Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla en extern HD via firewire till Ti pb

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag redigerar mina DV-filmer på min läckra, underbara Ti pb.
Lätt som en plätt tar jag in filmerna via firewire från sony-kameran.
Men oj vad det suger Mb på hårddisken.
Eftersom pb:en bara har en firewire plats undra jag om någon har ett bra tips på hur jag skulle kunna utnyttja en extern HD via firewire för att kunna jobba effektivt med klippen.

Koppla FW-disken till din dator och kameran till FW-disken. I stort sätt alla FW fiskar har 2 portar.
Om du mot förmodan bara har en port så kan du köpa en FW-hub. Tex. Belkin
Jag kör med kameran kopplad till min LaCie disk och det går bara bra...

Låter bra, det var som jag hoppades på.
Hur snabb HD bör man ha?
Andra erfarenheter?

Tjena Alex! Kul att se dig här!

till din fråga: eftersom du har en långsam 4.200rpm disk i din dator och den klarar av data ifrån din DV kamera så är inte kraven så jättehöga.

En 7200rpm IDE disk i ett Firewire chassie passar perfekt för det du ska göra. Varför inte en 75.8GB disk? Finns säkert hos alla återförsäljare idag.

Tjena Martin!!

det här forumet är det bästa jag varit med i!
En Lacie 75 gb?
Annat bra märke?

Jag har några Maxtor Firewire diskar, köpte dom mest pga priset som är najs lågt. Troligen pga att d e deras eget fw chassi. ca 4000 + moms för en 80Gb disk som funkar klockrent för video (jag jobbar med FCP)..

Dock hade vi en diskkrasch på en intern 80gb maxtor, så det kan föreligga ett frågetecken kring kvaliten på deras diskar. Men ännu så länge snurrar FW diskarna utan anmärkning.

Dom är dock 5400rpm o inte 7200 som kanske vore att föredra..

Maxtors IDE diskar är mycket bra och är bara snäppet långsammare än IBMs 7200 varvare.

Kvaliteten på diskar är svårt att diskutera (om man ser till om de går sänder eller ej) då man kan drabbas av ett "måndags ex" och sedan tycka det märket är dåligt...
Det enda man kan testa/jämföra är prestanda i ett test program (benchmark) för att se hur bra en disk är.

Maxtors firewire diskar är även de mycket bra och snabba!

Givetvis givetvis, jobbigt att jag alltid drabbas av måndags ex på all elektronik. hehe.. ja e jobbig av mig tydligen

Ne men våra FW maxtor har det inte varit några som helst problem med. vi har 4st 40 o 2st 80gb..

det var en av fyra interna 80Gb IDE diskar som strula till sig. Den är skickad till leverantör för undersökning. Får se om jag får en ny el en fixad..

Jag tycker helt klart maxtorn håller måttet ja. Även om en IBM kanske är lite najsigare om än liten prestanda ökning

När man köper en FireWire-disk och man är ute efter extrema prestanda skall man även kolla vilken IDE-FW brygga som används.

Många bryggor vad jag vet använder sig inte ens av ATA/33 utan äldre IDE-standard. *Suck*. Snacka om flaskhals...

Det har dock börjat dyka upp bryggor som använder sig av ATA/66 eller ATA/100 om jag minns rätt.

Det finns alltså 2 olika saker att kolla på när det gäller en extern FireWire-disk.

1) Vad är det för IDE-FireWire brygga?

2) Vad är det för hårddisk i lådan? Fabrikat? Modell? 7200 eller 5400 rpm? osv...

Jag har ännu inte köpt en FireWire-disk trots att jag har 2 st FireWire-Macar. Jag börjar bli sugen dock. Använder dom privat så jag får se om och när jag får råd

Alldeles riktigt!
Vill man ha det snabbaste för tillfället så skall man se till att lådan är utrustad med "Oxford 911 ChipSet".

Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Alldeles riktigt!
Vill man ha det snabbaste för tillfället så skall man se till att lådan är utrustad med "Oxford 911 ChipSet".

Just det! Så var det nog...

Har du mer detaljer om den bryggan?

Dessutom skall man noga med vilken Mac man har. Alla Macar med inbyggd FireWire är inte bootbara med externa FireWire-diskar - t.ex. Power Mac G3 blåvit.

Här finns det en del teknobabbel om OXFW911: http://www.oxsemi.com/products/IEEE1394/index.htm

Fick just min FireSmart 60 GB.

Kanon!!

Ingen installation behövdes. Bara plugg and play.

En stor lättnad att kunna redigera i Imovie hela filmer på en gång. Firewire kopplingen funkar utmärkt.

Funderar även att ha det som backupp, men den hastigheten går det kvickt att ta en omfattande backupp.

1
Bevaka tråden