utan problem, jag har inte stött på någon iBook eller PowerBook som har fått problem av att stå i vila istället för att stängas av.

Jag har aldrig min iBook avstängd. Det är så smidigt med vila och Apple har fixat det så att det verkligen fungerar bra (jämfört med de problem jag sett en del pc-laptops haft). OS X tar rätt lång tid att starta så det vill man ju gärna undvika. Men om det påverkar batteriet negativt vet jag faktiskt.

Citat:

citera:Men om det påverkar batteriet negativt vet jag faktiskt.

Gör det? Fasiken vet om det påverkar batteriet, jag har alltid satt mina bärbara i vila istället för att stänga av. Min PowerBook 550 har en batteritid på fyra timmar, vilket borde vara rätt ok för ett batteri som är över ett år gammalt.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-02-22 00:47

skulle nog in ett "inte" där...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Esse:
skulle nog in ett "inte" där...

Tror jag också.

Att en PowerBook klarade 8 dagar i viloläge är ju fint. Gillar verkligen nya Macarnas batteritider

Citat:

citera:Men om det påverkar batteriet negativt vet jag faktiskt.

Nu när jag läser det igen passar ett "inte" fint in i slutet. Ursäkta mig.

Oops! Det blev, som ni mycket riktigt kommit fram till, ett "inte" för lite i min mening ovan. Jag borde sova och inte surfa, det är ett som är säkert...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-24 11:17

men hur gör ni om ni skall "förflytta" era mobila datorer? är de då oxå under vila...är inte hd väldigt känslig för stötar då eller?

Fungerar det att ha powerbooken på vila även när man transporterar den i en väska så att säga?!?

Jag cyklar med min iBook varje dag när den är i vila. Jag *tror* inte det är skadligt på nåt sätt, när datorn är i vila så är hårddisken i samma läge som när datorn är avstängd (eller har jag fel?).

Det normala är att hårddisken stängs av när man sätter datorn i vila..

På en del PC laptops har jag märkt att disken kan brumma igång en kort stund mitt i vilandet, vet dock inte om de är samma på apples..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: patriik:
Det normala är att hårddisken stängs av när man sätter datorn i vila..

På en del PC laptops har jag märkt att disken kan brumma igång en kort stund mitt i vilandet, vet dock inte om de är samma på apples..

Apples nyare modeller av iBook och PowerBook har inte några problem, vad jag vet, med hårddiskar som rullar igång utan vidare. Funkar även för mig alldeles utmärkt att förflytta datorn när den är i viloläge.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-26 19:03

Jag är lite osäker på detta men...
I något forum läste jag att det är antalet upp-/urladdningar som spelar roll (från 0% till 100% gissar jag). Någon skrev att ett iBookbatteri kunde laddas ca 500ggr innan det var slut.

Så om datorn står hemma på skrivbordet med strömkabeln i borde det inte påverka batteriets livslängd, däremot om man kör slut på batteriet varje dag.

Om du väljer att sätta datorn i vila eller stänga av den tror jag alltså inte spelar någon roll för batteriets del.

[ 26. februari 2003, 19:05: Meddelandet ändrat av: Emil Svensson ]

1
Bevaka tråden