Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4s Airport antenn

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den fungerar uppenbarligen DÅLIGT! och på senare tid har den börjat fungera mindre o mindre överhuvud taget..

Jag får ingen connection, verkar vara ett najs glapp någonstans vid skärmen och dess infästning i datorn.. trycker man där lite får man connection. Men så fort man släpper droppar den. Dessutom har min airport anslutning alltid hoppat o studsat på min PB G4.. j-t irriterande. Airporten fungerar klockrent på OSX/OS9 på våra gamla PB G3s.. =(

Kul när man har en ny ultraportabel dator som inte e så portabel när inte airport fungerar.. =(

Pratade med vår leverantör, han sa att dom får inte fiffla i nya PB utan skeppar dom till apple i holland som reparerar. Tar 2 veckor, så länge kan jag inte va utan en dator.. =((((

Suck

Faktum är att mottagningen är MYCKET sämre på TI än på iBooken och gamla G3:an.
Vi hat ett hundratal bärbara med trådlös förbindelse i hela skolan så jag kan garantera att jag vet skillnaden.
Däremot kan antennen släppt från kontakten. Öppna din PB och kolla, jag tror att det finns något nära batteriet. Detta är ett kännt fenomen och det finns säkert någon post om det på macfixit.
Bry dig inte om vad Apple säger, du får ju själv montera Airport kortet...

Jo har bara inte hunnit glo igenom glappkontakten. Finns en o annan post på fixit om syndromet ja

Tack iaf..
Fick underliga drops på min PBG3a oxo iofs.. under OS X.. nätet kom o gick.. fungerade dock, tillskillnad mot vad det gör på min Ti.. =( Ska in o dona under skalet snart..

Jag har också märkt att jag har dålig Airport uppkoppling på min TiBook. Ska genast kolla om antennkabeln sitter löst i kortet....

Har en Ti G4 och har inga som helst problem med airport. Men som Micke W säger så kolla att antennkabeln sitter i airport-kortet ordentligt. Lite pill att lossa alla de skruvar på undersidan för att få loss underdelen men det kan det ju vara värt om det fixar airporten.

Mårten säger sig inte ha några problem med sin Airport i Ti.
Jag har inte heller några problem bortsett från att det är mycket dålig mottagning på Ti jämfört med alla andra Macmodeller.
Du (Mårten) kan väl inte påstå att du har samma Airport prestanda på din Ti som det finns på tex. Pismo eller iBook?
Det skulle förvåna mig mycket och det skulle jag vilja se. Jag har sett 5-6 Ti och alla har markant sämre mottagning.

Någon som råkar ut för att uppkopplingen tappas till o från då..har även råkat ut för detta på PB G3..

Något tips om vad detta kan bero på?
Tappar alltså när jag sitter på ett o samma ställe med datorn. Uppkopplingen kommer och går typ.

Markant sämre på en Ti och absolut oanvändbart under OS X..
På en G3 / 9.1 gör det inte lika stort väsen av sig.. kanske tappas till o från men det går att jobba vidare.

Märkligt..

Nu sitter jag nästan mitt under airport stationen.. med min Ti har jag då 3-4 (av 5) pinnar.. pendlar lite trots att jag sitter still o inte rör mig mellan skärm o station.

När jag sitter på mitt rum har jag noll pinnar.. men en PB G3 bredvid min egen dator får 4-5 pinnar på samma ställe..

vad e d för skitantenn som sitter i Ti:n kan man börja fundera på..

Har varit inne under skalet o donat, antennsladden satt på airport kortet som sig bör. Dock har jag en liten fråga om sladden skall pillas in under plåtstycket el om den ska ligga över innan man lägger på skalet...

Har iofs provat båda utan något större skillnad.. men det verkar antingen vara ett större glapp i själva antennen el så är Ti värdelös för trådlösa nät..

Det är inte kontakten som sitter i kortet som är problemet.
Det skall finnas någon sorts övergång (kontakt) till antennen som sitter på sidorna. Du har 2 små öppningar på sidan av din Ti (framkanten) och det är där antennen sitter.
Kolla om det finns nåt som kan se ut som det lossnat eller som inte sitter som det skall.
Jag tror att det skall finnas bilder på nätet om detta problem...

Precis..

Någon som har url till bilder?
Antennet sitter ju runt skärmen.. så det är nog i övergången runt gångjärnen el dyl det är glapp va..

el menar du att antennen ligger i datorhöljet på Ti:n ?

Inte riktigt med på var du syftar någonstans.. men problemet är nog som du beskriver o inte antenn->kort glappet

Nej antennen sitter inte runt skärmen. De sitter på sidan i höljet (titan), det är därför det är så mycket sämre mottagning.
Det sitter 2 ca. 3,5 cm springor på sidan som skall föreställa antenn.

ok, ser ut som två små genomskinliga (el om vi ska va korrekta enl apple språk.. transparenta) små bitar där ja

fast du menade att man skulle skruva av höljet igen o spana om d såg skumt ut där antar jag?
ser inget utifrån iaf som tyder på sattyg

Tyvärr får du nog ta fram stjärnmejseln..

Pratade precis med Benny på Apple..
Enligt honom, som tidigare var av samma uppfattning som dig så sitter antennen i skärmen på Ti..

Han hade fått ändra inställning..

Dock kan jag meddela att jag har fulltäckning där jag står just nu på Münchenbryggeriet..
Så det är möjligt att vi har en väldigt obra lokal på mitt jobb för Airport+Ti kombinationen.. PB G3 fungerar bra där, men min Ti suger hårt.. Här fungerar det dock utmärkt. Dock vet jag inte om jag står typ 5m ifrån stationen.. ser ingen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-21 22:54

Tror inte att det har med lokalerna att göra. Mitt jobb har ett öppet kontorlandskap men även där märker man hur pass mycket sämre Tibooken är. Tror inte heller att det beror på antennerna utan mera på att det Titanet som "suger" i sig vågorna.

"Pratade precis med Benny på Apple..
Enligt honom, som tidigare var av samma uppfattning som dig så sitter antennen i skärmen på Ti.."

Tror jag inte förrän jag ser...

Hehe.. slutgiltiga lösningen blir väl o montera isär hela skiten o kolla var sladdarna försvinner..

Dom kanske varit mindre smarta o dragit ut sladdarna till höljet.. Titan är tydligen inte så bra ledare som dom trodde isåfall

hehe

Jag kollade några bilder igår och helt klart går kablarna mot DVD-spelaren.
Varför tror du att det finns öppningar i höljets framkant.
Tyvärr tror jag att din Apple kille svamlar och antennen sitter i underredet.

Här snackas det airport ser jag! Bra, för jag har blivet besviken på mina Airportkort, ett blev inmonterat i iBooken när jag fick den för snart två veckor sedan, det andra satte jag in i min G4:a som skall fungera som basstation.
Det funkade bra en vecka, sen vill det inte hänga med riktigt. Max 10 meter inomhus i mitt trähus, en vägg emellan, lika långt utanför huset. Sen klipps det snabbt av, fastän signalen visar halv styrka. Även om jag sitter alldeles invid G4:an så visar det bara 3/4 signalstyrka. Vid placering på bord 8 meter ifrån så varierar signalen kraftigt och har brytet en gång.
Det är väl inte så det skulle funka?
Har kollat antenninfästningen både på G4:an och iBooken, ser ut som det ska.
Blir besök hos leverantören i veckan.

Tar upp den här gamla tråden igen. Har precis installerat ett Airport-kort i min Powerbook G4/400 och det fungerar riktigt dåligt.

Jämfört med Mårtens iBook som får full mottagning enligt "signalvisaren" i menyraden. Jag får noll till en pinne.

Är det någon skillnad i de senare generationerna av Powerbook?

Christian

Kör en Powerbook 800 med Airport hemma. Jag kan väl inte hoppa och jubla av lycka över räckvidden, jag har fått flytta basstationen till mitten av lägenheten (en 3:a) för att överhuvudtaget ha täckning i alla rum (alla 3), he. Inte världsklass direkt.....

Hittade en tråd på Apples forum.

I was getting 20 - 30´ range when I read a post here about pressing the right inside edge of the inside of the battery compartment where the antenna runs. So I removed the battery and ran my finger along the inside edge as discribed, replaced the battery and figured what the heck. To my absolute supprise, I now get 40 - 50´ consistantly!

Läs hela tråden här

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: acke:
Tror inte att det har med lokalerna att göra. Mitt jobb har ett öppet kontorlandskap men även där märker man hur pass mycket sämre Tibooken är. Tror inte heller att det beror på antennerna utan mera på att det Titanet som "suger" i sig vågorna.

Jag har hört det också - att TiBook:ens skal gör att mottagningen är helt usel. En god vän köpte en G4/800 med airport men kan inte lämna rummet hans airportstation står i hemma. Däremot kan han gå ut på gatan med sin gamla PB G3/400 och ändå ha full spruta på sin trådlösa länk.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Blir besök hos leverantören i veckan.

Med min iBook (G3/600) kan jag utan problem knalla runt i hela min villa (två våningar, trähus) och även ute i trädgården 10-15 meter från huset utan att jag tappar kopplingen. Basstationen sitter mitt i huset på övervåningen och kommer inte från Apple utan från D-Link.

1
Bevaka tråden